![]() |
Energielabel verlichting klopt niet
Na het debacle omtrent gloeilampverbod ben ik op nog iets gebotst. Het energielabel van een lamp/verlichting duidt op het rendement van de lamp.
Hoe hoger het rendement, hoe hoger het label, met een minimum "G" en een maximum A ![]() De parameters zijn lichtstroom, uitgedrukt in "lumen" vermogen, uitgedrukt in "Watt" levensduur, uitgedrukt in "(brand)uren" Het rendement is verhouding lichtstroom/vermogen. De huidige klassen: gloeilampen = > G tot E halogeenlampen 220V = > F tot D halogeenlampen 12V = > D tot C spaarlampen = > B tot A TL lampen = > B tot A gasontlading = > B-A Nu, wat blijkt ... Dat het interpreteren van het rendement afhankelijk is van type lamp. Maw er is een subjectieve hantering van de klassen. Zo zal een spaarlamp een klasse A toebedeelt krijgen als het rendement rond de 45-60 lumen/Watt zit. en lager dan 45, wordt het "B". (Compacte spaarlampen met een hoger rendement dan 70 lumen/Watt zijn uiterst zeldzaam.) TL-buizen daarentegen (nochtans zelfde familie) halen klasse A slechts vanaf 80 �* 85 lumen/Watt... Misleidend... Zo zal een spaarlamp van 20W zo een 1000 a 1200 lumen geven. => Klasse A Voor dezelfde prijs heb je een bv. TL met fantastische kleurweergave (bv. type 940) van 18W die 1250 a 1350 lumen geeft. Veel meer dus dan die spaarlamp en daarenboven met betere kleuren. Een minder kleurgetrouwe standaard TL (bv type 840) geeft iets meer lumen (1400 - 1500). De eerste krijgt bij gratie europa's klasse B, de tweede A. 50-60 lm/Watt spaarlamp => klasse A 70-80 lm/Watt TL => klasse B 8O :magniet: en dan heb ik het nog niet gehad over halogeen vs gloeilamp... |
Citaat:
Je kiest als gebruiker dus eerst je type lamp en maakt dan een keuze voor het goedkoopste/zuinigste/duurzaamste merk of model. De vergelijking gloeilamp-halogeen is natuurlijk een andere zaak: ik mag hopen dat men daar iets precieser is. |
Citaat:
voorbeeldjes van spaarlampen in kantoren en hallen: ![]() ![]() |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:41. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be