Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Steeds minder Amerikanen steunen Bush in zijn Irak-beleid (https://forum.politics.be/showthread.php?t=11818)

Griffin 10 april 2004 11:40

Citaat:

Steeds minder Amerikanen steunen Bush in zijn Irak-beleid (peiling) (03:33)

(Belga)

WASHINGTON 10/04 (BELGA/AG) = De Amerikaanse president George W. Bush kan op steeds minder steun rekenen wat zijn beleid in Irak betreft. Volgens een opiniepeiling van CNN/Time keurt 51% van de Amerikanen af hoe Bush de crisis in Irak aanpakt, tegen 44% die zijn aanpak goedkeurt. De peiling werd donderdag afgenomen, één jaar na de val van het regime van de voormalige Iraakse president Saddam Hoessein en temidden een week van bloedige onlusten in Irak. Bij een vorige peiling die tussen 26 en 28 maart werd afgenomen keurde nog 51% van de ondervraagden het Irak-beleid van Bush goed. Verder staat de populariteit van Bush op het laagste peil sinds zijn aantreding in januari 2001. Volgens de peiling van CNN/Time is 49% van de Amerikanen tevreden met hun president, tegen 47% die niet tevreden is. Een meerderheid van de ondervraagden (55%) is van mening dat Bush zijn taak goed vervult in de strijd tegen het terrorisme, terwijl 39% daar anders over denkt. Wat de economie betreft, nog steeds het gevoeligste onderwerp voor de meeste Amerikanen, is 41% tevreden, tegen 54% die niet tevreden is met het economische beleid. De peiling werd telefonisch afgenomen bij 1.005 volwassenen en heeft een foutenmarge van 3%.(KVC)
(Belga)
Wat ik mij afvraag is: kun je met zo'n foutenmarge (3%) aan de hand van deze resultaten wel duidelijke conclusies trekken? En waarom neemt men die titel zoals ze hier staat en niet "55% van de Amerikanen is van mening dat Bush het goed doet tegen het terrorisme"? Of gewoon neutraal "Peiling CNN/Time over Bush zijn beleid".

Guderian 10 april 2004 13:31

De VSA zijn meer en meer in een nieuw Vietnam aan het sukkelen. Men kan ONMOGELIJK een land bezetten tegen de wil in van de plaatselijke bevolking. Geen enkele ideologie is zo krachtig als een volksnationalisme dat op eigen bodem vecht tegen bezetters. Afijn, de vorige keer waren het de Democrats die hen in een bloedig avontuur hebben gestort (Kennedy en Lyndon Johnson), ditmaal zijn het de Republikeinen.

Het wordt voor de VSA steeds moeilijker om zich zonder gezichtsverlies uit Irak weg te trekken. Blijkbaar gaan ze nu nog bijkomende troepen sturen, dat deden ze in de jaren '60 in Vietnam ook. En dagelijks keren er GI's terug in kisten of zien ze op het thuisfront beelden van juichende Iraki's, brandende voertuigen en gewonde Amerikanen. Niets werkt sterker in op het collectieve moreel van de yanks dan dat.

Men had veel beter Irak en Saddam Hoessein met rust gelaten, maar ja... de zionistische belangen wogen weer eens zwaarder.

illwill 10 april 2004 14:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
De VSA zijn meer en meer in een nieuw Vietnam aan het sukkelen. Men kan ONMOGELIJK een land bezetten tegen de wil in van de plaatselijke bevolking. Geen enkele ideologie is zo krachtig als een volksnationalisme dat op eigen bodem vecht tegen bezetters. Afijn, de vorige keer waren het de Democrats die hen in een bloedig avontuur hebben gestort (Kennedy en Lyndon Johnson), ditmaal zijn het de Republikeinen.

Het wordt voor de VSA steeds moeilijker om zich zonder gezichtsverlies uit Irak weg te trekken. Blijkbaar gaan ze nu nog bijkomende troepen sturen, dat deden ze in de jaren '60 in Vietnam ook. En dagelijks keren er GI's terug in kisten of zien ze op het thuisfront beelden van juichende Iraki's, brandende voertuigen en gewonde Amerikanen. Niets werkt sterker in op het collectieve moreel van de yanks dan dat.

Men had veel beter Irak en Saddam Hoessein met rust gelaten, maar ja... de zionistische belangen wogen weer eens zwaarder.

Men is het land niet aan het bezetten dus jou vergelijking slaat nergens op. Men is de iraakse bevolking een nieuw land aan het geven.

Guderian 10 april 2004 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Men is het land niet aan het bezetten dus jou vergelijking slaat nergens op. Men is de iraakse bevolking een nieuw land aan het geven.

Tja, steeds meer Iraki's zien dat anders en beschouwen de yanks als bezetters. Wie ben ik om de bewoners van hun eigen land tegen te spreken?!?

Dilbert 10 april 2004 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
"55% van de Amerikanen is van mening dat Bush het goed doet tegen het terrorisme"

Wat vooral opvalt bij dit soort opiniepeilingen is hoe weinig kritisch de Amerikaanse publieke opinie tov het buitenlands beleid van hun president staat. In Europa komen er millioenen betogers op straat tegen een oorlog in Irak, in de VS enkel de linkse beroepsbetogers. De president kan eigenlijk doen wat hij wil, tot hij zich hopeloos vastrijdt zoals nu in Irak...

illwill 10 april 2004 16:09

Citaat:

Citaat:

Tja, steeds meer Iraki's zien dat anders en beschouwen de yanks als bezetters. Wie ben ik om de bewoners van hun eigen land tegen te spreken?!?

Jouwe steeds meer is nog altijd de overgrote minderheid, dus inderdaad wie ben jij om de bewoners van een land tegen te spreken.

Guderian 10 april 2004 16:18

Citaat:

Citaat:

Jouwe steeds meer is nog altijd de overgrote minderheid, dus inderdaad wie ben jij om de bewoners van een land tegen te spreken.

8O Die kleine minderheid zijn diegenen die effectief de wapens opnemen. Het verzet krijgt steeds bredere steun bij de bevolking, de yanks verliezen aanhang en die was al niet groot. Ze hebben niet de meerderheid van de bevolking achter zich, wees daar maar zeker van.

illwill 10 april 2004 16:25

Citaat:

Citaat:

8O Die kleine minderheid zijn diegenen die effectief de wapens opnemen. Het verzet krijgt steeds bredere steun bij de bevolking, de yanks verliezen aanhang en die was al niet groot. Ze hebben niet de meerderheid van de bevolking achter zich, wees daar maar zeker van.

Dat de meeste de amerikanen niet moeten is algemeen bekent, maar de minderheid pakt de wapens op en de andere steunen deze ook niet, men wil gewoon vrede en rust in het land, dat zullen ze nooit krijgen door de wapens op te nemen.

Jij steunt dergelijke acties precies ook wel.

illwill 10 april 2004 16:36

TRouwens deze groep die de wapens heeft opgepakt zijn typische saddam aanhangers, men valt nm ook gewone irakezen aan en men gebruikt ze als menselijk schild in aanvallen. Ga me niet zeggen dat ze hierdoor meer en meer van de gewone burgers als aanhangers krijgen.

Guderian 10 april 2004 16:39

Citaat:

Ik hoop inderdaad dat de yanks zwaar op hun bek gaan ja. In het belang van Europa.

Guderian 10 april 2004 16:40

Citaat:

TRouwens deze groep die de wapens heeft opgepakt zijn typische saddam aanhangers, men valt nm ook gewone irakezen aan en men gebruikt ze als menselijk schild in aanvallen. Ga me niet zeggen dat ze hierdoor meer en meer van de gewone burgers als aanhangers krijgen.

8O Ga je nu ontkennen dat het Iraaks nationaal verzet toeneemt in aanhang??? :?

illwill 10 april 2004 16:44

Citaat:

Citaat:

Ik hoop inderdaad dat de yanks zwaar op hun bek gaan ja. In het belang van Europa.

Ik hoop van niet en dit zal ook niet gebeuren. Er zullen altijd meer irakeze slachtoffers vallen dan US. Het zijn trouwens niet enkel US mensen die ginds sterven hoor.

illwill 10 april 2004 16:47

Citaat:

Citaat:

8O Ga je nu ontkennen dat het Iraaks nationaal verzet toeneemt in aanhang??? :?

Nationaal, ik zeg... allé men zegt dat het aanhangers van de baat partij zijn die nu mensen aan het vermoorden zijn. Ik zou me eigenlijk ook wel afvragen waar deze gewone mensen anders al deze zware wapens vandaan haalde. En ik heb het niet over wat machine geweren é. Granaat werpers en noem maar op...voor de oorlog liepen de mensen daar ook niet mee rond.

H. Guderian 10 april 2004 17:21

Citaat:

Citaat:

Ik hoop van niet en dit zal ook niet gebeuren. Er zullen altijd meer irakeze slachtoffers vallen dan US. Het zijn trouwens niet enkel US mensen die ginds sterven hoor.

Het aantal slachtoffers is geen goed criterium. De Amerikanen verloren de Vietnamoorlog en zaten 20 jaar lang met een kater opgescheept hoewel ze in Vietnam 58000 soldaten verloren terwijl Vietnam zelf 2 miljoen burgers en soldaten verloor.

Men kan geen land bezet houden op militaire wijze tegen de wil in van een groot deel van de bevolking. Dat is tot mislukken gedoemd.

illwill 10 april 2004 17:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door H. Guderian
Citaat:

Het aantal slachtoffers is geen goed criterium. De Amerikanen verloren de Vietnamoorlog en zaten 20 jaar lang met een kater opgescheept hoewel ze in Vietnam 58000 soldaten verloren terwijl Vietnam zelf 2 miljoen burgers en soldaten verloor.

Men kan geen land bezet houden op militaire wijze tegen de wil in van een groot deel van de bevolking. Dat is tot mislukken gedoemd.

Inderdaad maar dat zijn ze nu ook niet aan het doen.

Griffin 10 april 2004 18:44

Citaat:

Machtsoverdracht in Irak op 30 juni (Bush) (18:20)

(Belga) De Amerikaanse president George W.Bush heeft zaterdag herhaald dat de overdracht van de macht aan de Irakezen op 30 juni zal gebeuren. Hij spreekt daarmee berichten over uitstel omwille van de verslechterde situatie in het land tegen.

"Irak zal op 30 juni soeverein zijn", zo verklaarde hij in zijn wekelijkse radiotoespraak. "Er is gesuggereerd dat wij de machtsoverdracht zouden uitstellen omwille van de recente aanvallen. Maar dat is net wat onze vijanden willen. Zij willen de loop van de gebeurtenissen in Irak dicteren en de Irakezen beletten een stem te hebben in het bepalen van hun toekomst. Ze willen dat de Verenigde Staten en onze coalitie onder de ogen van de hele wereld verzaken aan hun belofte. Maar de ambitie van de vijanden van de vrijheid zal mislukken", aldus de president. (DWM)
(Belga)
Zal Irak soeverein zijn na 30 juni? In hoeverre is dit een opgesmukt verhaal om de Amerikanen zoet te houden tot de verkiezingen of de Irakezen te doen stoppen met hun verzet?
Is dit een slimme zet van Bush of niet?

Volgens mij is het enkel een klank- en lichtspel om de aandacht af te leiden van alle problemen die ze ondervinden. Een "the show must go on" omdat het anders slecht zou zijn voor het imago van Bush.

Guderian 10 april 2004 20:57

Citaat:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door H. Guderian

Het is niet omdat de Amerikanen dit zelf zeggen dat het ook zo is. De houding van de meerderheid van de bevolking lijkt me een objectiever gegeven om een oordeel op te baseren. Tenslotte zijn de Amerikanen daar toch voor de bevolking om hen een nieuw land en een betere toekomst te geven als we jouw redenering volgen? Waarom worden ze dan hoe langer hoe minder als "bevrijders" onthaald?

illwill 11 april 2004 15:12

Citaat:

Citaat:

Het is niet omdat de Amerikanen dit zelf zeggen dat het ook zo is. De houding van de meerderheid van de bevolking lijkt me een objectiever gegeven om een oordeel op te baseren. Tenslotte zijn de Amerikanen daar toch voor de bevolking om hen een nieuw land en een betere toekomst te geven als we jouw redenering volgen? Waarom worden ze dan hoe langer hoe minder als "bevrijders" onthaald?

Omdat men ze het land uit wil maar door deze aanslagen (niet van de amerikanen) lukt dit niet echt goed. Daar kunnen zij niets aan doen é.
En ik heb nog geen meerderheid van de bevolking gezien die de wapens opgenomen hebben hoor.

Griffin 13 april 2004 09:14

Citaat:

Peiling presidentsverkiezingen VS: Kerry ligt 7% voor op Bush (04:03)

(Belga)

WASHINGTON 13/04 (BELGA/AG) = De Democratische presidentskandidaat John Kerry heeft zeven punten voorsprong op de Republikeinse Amerikaanse president George W. Bush, volgens een peiling die maandag werd gepubliceerd door Newsweek. John Kerry krijgt 50% van de stemmen tegen 43% voor George W. Bush, volgens de peiling van het instituut Princeton Survey Research Associates. Zelfs indien de onafhankelijke kandidaat, Ralp Nader, zou meestrijden in de presidentsverkiezingen, blijft Kerry op kop met 46% van de stemmen tegen 42% voor Bush en 4% voor Nader. De peiling meldde verder dat 36% van de ondervraagden tevreden is met hoe de zaken verlopen in de Verenigde Staten, tegen 59% die niet tevreden is met de gang van zaken. De getuigenis van Condoleezza Rice, de Amerikaanse nationale veiligheidsadviseur die vorige week voor de elf-septembercommissie is verschenen, heeft maar een beperkt effect gehad op de publieke opinie. 56% van de Amerikanen verklaarde maar weinig aandacht te hebben geschonken aan haar getuigenis. Een meerderheid van 43% zei dat de getuigenis van Rice hun mening, over hoe Bush het terrorisme aanpakt, niet had veranderd. En 18% kon niet zeggen welk effect de getuigenis had gemaakt op hun mening.(KVC)
(Belga)
Toegegeven, andere opiniepeilers, maar meteen ook andere resultaten hé!

VlaamseBelg 13 april 2004 11:31

... En rond de herfst vangen ze opeens Bin Laden en gebeurt er iets hartsverwarmend in Irak, en ze stemmen daar ginderachter weer gezamelijk op Bush. Opiniepeiling in de vuilbak...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be