![]() |
DEfinitie van religie:
DEfinitie van religie:
Anderen gedragspatronen opleggen door beroep te doen op een bovennatuurlijke fictie. |
Citaat:
|
Een fictief wereldbeeld dat angsten en twijfels moet bezweren.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Joepie, weer een topic hersenloos religie-bashen. We hebben er zo nog maar duizend in dit subforum. :|
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De dogma's, mores en hiërarchieën van een organisatie die zijn inspiratie haalt uit een (eeuwenoud) bovennatuurlijk manifest, met als bindingsmiddel het injecteren van angst voor de gevolgen als die dogma's, mores en hiërarchieën niet worden gerespecteerd. |
Een beetje inzicht in de menselijke geest zouden jullie wel kunnen gebruiken :roll: Blablabla godsdienst en religie zijn nutteloos blablabla onderdrukking blablabla achterlijk. Niets nieuws, maar goed, doe gerust verder.
|
Citaat:
|
Citaat:
Teergevoelig punt blijkbaar... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Misschien moeten sommigen hier eens de etymologische betekenis van het woord "religie" eens opzoeken. Heel verhelderend!
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Allemaal vastbinden??? |
Citaat:
Gezien dat niet gebeurd is, ga ik ervan uit dat we het over religie hebben in de betekenis waarin het woord nu al vele eeuwen gebruikt wordt : godsdienst. |
Wat een zever allemaal, alsof alles zo zwart of wit is. Het is misschien handig om het eigen gelijk te halen, maar in essentie is het even dwaas als een fundamentalistisch geloof.
De invulling van wat religie al dan niet zou zijn is op zijn minst uiterst subjectief. Sommigen niet-religieuzen opperen zelfs dat alle religieuzen zouden mogen worden uitgeroeid, dan zijn we verlost van al die extremisten. Ik kan mij vergissen maar extremisme en onderdrukking is niet iets dat eigen is aan religieuzen. Communisten waren per slot van rekening ook niet-religieus, maar konden evengoed extremistisch zijn. De mens onderdrukt ter ere van zijn eigen glorie en daar zijn alle middelen goed voor. Religie is niet meer dan manier om zich een beeld te vormen van de wereld, wetenschap kan dus evengoed een religieuze beleving zijn. Dus religie gelijk stellen aan Godsdienst gaat niet op. Als ik geloof dat mensen beheerst worden door piepkleine marsmannetjes is dit een religie, maar nog altijd geen Godsdienst. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:20. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be