![]() |
Groen ! : Prijzen NMBS stijgen bijna dubbel zoveel als inflatie
Prijzen NMBS stijgen bijna dubbel zoveel als inflatie Groen! heeft berekend dat de NMBS tarieven de voorbije vijf jaar zomaar even 20% duurder geworden is. Dat is bijna het dubbele van de inflatie in diezelfde periode. Gedetailleerde cijfers vindt u in bijlage en onderaan deze mail. Kamerlid Stefaan Van Hecke (Groen!): ?Dit is werkelijk onbegrijpelijk. Een dergelijke prijzenpolitiek jaagt de mensen weg van de treinen, i.p.v. hen aan te moedigen de auto in te ruilen voor het openbaar vervoer. Wat misschien nog het ergste is, is dat ook het doelgroepenbeleid van de NMBS lijkt te falen, als je de enorme prijsstijgingen voor de speciale tickets bekijkt.?
Bron: politics.be |
Ik heb het normaalgezien niet zo op Groen!, maar hier deel ik hun mening wel. De olieprijs is enorm gedaald en de NMBS verhoogt haar prijzen omwille van de aanhoudende kostenstijgingen ...
|
Die prijs mag gerust nog wat meer stijgen. Dat ze werkelijke kostprijs eens doorrekenen ipv te teren op subsidies vanuit de belastingsbetaler.
|
Haha. Een staatsbedrijf dat de werkelijke kostprijs gaat doorrekenen.
Grapjas. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
http://www.mobilit.fgov.be/data/mobil/broroutn.pdf http://www.statbel.fgov.be/FiGUres/d133_nl.asp 150.000 km wegen ongeveer: reken uit hoeveel m² zo gratis ter beschikking van automobilisten ea verkeer wordt gesteld en onderhouden. Reken eens uit hoeveel dat aan de gemeenschap kost aan gemiddelde prijzen per m² van diverse soorten grond in België . Zonder te spreken over ziektekosten tgv ongelukken, fijn stof en uitlaatgassen....:x |
Citaat:
Dat kan je ongetwijfeld met cijfers aantonen? |
Citaat:
|
Citaat:
Wat betalen de fietser en voetgangers aan taksen? Niets. |
Citaat:
Om je ene ideetje te geven: Politiediensten en mobiliteit+vervoer hadden in 2007 een voorlopige realisatie van 5,5 Miljard, all in (dat is dus voor alles tesamen, ook politiediensten buiten verkeer vallen daaronder, ook alles mbt openbaar vervoer valt daar bijvoorbeeld onder). Inkomsten op accijnzen alleen al, zijn net geen 10Miljard (weliswaar inclusief accijnzen op alle andere producten, maar brandstof is daar de grootste bijdrager) en als ik gemakshalve uitga van 2M wagens aan een gemiddelde van 200€ verkeersbelasting per jaar (hetgeen een schromelijke onderschatting is), dan is dat nog eens 4 Miljard. Leg jij me nu eens technisch aan de hand van mooie cijfers uit dat het anders is :) |
Citaat:
Ik ben in ieder geval voor het onderliggende argument: iedereen de werkelijke kostprijs laten betalen. |
Citaat:
|
Citaat:
Je moet dus een systeem van taksen opstellen dat zorgt voor een neutraliteit t.o.v. de natuurlijke hulpbronnen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
In het voor-oorlogse Nederland was er fietsbelasting. Men kreeg een metalen plaatje voorop aan het stuur. Steuntrekkers kregen een apart gekleurd plaatje. En voetgangers? Dat is iedereen (op gehandicapten in rolstoelen na die een ontheffing krijgen) dus moet iedereen belasting betalen. Een soort personele belasting. Poll-tax op zijn Engels. |
Mahalingam, ik heb nog geweten dat er aan mijn fiets ook een taksplaatje hing.
Da's dus 25 jaar geleden ofzo dat het in België ook betalen was voor het gebruik van je eigen fiets. En voor brommers van't zelfde. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:09. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be