![]() |
Is het levensnoodzalijk van de Vlaamse dialecten te houden?
Waarschijnlijk wél.
In het andere geval kan je beter emigreren of zelfmoord plegen. |
levensnoodzakelijk klinkt nogal fatalistisch he ;-)
Vroeger was ik meer voor een eenheidstaal zonder dialecten, maar nu vind ik die dialecten net een rijkdom. Met beetje goede wil verstaan we elkaar allemaal zonder al te veel moeite. |
Levensnoodzakelijk niet nee.
Maar als tweede "taal" wel aangenaam, zolang iedereen maar eens algemeen nederlands leert, wat nogal eens problematisch is voor westvlamingen..... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Euhmmm, levensnoodzakelijk? :roll:
Allez, 't is goed, ja dan |
Ge kunt zoal eens overdrijven in je taalgebruik, dat kan plezant zijn ...
maar "levensnoodzakelijk" zoals in deze draad, dat is nog zwakker dan een flauwe grap. |
Ik vind de openingsvraag ongeveer het equivalent van "Is het levensnoodzakelijk om de verschillende smaken voor kledij te houden?".
Moeten er wetten komen op welke woordjes en welke tongval er wel nog mogen? 8O Dialecten zijn een natuurlijk proces. Ik ben dus noch tegen dialecten, noch tegen AN. AN op het werk en op school, dialect of AN thuis. Ik zou wel iedereen aanraden om het AN op z'n minst wat te beheersen en ik ben vurig voorstander van AN op school omdat het helpt om doorheen het hele Nederlandstalige grondgebied met iedereen te kunnen praten. En neen, dialecten zijn niet levensnoodzakelijk, maar ik vind ze charmant en naar mijn bescheiden mening helpen ze ook de sociale cohesie in de desbetreffende streek. Als student heb ik trouwens medestudenten gekend uit alle windstreken van Vlaanderen en later vaak bij vrienden geweest in Nederland. Soms viel er al eens woordje waar je uitleg moest over vragen, maar ik heb nooit problemen gehad met dialecten. |
Ik heb neen gestemd, maar enkel en alleen omdat er te weinig keuze was in deze poll.
|
Citaat:
|
Citaat:
;-) |
Citaat:
|
Neen, maar ik hou er wel van
Da w'allemaol tuupe elkander goe verstoan: das iel belangraak. |
Citaat:
Al eens van Oostende naar Limburg gereist? Alle talen van Vlaanderen hoor je onderweg. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Mitgard is opt forum sterk bezig met zijn genks....
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar toch tuitten mijn oortjes al. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:23. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be