Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Besancenot lanceert NPA. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=118886)

moser 8 februari 2009 19:09

Besancenot lanceert NPA.

Het is officieel. Le Nouveau Parti Anticapitaliste est arrivé.

bron

De charismatische postbode Olivier Besancenot heeft de LCR opgeheven en pakt nu uit met een nieuwe formatie, NPA, met als primair doel het bestrijden van het economisch beleid van Nicolas Sarkozy.

Vraag is of Besancenot er in zal slagen alle verdeelde linkse krachten in Frankrijk op 1 lijn te krijgen en zo naast de PS een belangrijke rol te spelen in het voeren van oppositie tegen Sarko en zijn UMP.

Rogge 8 februari 2009 19:23

Dat zou me verbazen. De kiezers voor deze partij zullen in de eerste plaats onttrokken worden aan de PS. Verdeling van links dus.

solidarnosc 8 februari 2009 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rogge (Bericht 3967840)
Dat zou me verbazen. De kiezers voor deze partij zullen in de eerste plaats onttrokken worden aan de PS. Verdeling van links dus.

Het is complexer dan dat. Gezien de huidige economische crisis, wantrouwen van de bevolking tegen de traditionale partijen, crisis binnen FN, kan die partij overal stemmen weghalen. Er is nog een lange weg af te gaan.

Jaani_Dushman 8 februari 2009 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door moser (Bericht 3967818)
De charismatische postbode Olivier Besancenot heeft de LCR opgeheven

Net nu de POS haar naam veranderd heeft in LCR? :?

Everytime 8 februari 2009 20:23

Ségolène Royal heeft alvast vanmiddag op France 2 gezegd dat ze bereid is met de NPA samen te werken.

Kallikles 8 februari 2009 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 3967850)
crisis binnen FN

Ja, Alain Soral is het een week geleden ook afgestapt:
http://www.alainsoral.com/

moser 9 februari 2009 00:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rogge (Bericht 3967840)

In Frankrijk is niet alleen links verdeeld, maar ook klein links zelf. Relatief gezien zijn zij goed voor toch een flink aantal stemmen.

Misschien dat Besancenot vooraleerst die moet trachten op 1 lijn te krijgen en te zorgen voor een linkse éénheid links van de grote broer PS. Je hebt daar naast de LCR (nu NPA) namelijk nog steeds LO (Lutte Ouvriere), de PCF (partie communiste Francaise) en een nieuwere partij PG. Die twee laatste partijen ijveren al geringe tijd voor een frontvorming.

Samen kan zo'n alliantie hypothetisch gezien de derde belangrijkste politieke stroming van het land worden.

De NPA heeft nu al bijna 3 maal zoveel leden dan toen ze nog gewoon LCR heetten. Sarkozy heeft heel wat mensen de gordijnen in gejaagd. Ook de huidige economische crisis legt hen geen windeieren.

solidarnosc 9 februari 2009 01:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3967910)
Net nu de POS haar naam veranderd heeft in LCR? :?

Ik (en veel anderen kameraden) hebbben hen al jaaaaaaaaren geleden gezegd dat ze hun naam moest veranderen in LCR of tenminste maximaal moesten gebruik maken van de populariteit van Besancenot in Frankrijk met name in het Franstalige landsgedeelte. Het mij een groot mysterie waarom ze dat nooit hebben gedaan en nu opeens veranderen in LCR toen reeds bekend was dat ze in Frankrijk van naam zouden veranderen.

De internationale waar SAP lid van is is eerder een los samenwerkingsverband zonder echt internationale structuren waar iedereen een beetje zijn eigen ding doet. Enfin dat is misschien wat cru maar moesten wij iemand hebben als Besancenot in Frankrijk dan zou die man minstens ieder kwartaal eens in België passeren om onze werking in België te ondersteunen. Moest Besancenot een paar keer in Brussel of Luik zijn komen spreken dan had de POS makkelijk een paar keer groter geweest en hadden ze de naam beter uitgespeeld wie weet waar ze dan zouden hebben gestaan.

Jaani_Dushman 9 februari 2009 01:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 3968447)
Enfin dat is misschien wat cru maar moesten wij iemand hebben als Besancenot in Frankrijk dan zou die man minstens ieder kwartaal eens in België passeren om onze werking in België te ondersteunen.

Dat lijkt mij geen goed idee.
Je moet je beweging versterken door lokale inplanting. Niet door proberen mee te varen met het succes van buitenlandse figuren.

forzaflandria 11 februari 2009 02:33

Nog nooit van die kerel gehoord tot Time of Newsweek onlangs een artikel over hem had.

Als charismatische leidersfiguur zal hij wel stemmen wegtrekken van de rest van klein links, van oude communisten, en proteststemmers van de linkerzijde van PS en groen. Misschien wordt zijn NPA de evenknie van de Linke in Duitsland.
Frankrijk heeft een sterke linkse traditie dus kan zijn partij wel opklimmen tot een last voor de PS. Maar misschien wordt het wel een spiegelbeeld van Le Pen, een partij die tot 10-15 procent opgroeit maar van de macht gehouden wordt.

Frans Oghtendlicht 11 februari 2009 15:45

Zo op het eerste zicht zou ik heel blij zijn met dit initiatief, maar ik vrees dat de linkse reorganisatie van de voorbije jaren in Frankrijk, maar ook elders in Europa, vooral te maken heeft met enorme verwarring die bestaat ter linkerzijde over doel én strategie. Tégen het beleid van Sarkozy ten strijde trekken is één zaak, een alternatief naar voren kunnen brengen is al heel wat moeilijker.

Txiki 11 februari 2009 16:40

Besancenot is een goeie politicus, die ook niet bang is om de handen vuil te maken. Ik juich zijn initiatief toe.

Natuurlijk heeft Royal de hand al uitgestoken. Om van hen een soort SPA-Rood te maken. Alsof Besancenot zo dom zou zijn...

Ik wens hem en zijn nieuwe formatie alle succes toe!

Kallikles 11 februari 2009 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 3967917)
Ségolène Royal heeft alvast vanmiddag op France 2 gezegd dat ze bereid is met de NPA samen te werken.

Qu'elle se taise, celle-l�*!

guerin 12 februari 2009 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 3974395)

Zij is toch geen voorzitster!Martine A!?

Pelgrim 12 februari 2009 11:34

dat zou wel belachelijk zijn, NPA wordt opgericht als reactie tégen het neoliberaal beleid van o.m. de PS.

Everytime 12 februari 2009 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 3974395)

http://www.youtube.com/watch?v=ckJZkwZ2eDw :lol:

Volksstormer 15 februari 2009 14:44

http://www.dailymotion.com/video/x1g...cenot_politics

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be