Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Islamofobie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=118487)

Dope 31 januari 2009 02:35

Islamofobie

Als islamofobie bestaat, bestaat er dan ook christianofobie?

Dope 31 januari 2009 02:56

ben ik islamofoob als ik mohammed een dwaas noem?
als ik de zogenaamde profeet afbeeld?
maakt het iets uit of ik dat doe als moslim, ex-moslim, niet-moslim?

kan allah een kameel zijn?

Esperanza 31 januari 2009 06:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dope (Bericht 3952149)
kan allah een kameel zijn?

Hangt af van je fantasie.

Bhairav 31 januari 2009 07:04

Allah is wss zo'n Ayatollah-achtige figuur maar dan met langere baard, strengere wenkbrouwen en een gigantisch zwaard.

Mambo 31 januari 2009 09:35

Raar ding dat geloven in goden.
Rare mensen die dat doen ook.

HAMC 31 januari 2009 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dope (Bericht 3952146)

Uiteraard, als ik het me goed herinner lijden daar de islamieten aan.

HAMC 31 januari 2009 09:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 3952163)
Hangt af van je fantasie.

Ja dus.

Dope 31 januari 2009 09:53

http://extra.volkskrant.nl/opinie/ar...ienstvrijheid_

Citaat:

De lakmoesproef voor een goed functionerende multicultuur is de geloofsvrijheid. Een échte multiculturele samenleving veronderstelt een échte multireligiositeit, waarbij de vrijheid van religie automatisch en onvermijdelijk ook de vrijheid van geloofsafval impliceert. Geen waarlijke vrijheid van religie zonder de vrijheid ook niet te geloven. PvdA-denker Jos de Beus sprak over dit aspect van geloofsvrijheid essentiële woorden: ‘Ik wil één simpel punt maken: iedereen in Nederland moet kunnen geloven wat hij wil, en iedereen die wil stoppen, moet dat vrij en veilig kunnen doen.’

Bij deze basale observatie beginnen in dit land spijtig genoeg de problemen. Lang niet iedereen van islamitische achtergrond kan in dit land ‘vrij en veilig’ in het openbaar afstand nemen van zijn geloof. Nederlanders met een moslimachtergrond die, gesteld dat zij hun afvalligheid publiek maken, hopen op morele steun van de Nederlandse culturele elite, maken hardhandig kennis met de dubbele standaard die deze elite toepast op critici van het christendom en critici van de islam.

Een aanzienlijk deel van deze elite ziet voor de afvallige moslim het liefst een soort status aparte, waar minder vrijheden gelden dan voor degenen die van christen in atheïst zijn veranderd. De atheïst die de spot drijft met vermeende onzinnigheden in de Bijbel draagt bij aan onze zo gekoesterde pluriformiteit. De ex-moslim die de spot drijft met vermeende onzinnigheden in de Koran gooit een lont in een kruitvat.
http://extra.volkskrant.nl/opinie/ar...lim_te_kwetsen

Citaat:

Het ergste is volgens Rushdie dat de oren van westerlingen tegenwoordig afgestemd zijn ‘op de mullah’s en andere klootzakken’, terwijl ook in de islamitische wereld tal van mensen worstelen om de macht van ‘de priesters en generaals’ te breken en een moderne samenleving op te bouwen. ‘Dat deden we in de tijd van de Sovjet-Unie niet.’ Destijds werden juist de dissidenten gehoord en gerespecteerd. Officiële stemmen werden niet serieus genomen.

De niet-moslim die nu vragen durft te stellen, ‘is een racist’, zei Rushdie. En dat, zo beseft iedereen die wel eens iets kritisch over de islam heeft durven zeggen, is het ultieme vonnis geworden. Rushdie weet dit als geen ander. De aanleiding voor het debat was de fatwa die de Iraanse ayatollah Khomeini in februari 1989, twintig jaar geleden, uitsprak vanwege de godslastering in Rushdies roman De Duivelsverzen.

Mond snoeren

De fatwa van toen is de VN-resolutie van nu. Het doodvonnis van de ayatollah krijgt, geformuleerd in een formele verklaring tegen ‘belediging van alle religies’, een zweem van internationale rechtvaardiging. Het middel is anders, het doel hetzelfde: vrijdenkers als Rushdie en talloze minder bekende critici van de islam de mond snoeren.
http://www.elsevier.nl/web/10221425/...gen-zeggen.htm

Citaat:

Zijn de Nederlandse moslims zielig? Sommige juristen die niet in probleemwijken wonen, denken dat de moslims zielig zijn. Het zijn vooral de juristen die ook denken dat kritiek op de islam de positie van moslims heeft verzwakt.

De rechters in Amsterdam die over de vervolging van Wilders moesten besluiten, zijn van mening dat de moslims zielig zijn. En daarom komen ze tot de conclusie dat Wilders moet worden vervolgd.

Wat is de kern van strafwaardigheid? Onder het kopje ‘(13.2) Kern van de strafwaardigheid’ schreef het Amsterdamse Hof de geschiedenis van de omkering van alle waarden:

‘Ontoelaatbaar’
‘Ten aanzien van de kern van de strafwaardigheid overweegt het hof nog het volgende. De ontoelaatbaar geoordeelde meningsuitingen van Wilders werpen een zodanige blokkade in het maatschappelijk debat op dat moslimgelovigen feitelijk van deelname aan dat debat worden uitgesloten alleen vanwege hun geloof. Daarin ligt het strafrechtelijk verwijt aan Wilders, die met zijn harde en algemene diskwalificaties handelt in strijd met de grondvoorwaarde van een stabiele democratie.’

Pijlstaartrog 31 januari 2009 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dope (Bericht 3952146)

Richard Dawkins is het levende bewijs dat dat bestaat.

Pijlstaartrog 31 januari 2009 12:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dope (Bericht 3952149)
ben ik islamofoob als ik mohammed een dwaas noem?
als ik de zogenaamde profeet afbeeld?

Lijkt me niet.
Islamofobie is meer de projectie van enkele negatieve elementen of gebeurtenissen op iedere moslim of de islam als geheel.
Zoals iemand met smetvrees in alles om zich heen besmettingsgevaar ziet. De angst is te groot voor het reele gevaar.

circe 31 januari 2009 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pijlstaartrog (Bericht 3952459)
Lijkt me niet.
Islamofobie is meer de projectie van enkele negatieve elementen of gebeurtenissen op iedere moslim of de islam als geheel.
Zoals iemand met smetvrees in alles om zich heen besmettingsgevaar ziet. De angst is te groot voor het reele gevaar.

zoals nazifobie gewoon de projectie is van enkele negatieve elementen of gebeurtenis op iedere nazi of het nazisme als geheel?

Is dat wat je bedoelt?

alice 31 januari 2009 12:28

Islamfobie is voor mij een term die gebruikt wordt om iedere kritische bedenking over moslims in de keim te smoren, het is een manier die vroeger door de inquisitie werd gebruikt om te zorgen dat niemand hun visie en waarheden in vraag durfde stellen.
Zeggen dat het projectie is om enkele negatieve elementen of gebeurtenissen op iedere moslim te verhalen is opnieuw de mond snoeren; de meeste mensen zijn best in staat zelf over islam als ideologie en gelovigen als individu te oordelen, dat gepamper wat je wel of niet mag denken ben ik in ieder geval meer dan beu.
Vlamingen zijn geen ongeletterde, achterlijke boeren en wat ze denken bepalen ze zelf, ook als het islam of moslims betreft.Daar kunnen gelovigen beter aan wennen, God is al eerder gestruikeld in Europa!

roger verhiest 31 januari 2009 12:30

er is scientology-fobie, getuige van Jehovfobie, atheïstenfobie, amerikanenfobie, jodenfobie, protestantenfobie, katholiekenfobie etc.. ad nausaeum.. Misschien hebben de "grotere religies" er wel het meeste last van met meer dan anderhalvmiljard aanhangers heb je allicht een grotere kans dat er leden wat buiten de schreef lopen
(van het algemeen aanvaardbare).

Allah = God =Jahweh = een bord vliegende spaghetti.

Op Al jazeera zei een intelligent journalist dat moslims het over alles oneens zijn behalve ovber de 5 pijlers van hun geloof. Ik heb absoluut geen moeite met die vijf pijlers, ze zijn niet allemaal per se aan mij besteed zelfs bij het fundament van het homarislme/hilelisme stel ik me vragen & dat is al een zeer ver doorgedreven vereenvoudiging van "religie" als moreel fundament.

Het wezenlijk vinden van een common ground zou allicht de interreligieuze spanningen
kunnen opheffen zoals een definitie van religie als een queeste naar spirituele invulling en moreel/ethische grondslagen van de mens als uniek wezen.

De voortdurende queeste naar middelen om elkaar te beledigen en te bestrijden is in ieder geval minder produktief.

roger verhiest 31 januari 2009 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3952467)
zoals nazifobie gewoon de projectie is van enkele negatieve elementen of gebeurtenis op iedere nazi of het nazisme als geheel?

Is dat wat je bedoelt?

"eigen volk eerst" is inderdaad een heilloos pad dat tot oorlogen en vernietiging leidt - de grondtoon is echter diep menselijk en zit in onze genen,
de rationele stap naar "de andere" is moeilijk te maken - maar paradoxaal genoeg noodzakelijk; anders zou inteelt een zeer succesvolle manier van voortplanting zijn.

Gilette 31 januari 2009 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 3952483)
"eigen volk eerst" is inderdaad een heilloos pad dat tot oorlogen en vernietiging leidt - de grondtoon is echter diep menselijk en zit in onze genen,
de rationele stap naar "de andere" is moeilijk te maken - maar paradoxaal genoeg noodzakelijk; anders zou inteelt een zeer succesvolle manier van voortplanting zijn.

De gevolgen van inteelt bij de islamitische migrantenpopulatie in Nederland baart de Nederlandse medische wereld zorgen de laatste jaren.

alice 31 januari 2009 12:38

Nou; ik vond de koran toch wel een boek wat vooral over 'eigen volk eerst' ging!

Pijlstaartrog 31 januari 2009 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3952467)

Is dat wat je bedoelt?

Vind je zelf de vergelijking van islam en nazisme nu niet een tikje overspannen?

Pijlstaartrog 31 januari 2009 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 3952473)
Islamfobie is voor mij een term die gebruikt wordt om iedere kritische bedenking over moslims in de keim te smoren, het is een manier die vroeger door de inquisitie werd gebruikt om te zorgen dat niemand hun visie en waarheden in vraag durfde stellen.
Zeggen dat het projectie is om enkele negatieve elementen of gebeurtenissen op iedere moslim te verhalen is opnieuw de mond snoeren;

Die slachtofferrol om kritiek af te wentelen is zoooo afgezaagd geworden.
Er wordt gevraagd of islamofobie bestaat, als je een beetje het publieke debat volgt kun je dat moeilijk ontkennen. Ik snoer niemand de mond door dat vast te stellen.

roger verhiest 31 januari 2009 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 3952487)
Nou; ik vond de koran toch wel een boek wat vooral over 'eigen volk eerst' ging!

& de bijbel & Hubbard's werkje & de getuigen van Jehova & de vliegende spaghetti aanbidders enz.. het ikke en de rest kan stikke is de allereerste basisideologie (het opvoeden van kinderen is in de eerste plaats gericht op het "delen met de broertjes en zusjes").

Maar om op de koran /Moslims terug te komen : ze hebben wel een primeur om het inschrijven van respect en verdraagzaamheid tegenover de "andere godsdiensten van het boek". In het oud-testament worden de inwoners van Kanaän gewoon als een hindernis gezien die uit de weg geruimd mag (nee : moet) worden.

Ik ga nu niet beginnen zeuren over de historische culturele verdiensten van de moslims en hun bijdrage aan onze huidige cultuur. Het zou al mooi zijn indien steeds meer mensen inzien dat veranderingen nu eenmaal een eigenschap zijn van de samenleving en dat die best in een sfeer van open dialoog plaatsvinden ipv. in een sfeer van haat en open oorlog.

Gilette 31 januari 2009 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pijlstaartrog (Bericht 3952517)
Die slachtofferrol om kritiek af te wentelen is zoooo afgezaagd geworden.
Er wordt gevraagd of islamofobie bestaat, als je een beetje het publieke debat volgt kun je dat moeilijk ontkennen. Ik snoer niemand de mond door dat vast te stellen.

Naturlijk heb je islamofobie : mensen hebben terechte redenen om bang te zijn voor bepaalde eigenheden van de islam.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be