![]() |
Vraagje aan kenners : Champagne
Ik had een rotklus te doen, namelijk een paar ouwe kelders leeghalen.
Flarden spinnenweb overal, en kuch kuch van den stof. Plus dat slepen van dingen, ik word er doodmoe van. Het materiele leven in al zijn glorie. Ware het niet dat ik, onderaan een stapel dozen en troep, op een nogal maagdelijk wit doosje stuitte, dat dichtgeplakt zat. Ik scheur het open, en wat vind ik?? Zes flessen "Charles Lafitte" "Grand Prestige" Tête de Cuvée Brute Champagne. Die moeten zeker 20 jaar daar in die kelder gelegen hebben! Vraagje voor kenners: ik zie geen jaartal op de flessen staan, wel een paar nummers zoals NM-228-001. Is deze Champagne nou extra goed en ongelooflijk exclusief geworden vanwege de extra ouderdom en bijzonderheid? |
Citaat:
Zie je echt nergens een jaartal staan? Dat is echt cruciaal om er een prijs op te kunnen plakken, de prijzen van 1 soort wijn kunnen enorm verschillen naargelang hun leeftijd. |
Citaat:
Het is een blauwe etiket die ik op internet nergens terugvind, met een 'V' (Vertus) en Grand Prestige. Geen jaartal te bespeuren. Ook op de doos had ik gekeken. Ik wilde ook weten, behalve de duurheid van de flessen (wat natuurlijk leuk zou zijn), ook de smaak: verbetert die ? Oh er staat eens stempel op de kurkbeschermende etiket met L90643XV - dat is alles... Misschien kan een winkel het zeggen via de barcode? |
Biedt ze aan Ancieux gewikkeld in een krakerssjaal anex arafatsjaal.
|
Voor zover ik weet is schuimwijn(zoals bv. champagne) nooit geschikt als bewaarwijn.
20 jaar lijkt mij dus ietsje te lang. Maar je kan er misschien nog altijd een goeie prijs voor krijgen als collectorsitem. |
Het kan zijn dat het jaartal van binnen op de kurk staat, je zal ze dus moeten openen.
|
Als er geen jaartal opstaat is het meestal een Non Vintage wijn, wat betekent dat hij niet gemaakt werd van druiven die van éénzelfde jaartal en eenzelfde plaats/vigneron afkomstig zijn...
De Champagne die jij vond, is volgens mij ook zeker geen collectors item. Ik vond hem hier te koop voor ongeveer 40 € : http://www.finestwine.fr/acheter-vin...0-wb750-6.html Uiteindelijk kan je enkel weten of hij nog drinkbaar is door hem te ontkurken en te kijken of de kurk nog goed is (en je proeft het dan ook wel ;-) ) Een goede kurk blijft 'opgespannen', zoals hieronder : http://www.squaremeal.co.uk/include/[email protected] Als de kurk van de flessen 'droog' gestaan heeft, dan gaat de kurk vaak verharden, met verlies van het ontstane gas in de fles. De kurk ziet er dan vaak eerder zo uit : http://www.realbakingwithrose.com/ch...cork-thumb.jpg In dat geval zijn de 'bubbels" ook uit de fles, en is hij niet meer lekker... |
Beschrijf het etiket eens. De kleur, wat erop staat...
|
Citaat:
ze zijn of zalig of schandalig ! |
Citaat:
|
Citaat:
u verbaast me, wordt dat veel gedronken in de club ? |
ok folkino's en folkerinettes.
Ik ga zo even een flesken ontkurkistan. ;-) |
Hmm... sip sip slurp slurp.
Oude Charles Lafitte doet het nog goed. Kurk een beetje verschrompeld, maar nog genoeg bubbels, in tegenstelling tot wat de "kenner" in de slijterij me beloofde. Champ lijkt me een ietsje donker van kleur, de bubbels in de afdronk verdwijnen misschien wat snel, en de smaal is voller dan de gewoonlijke lichtheid van het bleke vocht. Alsof de druiven een ietsje zijn gaan muskaten, zo'n vollere zoetere smaak heeft de champagne nu. Zeker niet slecht. Deze champ is 15 �* 20 jaar oud en nog best te doen. |
:-D
Voila, opbuizen die handel :-P |
moest je hem willen testen, ik ben bereid om mee te komen drinken zenne ;-)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
:cheer: Cajun party :cheer:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:59. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be