![]() |
Afschaffen van de provincies.
Naar aanleiding van de vele stemmen die momenteel opgaan, deze peiling. Hebben de provincies nog een praktisch nut, of zijn het overbodige tussenniveaus geworden die maar beter afgeschaft kunnen worden?
|
het middelste :)
behouden, maar intern reorganiseren en meer bevoegdheden |
Een federaal onafhankelijk Vlaanderen zoudt ge toch niet willen? :p
|
Zowel in Nederland als Vlaanderen vind ik dat het aantal provincies en het aantal gemeentes verkleind moet worden, maar de provincies afschaffen vind ik wel heel ver gaan.
|
Citaat:
|
Citaat:
de verschillende gemeenten van de grootsteden moeten één gemeente vormen (+ ook eigen kieskring) maar bestaand uit enkele districten. |
Met de provincies in Nederland is niet veel mis. Misschien dat je in de beide Hollanden nog wat kan rotzooien, maar verder zal het je niet in dank worden afgenomen als je de boel gaat samenvoegen. Brabant en Limburg samen gaat al niet eens lukken en dat terwijl we toch vaak als twee zeer verwante provincies worden gezien. Of de Friezen door zouden willen gaan onder b.v. de naam Drenthe,dat lijkt me ook bizar wereldvreemd. Wel zouden men misschien het zuiden van Noord-Holland en Utrecht samen kunnen voegen met Zuid-Holland opdat de gehele randstad in 1 provincie komt te liggen. Maar daarmee zou gelijk wel de provinciale dominantie van Holland enorm toenemen en de andere provincies overvleugelen.
|
In België zou ik het niet weten. Het lijkt er toch op dat de mens daar maar in 2 kampen denkt: Wallonië versus Vlaanderen. Als Vlaanderen onafhankelijk zou zijn, vraag ik me af of de provinciale eigenheid niet weer de kop op zal steken. Trouwens, dat merk ik wel aan b.v. West-Limburgers en West-Vlamingen, die dan weer wat minder Unitair-Vlaams denken en wat meer provinciaal of streekgebonden.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
b. ... interen reorganiseren... Waarom? Welk doel wilt u hiermee bereiken en wat moeten we voorstellen bij zo'n reorganisatie? Wilt u de administratie reorganiseren? Of het politiek beleidsniveau? c. ... meer bevoegdheden ... Waarom? Welke bevoegdheden wilt u? Uitvoerende of wetgevende? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Voor mij moeten provincies hervormt worden naar Gouwen, met een Gouwleider en een aantal specifieke bevoegdheden. Ook moeten de grenzen niet noodzakelijk gelijklopen met de huidige provincies. Over de concrete invulling zal ik nog eens nadenken. ;-)
|
Citaat:
|
Citaat:
En Oost Limburg samen met West Limburg , Noord Brabant samen met Zuid Brabant en Zeeland samen met O+W Vlaanderen Vlaanderen. |
Citaat:
|
Citaat:
In de 17e eeuw hadden provincies een duidelijke bestuurlijke functie. Nu zijn het meer culturele gebieden geworden. De culturele entiteiten moet je zo laten, alleen de bestuurlijke taken kun je best aanpassen aan de eisen van de tijd. Door de vele bestuurslagen, zijn beslissingen nemen over infrastructuur bijna onmogelijke zaken geworden. Dus minder provincies zou best mogelijk en wenselijk zijn. |
Citaat:
Het biedt veel practische ,infrastructurele ,economische en culturele voordelen. Deze provincies zullen eerder samen gaan, dan Nederland en Vlaanderen. Dat zie je nu al aan de Limburgen. Als deze provincies zijn samen gegaan dan zullen de Staten vanzelf volgen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:03. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be