![]() |
Martino, of regionale verschillen door Vlaanderen heen
Toen ik, een Antwerpenaartje, een broodje Martino ging bestellen in Gent, moest ik eerst en vooral broodje met groenten zeggen ipv smos. In Antwerpen valt elk broodje met groenten onder de cathegorie smos, in Gent is det een uniek type broodje.
Toen ik mijn broodje kreeg, ging ik wat rondwandelen aan't water om het op te eten. Tot mijn grote verbazing stak er vis tussen. Ik vond het niet erg lekker, gooide de vis naar een bende meeuwen die in de directe nabijheid amfibisch zaten te wezen, en at de rest op. De daaropvolgende keer dat ik de broodjesbar bezocht, vroeg ik aan de uitbater of het de bedoeling of een accidentje was dat er een "soort haring" tussen mijn broodje was. Schijnt dat Martino in Gent geen Martino is zonder ansjovis. |
In bepaalde streken in Limburg verstaan ze onder smos kaas en hesp. Ik vraag altijd met groenten erbij.
Een beetje ansjovis tussen een broodje is trouwens genoeg om het hele broodje naar de kloten te helpen. |
2x
|
Citaat:
Ja, die ansjovisschade valt niet meer te herstellen, ook haalt men die eruit. |
Ik had nog nooit van mijn leven gehoord van smos of club....tot ik in Vlaanderen kwam.
Bij ons is het gewoon Broodje gezond, Broodje kip curry, enz enz.... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En 'martino' is een 'martino' : (club of broodje maar immer) : NO FISH ! |
Voor mij is een smos: een broodje met kaas, hesp, sla, tomaat en eieren.
Een club: een broodje met preparé, tomaat, ei en tuinkers. Een martino: een broodje met préparé, tomaat, sla, augurk, tabasco en (jawel) ansjovis. |
:cheer: ansjovis :cheer:
|
Ik vind dat er een speciale commissie noodzakelijk is die de broodjesbenamingen doorheen Vlaanderen standartiseert. Zoiets kan werkelijk niet worden beslist op regionaal niveau in onze tijd van grote mobiliteit.
Immers: door miscommunicatie gebeurt het volgens mij regelmatig dat mensen verkeerde en/of onvolledige broodjes komen. Dit kan niet enkel onaangenaam zijn, maar ook fysische en psychische schade veroorzaken. Vindt U dat mensen een recht hebben om duidelijk te weten welk broodje ze bestellen? Vindt U dat het gedaan moet zijn met frivoliteit van de verkopers om hun eigen benamingen te kiezen met als doel winstmaximalisatie? Vindt U dat die vreselijke ansjovis weg moet? Zwijg niet, broodjesetend Vlaanderen. Kom op voor je rechten! |
![]() |
Citaat:
|
Dat heeft niets met regio te maken, condoom.
In Gent kan je alle-interpretaties-in-een-stad tegenkomen. Kijk eens rond en zie de verschillen. |
Citaat:
|
een voorbeeld van zonder of met groenten (geen club of wel club)
http://www.maxisnack.be/index.php?page=3 |
Citaat:
Ik heb tussen haakskes een "martino" gegeten vanmiddag met: preparé, augurken, ajuintjes, martinosaus That's it. Zalige broodjeszaak overigens: 10 verschillende broodjes met preparé TIP: kijk naar de ingrediënten, nooit naar de naam |
Citaat:
Nuja: vertakking van de discussie. Panos, voor of tegen? |
Citaat:
|
Citaat:
broodje met rauwe ham en pesto is wel ok daar |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:40. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be