Savatage |
16 januari 2009 11:32 |
Hamas stelt één jaar staakt-het-vuren voor
Hamas stelt één jaar staakt-het-vuren voor
GAZA - Een hoge verantwoordelijke van Hamas heeft vrijdag gezegd dat de Palestijnse islamitische beweging een staakt-het-vuren van één jaar heeft voorgesteld in ruil voor de terugtrekking van de Israëlische troepen uit de Gazastrook en de onmiddellijke opheffing van de blokkade van de enclave.
Het voorstel zou zijn gedaan door een delegatie van de beweging tijdens een ontmoeting met de Egyptische autoriteiten in Cairo. Hamas wacht, volgens de verantwoordelijke, nog op een antwoord van Israël.
Israël zelf gaf vrijdag ook al te kennen dat het hoopt op een snel einde van de oorlog in Gaza, maar benadrukt dat 'het niet alleen van Israël afhangt'.
23 lichamen onder puin
In een gebombardeerde wijk in de Gazastrook hebben hulpverleners vrijdag 23 lichamen van onder het puin gehaald. De dag voordien was de wijk het strijdtoneel van hevige gevechten tussen het Israëlische leger en Palestijnse strijders. De meeste lichamen werden gevonden in de wijk Tal al-Hawa, in het zuidwesten van de stad.
Sinds het begin van het Israëlische offensief in Gaza op 27 december kwamen al minstens 1.133 Palestijnen om het leven, onder wie 355 kinderen en 100 vrouwen. Er raakten ook meer dan 5.130 mensen gewond, aldus de hulpdiensten in Gaza. Volgens het Palestijnse centrum voor de rechten van de mens in Gaza zijn 65 procent van de doden burgers. svh
---------------------------------------------------------
Link: http://www.standaard.be/Artikel/Deta..._029&ref=front
Het Israëlische offensief begint blijkbaar zijn vruchten af te werpen. Het doet me denken aan een interview dat ik onlangs las in DS met een Israëlische twintiger, die vertelde de interviewer dat dit de enige taal is die Hamas en de Palestijnen verstaan. Ik krijg de indruk dat ie gelijk heeft.
|