Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Walen veroorzaakten scheuring van de Nederlanden! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=117851)

Heel-Nederlander 18 januari 2009 10:45

Walen veroorzaakten scheuring van de Nederlanden!

In de Tachtigjarige Oorlog ondertekenden alle gewesten behalve Luxemburg en Namen de Pacificatie van Gent waarmee de oude droom van Willem van Oranje van een verenigd Nederland (dus Noord en Zuid) met complete godsdienstvrijheid waarheid werd. De Staten-Generaal zouden het hoogste staatsorgaan worden van de Verenigde Nederlanden.

Die droom spatte als een zeepbel uit elkaar. Sommige moderne historici schrijven dit toe aan "godsdienstproblemen" tussen Protestanten en Katholieken. Natuurlijk, die waren er wel, maar ze hadden opgelost kunnen worden (wat ook bijna is gebeurd!)

Waardoor scheurde Zuid dan met Noord? Mijn antwoord: door de Walen. Zelfs toen al gaven ze ons problemen door zich op Frankrijk en Spanje te richten, mede Romaanse gebieden. De Unie van Atrecht/Arras bracht de Franstalige gewesten Artessië, Kamerijk, Frans-Vlaanderen en Henegouwen bijeen in een pro-Spaanse unie, waartoe ook Namen toetrad. Deze Unie heeft de doodslag gegeven aan het idee van Willem van Oranje.

Mijn stelling is dus: waren de Walen verantwoordelijk voor de scheuring van de Nederlanden?

Heel-Nederlander 18 januari 2009 10:47

Mijn antwoord: ja ze waren verantwoordelijk voor de definitieve scheuring van de Nederlanden, hoewel ze niet de enige oorzaak waren. Echter, zonder hun "verraad" aan de Spanjaarden hadden we verenigd kunnen blijven, zo is mijn mening

Shadowke 18 januari 2009 11:16

volledig mee eens Heel-Nederland!
daarom is het best dat Vlaanderen zich afscheurt van Wallonië want die mentaliteit zit daar nog altijd!

Volksstormer 18 januari 2009 14:31

En waarom niet de calvinisten?

Volksstormer 18 januari 2009 14:32

Dit is veel interessanter dan die clichés van Nederlanders die België niet kennen:

http://www.knack.be/cmp/11/1416/4319...n-article.html

MORPHEUS 18 januari 2009 19:50

Mijn stelling is dus: waren de Walen verantwoordelijk voor de scheuring van de Nederlanden?[/quote]

--------------------------------------------------------------------
Het is een ingewikkeld verhaal hoe Belgie¨tot stand is gekomen.

Enerzijds is er het taalprobleem, anderzijds het verschil van geloven.

We kunnen wel stellen dat toen in +- 1830 de democratie nog niet echt bestond en grote beslissingen genomen werden door de monarchie.

Ik lees dat er verwezen wordt naar de tachtig jarige oorlog. Dit is een oorlog die geen tachtig jaar non stop heeft geduurd uitaard . Met tussenpozen kwamen verschillende monarchieën met elkaar in botsing. Meestal op het grondgebied die we nu anno 2009 kennen als Noord Frankrijk

Even eerst één en ander op sommen om het te schetsen.

Voor de motards en mobilhome fans onder ons, bezoek het gerust eens. Mooie en goede onderhouden stuurwegen met mooie overzichtelijke bochten.

Noordpeene bij Kassel. Hier leverde men in 1677 slag en werd een deel Vlaanderen overgedragen aan Frankrijk. Er staat een gedenksteen aan de Peene Beek voor deze slag. Enkele honderden meters verder start de Ijzer als kleine beek.

crécy-en-ponthieu. Eén van de eerste veldslagen van lange oorlog. Waar 7000 Engelsen het wonnen van 40000 fransen, omdat hun pijlen verder raakten “longbow”

St Riquer met zijn prachtige façade kerk en waar Jean dar’c nog één dag gevangene was, net zoals in het kasteel van Drugy. Het meest was ze gevangen in het kasteel van Noyon. Hier werd Karel De Grote gekroond in 768. Jean D’arc zag de brandstapel in Compiegne. Haar geboortehuis is nog steeds te bezichtigen in domremy-la-pacelle

Long , waar op een brug boven het water, de vrede werd getekend van de 80 jarige oorlog. Op deze brug waren beide partijen zeker dat er geen aanslag kon komen. Deze brug was jaren later het decor van verbeten strijd tussen Duitsland en Frankrijk. Rommel won en de weg lag open naar Frankrijk

avesnes-sur-helpe .Geboorteplaats van Vauban, vestingbouwkundige uit 16° eeuw. Architect van vele oude vestingsteden. Zoals Ieper waar Yves Leterme woont.. De meest indrukwekkende is die van Berques. De meest romantische vestingstad vind ik persoonlijk Rocroi in de streek van Couvin. Tussen Rocroi en Couvin ligt “ Abry ‘d Hitler” . Een klein dorpje die ontruimt werd en bewoont door Hitler tijdens zijn inval in Frankrijk. Nog steeds te bezoeken. Op 20 km ervan ligt novion-porcien. Een boeren dorpje dat gebruikt werd als decor voor het Britse humorprogramma “ Alloo Allo” met de legendarische René Artois.
Dergelijke vestingsteden van Vaubain waren een noodzaak door vele botsingen met monarchieën

Al deze gebeurtenissen ( en ik kan er nog meer opsommen ) hebben een onrechtstreekse invloed gehad op het oprichten van België.

Wie een groet invloed heeft gehad is Napoleon 1°. Deze was afkomstig van Corsica een baande zich een weg naar het vaste land Frankrijk. Bezette enkele jaren later Europa en deed de monarchie op hun grondvest daveren. De tocht die Napoleon als gewone jonge man maakte van het eiland Corsica. Aankomend in Cannes en doorgaan naar Grenoble, noemt nu de “route Napoleon “ en heeft de naam N85.
Zeker het afrijden waard.

Enfin, Napoleon verloor in Waterloo . Op dat moment kwamen de monarchie van geheel Europa samen. Men was de onderlinge oorlogen zoals de 80 jarige oorlog beu en het kostte hun veel geld. Ook de ervaring met Napoleon was een verschrikking.

Men besloot een “buffer zone” te creëren tussen de Nederlanden en Frankrijk. Dit moest voor vrede zorgen. Het moest een monarchie worden bestuurd door een koning van adellijke tak met weinig invloed en dus weinig vijanden.
Het werd een Oostenrijkse adel familie Van Saksen Coubrug.

De spanningen omtrent geloof en taal onder bevolking was louter een aardig meegenomen opportunisme.

Belgiê is simpel weg ontstaan in de hoofden van de monarchie.

Another Jack 18 januari 2009 19:56

Walen veroorzaakten ook de vorming van het Oostblok, de verdwijning van het regenwoud, het talibanregime, de zure regen, de massale co2 uitstoot, smog...

Ben ik iets vergeten?

LcGrs 18 januari 2009 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander (Bericht 3928234)
Mijn stelling is dus: waren de Walen verantwoordelijk voor de scheuring van de Nederlanden?

Je zou kunnen beginnen met wat literatuurvermeldingen bij elkaar te zoeken... Zo wordt de stelling een beetje zinvol onderbouwd.
Onder deze vorm is de informatieve waarde van je posting nihil, behalve dan dat je - voor jezelf en voor iedereen die het maar wil horen - nog maar eens kunt bewijzen dat de Walen het allemaal gedaan hebben.

Ik vindt dit van een zeer laag niveau...

Herr Oberst 18 januari 2009 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 3929542)
Walen veroorzaakten ook de vorming van het Oostblok, de verdwijning van het regenwoud, het talibanregime, de zure regen, de massale co2 uitstoot, smog...

Ben ik iets vergeten?

Als u historische feiten wilt gaan ontkennen, doe maar hoor.

Volksstormer 18 januari 2009 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 3929677)

Welke feiten?

Dat Franse revolutionairen de Juli-revolutie in Parijs wilden overdoen in Brussel?

Herr Oberst 18 januari 2009 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer (Bericht 3929700)
Welke feiten?

Dat Franse revolutionairen de Juli-revolutie in Parijs wilden overdoen in Brussel?

Ik ben even niet mee. Wat heeft dat met de Unie van Atrecht te maken?

Herr Oberst 18 januari 2009 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LcGrs (Bericht 3929660)
Je zou kunnen beginnen met wat literatuurvermeldingen bij elkaar te zoeken... Zo wordt de stelling een beetje zinvol onderbouwd.
Onder deze vorm is de informatieve waarde van je posting nihil, behalve dan dat je - voor jezelf en voor iedereen die het maar wil horen - nog maar eens kunt bewijzen dat de Walen het allemaal gedaan hebben.

Ik vindt dit van een zeer laag niveau...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Unie_van_Atrecht

Zwartengeel 18 januari 2009 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 3929728)

Het had dus voornamelijk te maken met de godsdienst die er ter plaatse bedreven werd. De provincies die toetraden tot de unie van Atrecht waren (net als Spanje) hoofdzakelijk katholiek, terwijl de provincies die in de Unie van Utrecht terechtkwamen hoofdzakelijk protestants waren.

Shadowke 18 januari 2009 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 3929737)
Het had dus voornamelijk te maken met de godsdienst die er ter plaatse bedreven werd. De provincies die toetraden tot de unie van Atrecht waren (net als Spanje) hoofdzakelijk katholiek, terwijl de provincies die in de Unie van Utrecht terechtkwamen hoofdzakelijk protestants waren.

ondertussen is de situatie volledig veranderd.

Zwartengeel 18 januari 2009 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 3929739)
ondertussen is de situatie volledig veranderd.

Ik probeer het gewoon in de toenmalige tijdsgeest te plaatsen.

Volksstormer 18 januari 2009 21:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 3929722)
Ik ben even niet mee. Wat heeft dat met de Unie van Atrecht te maken?

Dat was een politiek-religieuze kwestie: de oude orde versus het calvinisme.

Herr Oberst 18 januari 2009 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer (Bericht 3929759)
Dat was een politiek-religieuze kwestie: de oude orde versus het calvinisme.

Het is geen toeval dat de grenzen van de Unie van Atrecht samenvielen met de taal-/volksgrenzen. De Unie van Utrecht schreef overigens expliciet het recht voor gewesten in om hun Katholiek karakter te behouden, indien ze dat wilden.

Another Jack 18 januari 2009 22:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 3929677)

Mijn jonge vriend,

Een volk had in die periode zéker geen politieke macht.
Vreemde mogendheden, ondemocratisch vertegenwoordigd door despoten speelden een spelletje Risk met 'onze' landkaarten.

Another Jack 18 januari 2009 22:26

En wat is de volgende discussie?

Italianen verantwoordelijk voor eerste genocide in België (57 VC)?

Herr Oberst 18 januari 2009 22:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 3929882)
Mijn jonge vriend,

Een volk had in die periode zéker geen politieke macht.
Vreemde mogendheden, ondemocratisch vertegenwoordigd door despoten speelden een spelletje Risk met 'onze' landkaarten.

Correct, maar dat wil niet zeggen dat er van het bestaan van volkeren geen sprake was. Ten tijde van de Bourgondische overname onzer gewesten, bijvoorbeeld, werd door de Vlaamse steden geëist dat de bestuurstaal Nederlands zou blijven. De oprichting van de Grote raad van Mechelen, bijvoorbeeld, lokte deels veel protest uit omwille van het Nederlandsonkundige karakter, en dat was ook één van de redenen van haar tijdelijke afschaffing na de dood van Karel de Stoute.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be