| De schoofzak |
29 januari 2009 08:51 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C
(Bericht 3947710)
Een Europarlementslid verdient evenveel als een Belgisch Kamerlid. ;-)
|
De pree is inderdaad dezelfde, maar de randvoorwaarden ...
Maar wat ik wou zeggen:
in de standaard on line lees ik vandaag dat ze zich eigenlijk nog meest van al heeft laten overtuigen door mails van acw'ers en door Miet Smet.
Amai de sossen: zich moeten laten overtuigen door de tsjeven !!
Heel die affaire van haar aanvankelijke weigering om zich neer te leggen bij de beslissing van de partijleiding, en daarna haar kazakgedraai, lijkt me geen goede zaak te zijn voor de sossen. En mooie woorden nu, zullen dit niet kunnen verhelpen.
Als flamingant kan ik me daar alleen maar over verheugen in de hoop dat het de belgisistische partij zal verzwakken bij de verkiezingen.
link: http://www.standaard.be/Krant/Tekst/...129&demo=False
Citaat:
De Standaard Online
donderdag 29 januari 2009
Mia De Vits kiest toch voor Vlaams Parlement
BRUSSEL - Europarlementslid Mia De Vits neemt dan toch genoegen met een zitje in het Vlaams Parlement.
Vlaams minister Frank Vandenbroucke trekt op 7 juni de SP.A-lijst voor het Vlaams Parlement in Vlaams-Brabant, op nummer twee komt ABVV-vakbondsvrouw Mia De Vits. Daarmee is het Europees parlementslid zo goed als zeker van een verlenging van haar parlementaire carrière bij de SP.A.
De Vits kondigde vorige week nog aan te kappen met de SP.A. Aanleiding was de Europese lijst, waar De Vits geen lijsttrekker van mocht worden, wat haar furieus maakte. 'Ze voelde zich 'opzijgezet vanwege haar leeftijd' en 'zag zich niet functioneren in het Vlaams Parlement'.
Voor de tweede plaats op de Vlaams-Brabantse lijst bedankte ze feestelijk. 'Ik pas voor het Vlaams Parlement, dat boeit me niet', stelde ze.
Na overleg met SP.A-voorzitter Caroline Gennez, die haar dit weekend op de nieuwjaarsreceptie van de partij opnieuw de plaats aanbood, bond De Vits gisteren dan in.
'Ik heb enorm veel mails van syndicalisten gekregen, ook van ACV'ers, die me vroegen niet op te geven. Ik wil niemand ontgoochelen. De sociaal-economische toestand laat niet toe dat progressieven aan de kant gaan staan, ik dus ook niet', zegt De Vits.
'Ik wil onderstrepen dat ik het Vlaams Parlement wel de moeite waard vind. Ik heb gesprekken gehad met verschillende leden van dat parlement, onder wie Miet Smet (CD&V). Zij zegde me dat ze daar haar draai wel gevonden heeft, en er de kans krijgt om de EU-wetgeving op het Vlaamse niveau te vertalen. Ik heb nooit gezegd dat het een minderwaardig niveau zou zijn, maar ik had geïnvesteerd in het Europese niveau. Vandaar dat ik geprikkeld reageerde.'
SP.A-voorzitter Gennez, die felle ABVV-tegenwind kreeg na haar beslissing om de Europese lijst door Vlaams minister Kathleen Van Brempt te laten trekken, kan opgelucht adem halen. 'We zijn zeer tevreden dat Mia nu toch kiest voor de goede zaak. Na de ontgoocheling rond de Europese lijst gaf ik haar wat respijt, dat was een menselijke reactie. We hebben nu een goed en eerlijk gesprek gehad en we kunnen de rangen sluiten', zegt Gennez.
Huidig Vlaams parlementslid Else De Wachter krijgt de eerste opvolgerplaats op de lijst. 'Het zou zonde zijn om eerst in jonge parlementsleden te investeren, en ze dan geen kans meer te geven', zegt Gennez.
Toch is De Vits niet van plan onderweg plaats te ruimen voor De Wachter: 'Ik ga voor een volle legislatuur', stelt ze. (wov)
(wov)
|
|