Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Geflitst, 500+ euro boete, en toch rechtbank! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=118488)

traszadar 31 januari 2009 03:45

Geflitst, 500+ euro boete, en toch rechtbank!

Hallo Iedereen

Khad even een klein vraagje. Zoals in de titel staat ben ik geflitst... 2 keer in 2 minuten tijd (letterlijk) tijdens het gehaast terugkeren naar huis omdat ik nm portefeuille vergat.

Nu was het 250 euro per boete ( eens 82 km/h, en eens 83km/h binne bebouwde kom). Ik doe dan ook die baan elke dag en heb een redelijk zware auto, dus kan ik me moeilijk inhouden op rechte stukken om een beetje gas bij te geven.

Ik kreeg dan ook het nodige papierwerk in de bus waar in stond dat ik een bedrag moest betalen van 500 euro, daarmee zou mijn boete afgerond zijn en zou ik NIET naar de rechtbank moeten..

Ik heb die betalingen BINNEN de tijd geregeld, en nu krijg ik toch een brief dat ik voor de rechtbank moet verschijnen omdat ik NIET betaald zou hebben!

kan ik hier nog wat aan doen zonder naar de rechtbank te moeten?

thx in advance

----------

Politie, uw vriend!... niet de mijne...

Dronkoers 31 januari 2009 09:12

Dat is raar, normaal als ge in de bebouwde kom geflitst wordt vanaf 80 km/h is dat sowiezo politierechtbank.
Ik vind het dus raar dat ge boetes moest betalen.
En euhm, 2 keer op 2 minuten: hoe doe je dat?
Lijkt me heel straf dat ze langs beide kanten flitsen in bebouwde kommen ;-)

Dronkoers 31 januari 2009 09:17

Ge kunt eens met die boetes naar de flikken gaan eh, die moeten dan sowiezo uw klacht doorsturen naar de procureur, en dan hoor je verder wel hoe het zit ;-)

dickhaed 31 januari 2009 09:25

zoals gezegd, meer dan 30/kmph teveel is direct naar de politierechtbank.
1 goede raad, neem geen advocaat onder de arm ... die kost ook geld en de boete/straf blijft toch dezelfde.
enkel wanneer je zeker bent dat je niks misdaan hebt dan neem je een advocaat, maar in u geval zou ik dat zeker niet doen.

heb ik trouwens niet gedaan ook ........

Dronkoers 31 januari 2009 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dickhaed (Bericht 3952260)
1 goede raad, neem geen advocaat onder de arm ... die kost ook geld en de boete/straf blijft toch dezelfde.
enkel wanneer je zeker bent dat je niks misdaan hebt dan neem je een advocaat, maar in u geval zou ik dat zeker niet doen.

Maar dan zit ge nog met die boete van 500 euro die al betaald is eh ;-)

dickhaed 31 januari 2009 09:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 3952263)
Maar dan zit ge nog met die boete van 500 euro die al betaald is eh ;-)

die zal in mindering gebracht worden op het proces.

ik zelf ben op 1 sept 2007 geflitst, in juli 2008 voorgekomen en heb mijn boete ontvangen december 2008.

550 euro boete, plus de gerechtskosten en iets voor de virtuele slachtoffers.

netto boete = 749.65 euro

zonder advocaat, doe je het met reken dan het bedrag van de advocaat erbij.
:-P

HAMC 31 januari 2009 09:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dickhaed (Bericht 3952260)

Geloof het maar.

Als je nu moest zeggen neem geen goedkope advokaat, dat zou ik nog kunnen aannemen.

Jantje 31 januari 2009 09:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door traszadar (Bericht 3952155)
Hallo Iedereen

Khad even een klein vraagje. Zoals in de titel staat ben ik geflitst... 2 keer in 2 minuten tijd (letterlijk) tijdens het gehaast terugkeren naar huis omdat ik nm portefeuille vergat.

Nu was het 250 euro per boete ( eens 82 km/h, en eens 83km/h binne bebouwde kom). Ik doe dan ook die baan elke dag en heb een redelijk zware auto, dus kan ik me moeilijk inhouden op rechte stukken om een beetje gas bij te geven.

Ik kreeg dan ook het nodige papierwerk in de bus waar in stond dat ik een bedrag moest betalen van 500 euro, daarmee zou mijn boete afgerond zijn en zou ik NIET naar de rechtbank moeten..

Ik heb die betalingen BINNEN de tijd geregeld, en nu krijg ik toch een brief dat ik voor de rechtbank moet verschijnen omdat ik NIET betaald zou hebben!

kan ik hier nog wat aan doen zonder naar de rechtbank te moeten?

thx in advance

----------

Politie, uw vriend!... niet de mijne...

Je bent met een zeer korte tijdinterval geflitst door dezelfde snelheidsmeter, dit is een provocatie van justitie.

2 Maal tegen een snelhied die meer dan 30 km/u ligt dan de maximum toegelaten snelheid binnen een bebouwde kom.

Je krijgt hiervoor een direct boete en moet je daarna toch nog gaan verantwoorden op de rechtbank wegens het niet betalen van het wettelijke bedrag op deze overtreding.
De boetes gaan immers over een enkelvoudige overtreding en niet over een meervoudige overtreding met provocatie en in gevaar brengen van andere weggebruikers.

De reden dat je opgeeft voor je onverantwoord rijgedrag kanje beter niet gebruiken op de rechtbank, je portefeuille is immers minder belangrijk dan een kinderleven.
Er wacht je waarschijnlijk een langer rijverbod en een verhoging van de boete met minstens de gerechtskosten plus de boete voor het meervoudig overtreden van de maximum snelheid binnen een bebouwde kom, welke zwaarder word beboet dan het overtreden van deze snelheid op snelwegen.

je kan dus beter niets verder ondernemen en gewoon naar de rechtbank gaan, indien je gaat klagen over de oproepingsvermelding, krijg je toch een andere oproeping met een andere reden en zal de politierechter je deze kosten ook bij jou terug halen.
Je hebt hem immers geprovoceerd door je dubbele overtreding binnen een zeer korte tijd. Doe dus niet moeilijk tegen de rechtbank, anders gaat zij moeilijk doen tegen jou, onder ga gewoon je straf voor deze grove zinloze overtreding en provocatie.

Je had immers ook een kind kunnen dood rijden op die 2 minuten.

dickhaed 31 januari 2009 10:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3952279)
Geloof het maar.

Als je nu moest zeggen neem geen goedkope advokaat, dat zou ik nog kunnen aannemen.

Met mij waren er 7 anderen op dezelfde dag geflitst, ik was de enige zonder advocaat.
de meesten waren geflitst aan +/- 145/kmph, ik aan 169/kmph.

allen zijn we naar huis gegaan met dezelfde boete, maar ik met minder kosten.

Dronkoers 31 januari 2009 10:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dickhaed (Bericht 3952268)
die zal in mindering gebracht worden op het proces.

ik zelf ben op 1 sept 2007 geflitst, in juli 2008 voorgekomen en heb mijn boete ontvangen december 2008.

550 euro boete, plus de gerechtskosten en iets voor de virtuele slachtoffers.

netto boete = 749.65 euro

zonder advocaat, doe je het met reken dan het bedrag van de advocaat erbij.
:-P

Waarom moet ik altijd het dubbele betalen van de meesten hier? :-(

Jantje 31 januari 2009 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3952279)
Geloof het maar.

Als je nu moest zeggen neem geen goedkope advocaat, dat zou ik nog kunnen aannemen.

2maal geflitst door binnen de 2 minuten in een bebouwde kom tegen meer dan 30 km/u boven de maximum toegelaten snelheid !!!!!
Dit wil zeggen dat de bestuurder minstens 3 maal voorbij de snelheidcontrole is gereden, vermoedelijk steeds met een overtreding van de maximum toegelaten snelheid. Of rondjes heeft gedraaid rond de controlepost.

Zelfs de beste en duurste advocaat kan daar geen speld tussen krijgen.

De politierechters lusten dergelijke overtreders van de wet rauw en noemen hen provocateurs.

HAMC 31 januari 2009 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dickhaed (Bericht 3952291)
Met mij waren er 7 anderen op dezelfde dag geflitst, ik was de enige zonder advocaat.

Ik begrijp het, we schaffen dus best de advokaten af.

Neen, even ernstig.

Dat betekent alleen dat die zeven anderen goedkope advokaten bijhadden, mijn stelling blijft staan.

Je begrijpt toch wat ik bedoel hoop ik?

Als de mensen met advokaat zo zwaar gestraft worden als mensen zonder advokaat, dan zijn dat incompetente goedkope advokaten die niet eens tegen de rechter durven ingaan.

Dat is inderdaad weggegooid geld.

Dronkoers 31 januari 2009 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 3952286)
Je bent met een zeer korte tijdinterval geflitst door dezelfde snelheidsmeter, dit is een provocatie van justitie.

2 Maal tegen een snelhied die meer dan 30 km/u ligt dan de maximum toegelaten snelheid binnen een bebouwde kom.

Je krijgt hiervoor een direct boete en moet je daarna toch nog gaan verantwoorden op de rechtbank wegens het niet betalen van het wettelijke bedrag op deze overtreding.
De boetes gaan immers over een enkelvoudige overtreding en niet over een meervoudige overtreding met provocatie en in gevaar brengen van andere weggebruikers.

De reden dat je opgeeft voor je onverantwoord rijgedrag kanje beter niet gebruiken op de rechtbank, je portefeuille is immers minder belangrijk dan een kinderleven.
Er wacht je waarschijnlijk een langer rijverbod en een verhoging van de boete met minstens de gerechtskosten plus de boete voor het meervoudig overtreden van de maximum snelheid binnen een bebouwde kom, welke zwaarder word beboet dan het overtreden van deze snelheid op snelwegen.

je kan dus beter niets verder ondernemen en gewoon naar de rechtbank gaan, indien je gaat klagen over de oproepingsvermelding, krijg je toch een andere oproeping met een andere reden en zal de politierechter je deze kosten ook bij jou terug halen.
Je hebt hem immers geprovoceerd door je dubbele overtreding binnen een zeer korte tijd. Doe dus niet moeilijk tegen de rechtbank, anders gaat zij moeilijk doen tegen jou, onder ga gewoon je straf voor deze grove zinloze overtreding en provocatie.

Je had immers ook een kind kunnen dood rijden op die 2 minuten.

2 keer geflitst worden op zulke korte tijd met dezelfde camera (dus in dezelfde rijrichting) kun je aanklagen eh, want dat is theoretisch gezien onmogelijk.

Het is maar een weet ;-)

En trouwens: kinderen kun je ook doodrijden tegen 50km/h ze. Niet dat ik dat iemand toewens natuurlijk.

HAMC 31 januari 2009 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 3952293)
Waarom moet ik altijd het dubbele betalen van de meesten hier? :-(

Wij samen waarschijnlijk.

Toen ik zestien was reed ik met een brommer door het rood light.

Tegen dat ik voorkwam was ik 17, militair en was het krijgsraad.

24.000 Bef en 15 dagen rijverbod, daar kreeg je in de burgerrechtbank 1000 Bef boet voor.

Ik was mijn rijbewijs dus kwijt voor ik er een had.

Dronkoers 31 januari 2009 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dickhaed (Bericht 3952291)

Was dat op een autosnelweg?

Dronkoers 31 januari 2009 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3952300)
Wij samen waarschijnlijk.

Toen ik zestien was reed ik met een brommer door het rood light.

Tegen dat ik voorkwam was ik 17, militair en was het krijgsraad.

24.000 Bef en 15 dagen rijverbod, daar kreeg je in de burgerrechtbank 1000 Bef boet voor.

Ik was mijn rijbewijs dus kwijt voor ik er een had.

Mijn eerste keer dat ik positief blies heeft me 1 350 euro gekost en 40 dagen rijverbod.
Allez 20 dagen voorwaardelijk en nog een beetje euro's voorwaardelijk, maar moest toch nog een goei 1000 betalen.

HAMC 31 januari 2009 10:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 3952303)
Mijn eerste keer dat ik positief blies heeft me 1 350 euro gekost en 40 dagen rijverbod.
Allez 20 dagen voorwaardelijk en nog een beetje euro's voorwaardelijk, maar moest toch nog een goei 1000 betalen.

Jaja, maar ik spreek van in 1979.

Dronkoers 31 januari 2009 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3952305)
Jaja, maar ik spreek van in 1979.

Toen zat ik nog tegen een buikwand te schuppen :-)

HAMC 31 januari 2009 10:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 3952306)
Toen zat ik nog tegen een buikwand te schuppen :-)

Jaja, ok, maar begrijp je? Ik verdiende 17.500 per maand in die tijd.

En op de burgerrechtbank kwam je daar niet eens voor voor, daar kreeg je een boete voor van 1000 Bef.

dickhaed 31 januari 2009 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 3952301)
Was dat op een autosnelweg?

neen, N60 richting oudenaarde.

ik zeg niet dat advocaten hun werk niet goed doen.
maar de politie rechtbank werkt anders dan corectioneel en/of assisen.
bij de politie rechtbank staan de boetes meestal al vast, en wat ga je als verzachtende omstandigheid opgeven om 30/ph meer te rijden, kmoest op tijd op mijn werk zijn, ik had een afspraak, enz ... je kan niks zinnigs vezinnen om de straf te doen verminderen.

er waren meer dan 50 zaken die dag, 1 iemand is vrijgesproken van straf.

dan nog om een reden die nog meer controverse zou brengen dan nu het geval is.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be