Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Forum roleplay (https://forum.politics.be/showthread.php?t=119169)

Visjnu 13 februari 2009 10:14

Forum roleplay

Omdat het mij vrij veel tijd kost om dit te organiseren, had ik graag eens willen pollen of er hiervoor interesse zou zijn...

Forum roleplay, wat houdt het in: ikzelf (als de wereld) en een 4-tal spelers (als karakters binnen die wereld) schrijven samen volgens enkele regels een interactief verhaal. Sleutel evenementen binnen dit verhaal staan al op voorhand vast, maar zijn enkel door mij bekend maar kunnen on the fly aangepast worden. De spelers worden binnen deze context zo veel mogelijk vrij gelaten om te doen wat ze willen. Wanneer iemand echter iets wil doen dat mogelijk kan mislukken, bijvoorbeeld "over een hek springen", dan moet hij een test doen. Bij "table-top" roleplay is dit met dobbelstenen, maar voor forum roleplay zal ik hiervoor een klein programmatje schrijven dat ik ergens online zet. Het aantal "dobbelstenen" (en dus het aantal mogelijke successen) dat iemand mag gooien voor zo een test hangt af van het karakter dat men speelt. Een athletisch karakter heeft bijvoorbeeld veel meer dobbelstenen beschikbaar om over een hek te springen, dan een couch potato. In het kort is het dus een mengeling tussen het schrijven van fictie, improvisatietoneel en een (computer)spel.

Enige voorkennis is geen vereiste. Ik zoek vooral mensen die toch wel gemiddeld een 2-tal keer in de week een kort tekstje kunnen posten. Het grote probleem met forum roleplay is dat zodra iemand stopt met posten, ineens voor iedereen alles stil valt. De exacte regels worden op hun tijd wel duidelijk, daar moet je geen zorgen over maken. Om het toegankelijker en overzichtelijker te houden, zal er enkel gebruik gemaakt worden van pre-made karakters. Spelers worden dus een karakter dat ze moeten "role playen" toegewezen en maken dit niet zelf.

De setting is een duistere versie van het heden en de inhoud vrij volwassen. Geen draakjes en elfjes doodmeppen, moest iemand daarvoor vrezen.

From_Vlaanderen 13 februari 2009 22:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu (Bericht 3977074)
Omdat het mij vrij veel tijd kost om dit te organiseren, had ik graag eens willen pollen of er hiervoor interesse zou zijn...

Forum roleplay, wat houdt het in: ikzelf (als de wereld) en een 4-tal spelers (als karakters binnen die wereld) schrijven samen volgens enkele regels een interactief verhaal. Sleutel evenementen binnen dit verhaal staan al op voorhand vast, maar zijn enkel door mij bekend maar kunnen on the fly aangepast worden. De spelers worden binnen deze context zo veel mogelijk vrij gelaten om te doen wat ze willen. Wanneer iemand echter iets wil doen dat mogelijk kan mislukken, bijvoorbeeld "over een hek springen", dan moet hij een test doen. Bij "table-top" roleplay is dit met dobbelstenen, maar voor forum roleplay zal ik hiervoor een klein programmatje schrijven dat ik ergens online zet. Het aantal "dobbelstenen" (en dus het aantal mogelijke successen) dat iemand mag gooien voor zo een test hangt af van het karakter dat men speelt. Een athletisch karakter heeft bijvoorbeeld veel meer dobbelstenen beschikbaar om over een hek te springen, dan een couch potato. In het kort is het dus een mengeling tussen het schrijven van fictie, improvisatietoneel en een (computer)spel.

Enige voorkennis is geen vereiste. Ik zoek vooral mensen die toch wel gemiddeld een 2-tal keer in de week een kort tekstje kunnen posten. Het grote probleem met forum roleplay is dat zodra iemand stopt met posten, ineens voor iedereen alles stil valt. De exacte regels worden op hun tijd wel duidelijk, daar moet je geen zorgen over maken. Om het toegankelijker en overzichtelijker te houden, zal er enkel gebruik gemaakt worden van pre-made karakters. Spelers worden dus een karakter dat ze moeten "role playen" toegewezen en maken dit niet zelf.

De setting is een duistere versie van het heden en de inhoud vrij volwassen. Geen draakjes en elfjes doodmeppen, moest iemand daarvoor vrezen.

Hoe lang moet dit zijn?

Nynorsk 14 februari 2009 00:20

elfjes doodmeppen??? Barbaar! :cry:

Pelgrim 14 februari 2009 00:48

doet mij denken aan die goeie ouwe RPG's. Dungeons & Dragons en toestanden. Oog des Meesters, heb ik nog ergens liggen. En iets zelfgemaakt.

Lijkt me wel een leuk idee.

Maar draken dooddoen is barbaars.

Heftruck 14 februari 2009 01:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3978494)
doet mij denken aan die goeie ouwe RPG's. Dungeons & Dragons en toestanden. Oog des Meesters, heb ik nog ergens liggen. En iets zelfgemaakt.

Lijkt me wel een leuk idee.

Maar draken dooddoen is barbaars.

Inderdaad, een geciviliseerd persoon houdt de draak in leven.

En tapt zijn bloed af wegens de magische eigenschappen ervan.

Flanelcondoom 14 februari 2009 01:09

Erg jammer van de pre-made personages. Ik weet uiteraard niet hoe goed zij zijn. Maar ik ben een anarchist op dat vlak, ik zou mijn pre-made gerust een paradigmaverschuiving kunnen geven enzo.

Pelgrim 14 februari 2009 01:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 3978520)
Inderdaad, een geciviliseerd persoon houdt de draak in leven.

En tapt zijn bloed af wegens de magische eigenschappen ervan.

wij gaan goed overeenkomen zie.

Pelgrim 14 februari 2009 01:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 3978525)
Erg jammer van de pre-made personages. Ik weet uiteraard niet hoe goed zij zijn. Maar ik ben een anarchist op dat vlak, ik zou mijn pre-made gerust een paradigmaverschuiving kunnen geven enzo.

acteren zal dus nooit juw droomjob zijngeweest?

Flanelcondoom 14 februari 2009 01:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3978527)
acteren zal dus nooit juw droomjob zijngeweest?

Zeker niet. Ik zou er trouwens slecht in zijn. Ik heb een vrij hard gebrek aan mimiek en lichaamstaal.

Visjnu 14 februari 2009 09:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen (Bericht 3978330)
Hoe lang moet dit zijn?

Als een tempo van rond de 2 posts per week kan volgehouden worden, schat ik dat in op enkele maanden. Deze tijd is echter heel variabel en hangt af van de spelers: zij kunnen uitwijken van het verhaal of als zij allemaal echt dood zijn is het ineens ook gedaan.

Visjnu 14 februari 2009 09:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 3978452)
elfjes doodmeppen??? Barbaar! :cry:

Geen elfjes doodmeppen.

Maar er zullen wel genoeg ander dingen zijn om eventueel dood te meppen.

Visjnu 14 februari 2009 09:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3978494)

Het is een goeie ouwe RPG ;)

Maar zoals ik al zei, geen "fantasy" setting zoals D&D of Oog des Meesters. Ik vind dat het heden veel meer toelaat om karakters uit te diepen en om zwaardere thema's zoals moraliteit te behandelen. Het heden laat ook toe om makkelijker illustraties te vinden voor mijn posts, via maps en images.google.

Visjnu 14 februari 2009 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 3978525)

Het is inderdaad jammer, maar voor de eerste keer zouden zelf-made personages alles veel te ingewikkeld maken. Voor beginnende spelers, maar ook voor mij.

Als je echter een liefhebber bent van paradigmaverschuivingen, dan heb ik goed nieuws. In het begin zal elk karakter waarschijnlijk een serieuze paradigmaverschuiving meemaken ;)

Het verhaal dat ik zou willen gebruiken is een (full) demo versie van een bestaand spel, waar ook pre-made personages worden mee bijgeleverd. Ik heb ze dus niet zelf gemaakt, maar vind ze wel vrij goed. Ik denk dat er zeker genoeg ruimte wordt gegeven voor de spelers om hun personages een eigen twist te geven.

Pelgrim 14 februari 2009 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu (Bericht 3978650)
Het is een goeie ouwe RPG ;)

Maar zoals ik al zei, geen "fantasy" setting zoals D&D of Oog des Meesters. Ik vind dat het heden veel meer toelaat om karakters uit te diepen en om zwaardere thema's zoals moraliteit te behandelen. Het heden laat ook toe om makkelijker illustraties te vinden voor mijn posts, via maps en images.google.

Dungeons & politics?

Heftruck 14 februari 2009 14:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu (Bericht 3978644)
Geen elfjes doodmeppen.

Maar er zullen wel genoeg ander dingen zijn om eventueel dood te meppen.

Forumtrollen? :-D

Flanelcondoom 14 februari 2009 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3978771)
Dungeons & politics?

Libertarian's turn.

*libertarian summons Invisible Hand for 35 damage

Solidarist's turn
*solidarist casts: summon berserker
*solidarist uses ability: Prussian Values for +1 morale of party

From_Vlaanderen 14 februari 2009 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu (Bericht 3978643)
Als een tempo van rond de 2 posts per week kan volgehouden worden, schat ik dat in op enkele maanden. Deze tijd is echter heel variabel en hangt af van de spelers: zij kunnen uitwijken van het verhaal of als zij allemaal echt dood zijn is het ineens ook gedaan.

Pakt dat ik mee doe.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be