Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Staten Generaal van Wallonië op weg naar onafhankelijkheid (https://forum.politics.be/showthread.php?t=118073)

Hendrik de Stoute 21 januari 2009 22:52

Staten Generaal van Wallonië op weg naar onafhankelijkheid

De Staten Generaal van Wallonië heeft een dossier uitgewerkt met drie scenario's voor een onafhankelijk Wallonië:

Etats généraux de Wallonie
"C'est ce jeudi 15 janvier, �* l'Hötel Les Tanneurs de Namur, qu'a été officiellement présenté �* la presse le résultat des travaux de nos commissions d'études. Trois rapports ont été confectionnés, �* charge et �* décharge, sur les options d'avenir suivantes "Un Etat wallon indépendant", "Un Etat Wallonie-Bruxelles" et "La réunion �* la France". Cet exercice, le premier du genre, devrait permettre aux "forces vives" de Wallonie de se prononcer rapidement - avant les prochaines élections régionales - et en toute connaissance de cause sur le chemin �* emprunter dans l'hypothèse - de plus en plus probable - d'un démantèlement de l'Etat."

Téléchargement du condensé des rapports et compte rendu de la conférence de presse:
http://www.etatsgenerauxdewallonie.n..._presse_v2.pdf

In de Franstalige pers:

* http://www.actu24.be/article/belgiqu...ue/239637.aspx
* http://www.dhnet.be/infos/belgique/a...vant-juin.html
* http://www.canalc.be/content/view/3645/166/

liberalist_NL 22 januari 2009 00:23

:cheer: onafhankelijk Wallonië :cheer:

Of bij Frankrijk, wat ze willen.

Heeft best wel wat potentieel ook, dat gebied. Gooi de lonen daar omlaag (en dus het prijspeil) en het wordt daar een investeerdersparadijs.

Fetai 22 januari 2009 01:41

Iemand zin om aan het vertalen te slaan aub? :-)

liberalist_NL 22 januari 2009 01:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fetai (Bericht 3936875)
Iemand zin om aan het vertalen te slaan aub? :-)

In Middelbare-school Frans:

Het is deze 15 januari, bij het hotel Tanneurs de Namur, dat officieel bij de pers het resultaat is gepresenteerd van onze (onderwijs?) commissies. Drie rapporten zijn opgesteld, over de volgende toekomstige opties: Een onafhankelijke Waalse staat, een Wallonie-Bruxelles federatie, en een aansluiting bij Frankrijk. Deze opgaaf, de eerste wat betreft dit onderwerp, zal het toegeven moeten zijn aan de 'levendige krachten' van Wallonië om zich uit te roepen - nog voor de volgende verkiezingen - en met de volledige inachtname van de hypothese - die meer en meer waarschijnlijk wordt - van een ontmanteling van de staat.

Jarno 22 januari 2009 02:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3936880)

Het is deze 15 januari, bij het hotel Tanneurs de Namur, dat officieel bij de pers het resultaat is gepresenteerd van onze (onderwijs?) commissies. Drie rapporten zijn opgesteld, over de volgende toekomstige opties: Een onafhankelijke Waalse staat, een Wallonie-Bruxelles federatie, en een aansluiting bij Frankrijk. Deze opgaaf, de eerste wat betreft dit onderwerp, zal het toegeven moeten zijn aan de 'levendige krachten' van Wallonië om zich uit te roepen - nog voor de volgende verkiezingen - en met de volledige inachtname van de hypothese - die meer en meer waarschijnlijk wordt - van een ontmanteling van de staat.

Studiecommissies. ;-)

liberalist_NL 22 januari 2009 02:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jarno (Bericht 3936898)
Studiecommissies. ;-)

Dat woord zocht ik. 8-)

Zwartengeel 22 januari 2009 08:30

Citaat:

Un Etat Wallonie-Bruxelles
Une très grande Bruxelles, met andere woorden.

vlijmscherp 22 januari 2009 09:03

spreken ze over uitbreiding van Brussel met Vlaamse gemeentes? ik durf wedden van wel....

Hollander 22 januari 2009 18:59

Is aansluiting bij de Nederlanden als onafhankelijk land een optie ?

Shadowke 22 januari 2009 19:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 3937972)
Is aansluiting bij de Nederlanden als onafhankelijk land een optie ?

het zal meer in de andere richting zijn Hollander (la douce France).

Hollander 22 januari 2009 19:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 3937985)
het zal meer in de andere richting zijn Hollander (la douce France).

Helaas, dan heeft Frankrijk na 1000 jaar knokken toch gewonnen.

Shadowke 22 januari 2009 19:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 3938018)

laat de Walen maar doen Hollander.
onze economiën en culturen vullen mekaar aan. dat kan je moeilijk zeggen van de Franse en Waalse economie en cultuur èn van de Vlaamse en Waalse economie en cultuur.

Fetai 22 januari 2009 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3936880)

Hartelijk dank mijn beste :-)

Fetai 22 januari 2009 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 3938018)

Haha ik denk dat ze wel smachtend uitkijken naar dat moment, eindelijk Waterloo in Franse handen. Ze zoeken het maar uit die Walen, Vlaanderen redt zich wel, met of zonder een vereniging van de Nederlanden, daar heb ik alle vertrouwen in.

Hollander 22 januari 2009 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 3938030)
laat de Walen maar doen Hollander.
onze economiën en culturen vullen mekaar aan. dat kan je moeilijk zeggen van de Franse en Waalse economie en cultuur èn van de Vlaamse en Waalse economie en cultuur.

Ik sta betrekkelijk neutraal t.o.v. Wallonië. Dat komt voornamelijk door onwetendheid. Maar het gevoel bekruipt me dat als Wallonië voor Frankrijk zou kiezen, ze dat doen op basis van verkeerde informatie. Wallonië heeft recht op haar eigen keuze, maar:

ik gun het Frankrijk niet.

Shadowke 22 januari 2009 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fetai (Bericht 3938058)
Haha ik denk dat ze wel smachtend uitkijken naar dat moment, eindelijk Waterloo in Franse handen. Ze zoeken het maar uit die Walen, Vlaanderen redt zich wel, met of zonder een vereniging van de Nederlanden, daar heb ik alle vertrouwen in.

liever met Nederland (en Brussel er ook bij dat nog altijd in Vlaanderen ligt!)

Cisalpina 24 januari 2009 16:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fetai (Bericht 3938058)

Waterloo in Franse handen lijkt me nog zo zeker niet. Eerst zien of alle Franstalige provincies echt wel bij Frankrijk willen of liever aansluiten bij flaandere.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be