Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De nieuwe eID draad (https://forum.politics.be/showthread.php?t=118785)

Fallen Angel 6 februari 2009 15:59

De nieuwe eID draad

De vorige eID draad is verwijderd omwille van een inbreuk op het auteursrecht:
http://forum.politics.be/showpost.ph...8&postcount=10

Hier dus de nieuwe draad omtrent de invoering van de eID identiteitskaart.

Persoonlijk ben ik tegen de invoering van de eID identiteitskaart en de combinatie van (gevoelige) gegevens op je identeitskaart.

Het gevaar op inbreuken is te groot en weegt niet op tegen de voordelen.

Spui hier uw mening

abou Anis 6 februari 2009 16:07

Welke gevoelige gegevens staan er op zo'n eID kaart?

Henri1 6 februari 2009 16:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis (Bericht 3963782)

Je naam, adres, enz... ?

Fallen Angel 6 februari 2009 16:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis (Bericht 3963782)

Adres, rijksregisternummer, persoonlijke gegevens en kenmerken, etc.
En binnenkort je medische gegevens wanneer de SIS kaart wordt opgenomen in de eID kaart.

Dit laatste zou een droom zijn voor elke werkgever. Elke sollicitant zijn medische geschiedenis ligt binnen handbereik voor misbruik. Ik vermoed dat niet veel werkgevers een sollicitant met een medische geschiedenis gaat aannemen.

duveltje382 6 februari 2009 16:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 3963783)
Je naam, adres, enz... ?

Wat gevoelig is daar aan 8O

Henri1 6 februari 2009 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 3963786)
En binnenkort je medische gegevens wanneer de SIS kaart wordt opgenomen in de eID kaart.

Dit laatste zou een droom zijn voor elke werkgever. Elke sollicitant zijn medische geschiedenis ligt binnen handbereik voor misbruik.

Rijksregister staat op de huidige ook al.

Niet iedereen kan alle gegevens raadplegen.

De Politie kan bijvoorbeeld niet zien dat je hartpatiënt bent, ook je werkgever niet.

Fallen Angel 6 februari 2009 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 3963788)
Rijksregister staat op de huidige ook al.

Niet iedereen kan alle gegevens raadplegen.

De Politie kan bijvoorbeeld niet zien dat je hartpatiënt bent, ook je werkgever niet.

"There are no closed doors in computer technology"

brother paul 6 februari 2009 16:25

ik heb precies geen alzheimer dat ik twee keer hetzelfde ga schrijven gvd

abou Anis 6 februari 2009 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 3963791)

Dat is waar ja. Maar het is ook een beetje naïef te denken dat politiediensten zaten te wachten op de eID. Die kwamen in het verleden ook al te weten wat ze wilden weten hoor.

Fallen Angel 6 februari 2009 16:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis (Bericht 3963811)
Dat is waar ja. Maar het is ook een beetje naïef te denken dat politiediensten zaten te wachten op de eID. Die kwamen in het verleden ook al te weten wat ze wilden weten hoor.

Tuurlijk. Maar nu is het niet alleen de politie meer.

Henri1 6 februari 2009 16:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 3963815)
Tuurlijk. Maar nu is het niet alleen de politie meer.

Nu si er de electronische politie. ;-)

abou Anis 6 februari 2009 16:45

Denken dat werkgevers die in pakweg 'subversieve' aktiviteiten van hun werknemers geïnteresseerd zijn, pas sinds de invoering van de eID in staat zijn om gegevens waar ze geen fluit mee te maken hebben te verzamelen getuigt opnieuw van een haast grenzeloze naïviteit.

monza 6 februari 2009 16:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 3963786)

Dit laatste zou een droom zijn voor elke werkgever. Elke sollicitant zijn medische geschiedenis ligt binnen handbereik voor misbruik. Ik vermoed dat niet veel werkgevers een sollicitant met een medische geschiedenis gaat aannemen.

Uw medische gegevens komen daar niet op, uw sis kaart heeft die ook niet. Mits de nodige toegang kan men met een sis kaart medische gegevens zien. Maar dan nog de onderzoeken bvb maar niet het resultaat van die onderzoeken.

Fallen Angel 6 februari 2009 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis (Bericht 3963832)
Denken dat werkgevers die in pakweg 'subversieve' aktiviteiten van hun werknemers geïnteresseerd zijn, pas sinds de invoering van de eID in staat zijn om gegevens waar ze geen fluit mee te maken hebben te verzamelen getuigt opnieuw van een haast grenzeloze naïviteit.

Heb ik ook niet gezegd. Het wordt gewoon nog makkelijker. En het gaat niet alleen over 'subversieve' activiteiten.

monza 6 februari 2009 16:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 3963791)

Uw gegevens worden nu ook al verwerkt met computers dus uw argument is haast waardeloos. Het is makkelijker toegang te hebben op een pc die niet geblokkeerd is in een ziekenhuis dan uw sis kaart te bemachtigen en proberen te achterhalen of je ziek bent of niet. En om uw adres te vinden zijn er genoeg andere mogelijkheden dan eID kaart.

Thomas- 6 februari 2009 17:05

Tegen de kaart zelf heb ik niets maar ik heb wel vragen bij de veiligheid en ben ook niet al te gelukkig met de invoering. Zeer veel mensen werden quasi verplicht een eID kaart te kopen terwijl hun oude kaart nog jaren geldig was, en bovendien is die nieuwe kaart slechts half zo lang geldig als de oude :|

Jarno 6 februari 2009 17:08

Ik zie ook niet in welke nadelen de elektronische kaart zou hebben ten opzichte van de gewone.

Fallen Angel 6 februari 2009 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door monza (Bericht 3963861)
Uw gegevens worden nu ook al verwerkt met computers dus uw argument is haast waardeloos. Het is makkelijker toegang te hebben op een pc die niet geblokkeerd is in een ziekenhuis dan uw sis kaart te bemachtigen en proberen te achterhalen of je ziek bent of niet. En om uw adres te vinden zijn er genoeg andere mogelijkheden dan eID kaart.

Scenario bij geintegreerde sis kaart.

Sollicitant gaat naar interview.
Interviewer vraagt de sollicitant zijn identiteitskaart om hem in te schrijven.
Interviewer kopieert de gehele inhoud van de identiteitskaart voor latere evaluatie.

Facebook wordt tegenwoordig al gebruikt om informatie over sollicitanten te weten te komen.

Het "arbeidersboekje" uit de 19de eeuw is niet voor niets verboden.

In bepaalde opzichten is de eID chip eigenlijk hetzelfde als dat arbeidersboekje. Dit boekje bevatte ook allerlei informatie over de arbeider. Terwijl de arbeider dit boekje niet kon controleren of lezen (analfabetisme).

Fallen Angel 6 februari 2009 17:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jarno (Bericht 3963879)
Ik zie ook niet in welke nadelen de elektronische kaart zou hebben ten opzichte van de gewone.

1: Veel meer vertrouwelijke informatie mogelijk op je paspoort
2: Je kan niet controleren wat er allemaal op je paspoort staat
3: Misbruik van die gegevens

De schoofzak 6 februari 2009 17:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 3963912)
1: Veel meer vertrouwelijke informatie mogelijk op je paspoort
2: Je kan niet controleren wat er allemaal op je paspoort staat
3: Misbruik van die gegevens

Die drie redenen ongeveer waren ook deze van mijn grootvader die al lang geleden overleden is, om tegen een bankrekening te zijn.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be