Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Geschiedenis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=173)
-   -   Romeinse keizers (https://forum.politics.be/showthread.php?t=117143)

lombas 5 januari 2009 00:23

Romeinse keizers

Welke Romeinse keizer is uw favoriet?

Ik nomineer Caligula.

Waarschijnlijk de briljantste, meest gedreven, sluwste en volkse keizer ooit.

PS: Nee, Justinianus was geen coole Romeinse keizer. Byzantium was een pseudo-stadstaat, wat Belisarius ook deed. Het "Oost-Romeinse" is een hoax.

Jozef Ostyn 5 januari 2009 00:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3902100)
Welke Romeinse keizer is uw favoriet?

Ik nomineer Caligula.

Waarschijnlijk de briljantste, meest gedreven, sluwste en volkse keizer ooit.

PS: Nee, Justinianus was geen coole Romeinse keizer. Byzantium was een pseudo-stadstaat, wat Belisarius ook deed. Het "Oost-Romeinse" is een hoax.

Dan toch liever Augustus. Of Vespasianus. Of Antoninus Pius.

Ik ben het niet eens met uw kritiek op Justinianus.

Vorenus 5 januari 2009 00:51

Ik zou kiezen voor trajanus vanwege dat Rome toen het machtigste rijk ter wereld was. Militair en politiek gezien een genie.

Avondland 5 januari 2009 09:06

Julianus Apostata.

Met eervolle vermeldingen voor Augustus en Trajanus.

Weiße Rose 6 januari 2009 15:35

Augustus natuurlijk!

Gorkum 9 januari 2009 00:52

Hadrianus

HAMC 9 januari 2009 17:35

Testudinato Gevaert.

Zucht 9 januari 2009 18:25

Tarasicodissa Roussoumbladeotes, na zijn trouw hernoemd naar Zeno en later keizer Zeno I (476-491).

Alleen al voor de naam zou ik hem kiezen, maar hij heeft het oostelijk deel toch maar mooi gered terwijl het westen tenonder ging. De Germaanse generaals en king-makers buitengewerkt, duurzame vrede gesloten met Vandalen en de Ostrogothen naar Italië gestuurd zodat ze zijn rijk gerust lieten.
En dat allemaal terwijl er bijna constant moordaanslagen en opstanden tegen hem georganizeerd werden.
Dat waren echt wel "interesting times" op zijn Chinees.
Hele prestatie om dat te doorworstelen.

Wiley E Coyote 14 januari 2009 11:54

Augustus en Trajanus. De eerste keizer en de laatste echt grote keizer.

Ofschoon ik immense bewondering voor Augustus heb - hij was een briljante sluwe politieker en een groot staatsman - (vooral de manier waarop hij als 18 jarige de macht overnam) was hij geen goed generaal. Trajanus combineerde beide: statsmanschap en generaal.

felicior Augusto, melior Traiano

lombas 14 januari 2009 12:31

Augustus: het uebervoorbeeld van een onbenullige seut die zichzelf opblies tot ongekende proporties.

"Spectaclum populo dedi"... Ja jom, ge zijt braaf zunne.

"Cum proferri libellum recitarique iussit"... Spot on!

Marie van de koster 21 januari 2009 13:33

Claudius. Maar hij heeft mijn nominatie natuurlijk te danken aan Robert Graves.

From_Vlaanderen 21 januari 2009 14:20

Nero, geeft stof tot denken.

Metternich 21 januari 2009 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3920265)
Augustus: het uebervoorbeeld van een onbenullige seut die zichzelf opblies tot ongekende proporties.

Nogmaals een reden om er fan van te zijn. Bij mij staat Augustus ook met stip op één.

Avondland 21 januari 2009 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 3936241)
Nogmaals een reden om er fan van te zijn. Bij mij staat Augustus ook met stip op één.

Natuurlijk gigantisch belangrijk geweest voor het Romeinse rijk. Maar ik vind de figuur van Julianus Apostata interessanter omdat die een pak mysterieuzer is. De reeks 'Rome' trouwens gezien?

Metternich 21 januari 2009 22:39

Ja hoor. Maar ik ben wel een fan van mensen die tegen alle kansen in vanuit het niets naar de top schieten. Augustus heeft dat fantastisch gedaan, al wordt Agrippa zo goed als altijd vergeten.

lombas 21 januari 2009 22:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 3936664)
Ja hoor. Maar ik ben wel een fan van mensen die tegen alle kansen in vanuit het niets naar de top schieten. Augustus heeft dat fantastisch gedaan, al wordt Agrippa zo goed als altijd vergeten.

Augustus van het niets naar de top? Ge slikt die Res Gestae als zoete koek precies... Maar gelukkig laat hij ook daar zijn kleinzerigheid reeds blijken.

laurensje 22 januari 2009 00:14

Antoninus Pius: Het was een tijd van vrede en welvaart en het keizerrijk kwam tot grote bloei.

laurensje 22 januari 2009 00:29

En waarom niet Caracalla? Hij gaf alle vrije mannelijke inwoners van het Rijk het Romeins burgerrecht. Natuurlijk was de beslissing niet ingegeven door een verheven gedachte, maar het schepte een mooi precedent.
Toegegeven, hij vermoordde zijn broer, maar welke Romeinse keizer kwam aan de macht zonder bloedvergieten.

Metternich 22 januari 2009 00:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3936668)
Augustus van het niets naar de top? Ge slikt die Res Gestae als zoete koek precies... Maar gelukkig laat hij ook daar zijn kleinzerigheid reeds blijken.

Van niets bedoel ik: van fysiek onbenullig ventje. Je noemt hem zelf een "onbenullige seut", wat zelf niet eens al te ver van de waarheid zit. Hoedje af dat hij het dan zo hoog heeft kunnen schoppen.

liberalist_NL 22 januari 2009 00:56

Caesar natuurlijk, de Napoléon van zijn tijd.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be