![]() |
Heeft Belgie een eigen bank nodig?
Fortis gaat naar BNP Paribas en wordt een Franse bank.
Dexia zal binnen een paar jaar ook overgenomen worden door een Franse bank. Alleen KBC is nog de enige grote Belgisch bank. Ondanks de globalisering en de Europeese economie ,blijft het naar mijn mening noodzakelijk dat ook Belgie of Vlaanderen een eigen bank behoudt en dat KBC geen kandidaat zal worden voor overname. |
Er bestaat geen Belgische economie. Een Belgische bank is dus even broodnodig als een Frans-Spaanse bank.
|
Citaat:
Er bestaat geen Belgische economie? :| Tja... misschien je toch maar beter houden bij je eigen land? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat we wel nodig hebben, is een reglementering die ervoor zorgt dat eenderwelke bank een kans kan maken, dank zij een eerlijke konkurrentie. En dit veronderstelt tegelijk een zeer stevig toezicht ... niet zoals de Ijslandse bank natuurlijk. De behoorlijke konkurrentie en de behoorlijke regulering moeten maken dat wij op een eerlijke manier aan alle bankprodukten kunnen geraken, net zoals we aan alle andere zaken geraken zoals auto's, pc's enz. Om het voorbeeld wat uit te werken: we hebben geen eigen automerk. Holland had DAF nog, en nu zijn ze het kwijt. Maar dat zal hen niet veel deren. ps Dit betekent helemaal niet dat we in de huidige stand van zaken, kbc niet zouden moeten steunen. Net zoals we GM in Antwerpen ook moeten steunen. De situatie nu intern de EU is niet optimaal: men kan een mededinger uit een andere staat verzwakken en met hulp van de eigen staat goedkoop overnemen enz. |
Een Vlaamse staatsbank. Het is volslagen krankzinnig om het bankwezen aan de privé over te laten.
|
En eigen luchtvaartmaatschappijen hebben we ook al niet :
Nederland = Air France België = Air France + Lufthansa Luxemburg = Luxair (?) Nu nog de spoorwegmaatschappijen en de Post verkopen (DB, SNCF ?) (DHL, TNT, Deutsche Post ?) |
Citaat:
|
Citaat:
|
België heeft in de eerste plaats een curator nodig
|
Citaat:
|
Staatsbank
Citaat:
Een Vlaamse Nationale Bank en een Waalse Nationale Bank zouden héél nuttig zijn. Net zoals na de splitsing van Tsjechoslovakije er 2 afzondelijke Nationale Banken werden opgericht. We kunnen veel leren van die geslaagde splitsing. :-) |
Citaat:
Waarschijnlijk is KBC te klein om in de toekomst zelfstandig te blijven. Een samengaan van KBC met de ABN-Amro (over enkele jaren) lijkt me een beter idee. |
Citaat:
De bankencrisis heeft ons duidelijk gemaakt ,dat een steving toezicht op Europees niveau niet aanwezig is en dat ieder land toch zichzelf moet redden. Als alle Be- banken in Fransen handen komen, lijkt me dit wel een grote mate van afhankelijkheid van de Franse politiek , goodwil en willekeur. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ijsland bijvoorbeeld ,heeft 250 .000 inwoners Nederland heeft 18 miljoen inwoners en 3 grote banken. Dus een grote bank voor Vlaanderen is geen onhaalbare zaak. |
Citaat:
|
Citaat:
(en aub, laat ons niet verwarren tussen de funkties van een "nationale bank" en de gewone banken. De nationale banken in de €-zone hebben eigenlijk geen nuttige funktie meer ...) Het zijn bankaire produkten die de ekonomie ondersteunen. Net zoals de beurzen trouwens. Ik wil nog toegeven dat een hoofdkantoor van een Vlaamse bank iets meer werkgelegenheid verschaft, dan een andere bank met haar hoofdkantoor in het buitenland. Maar dat verschil is marginaal. Verkijk je ook niet op de winsten die de banken maken: die gaan naar de aandeelhouders, en jij of ik kunnen perfekt aandeelhouder zijn van een Ijslandse bank die in Zuid-Amerika aktief is. (kleine illustrasie: toen ik destijds voor mijn woning een lening verkreeg bij de gezinsbond, was dat in de tijd van hoge rentevoeten en kredietschaarste. De afgevaardigde van de Bond vertelde me dat men kredieten ging zoeken tot in Japan.) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:08. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be