Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Persmededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=132)
-   -   Groen ! : Prijzen NMBS stijgen bijna dubbel zoveel als inflatie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=119219)

Politics.be 14 februari 2009 15:10

Groen ! : Prijzen NMBS stijgen bijna dubbel zoveel als inflatie
 
Prijzen NMBS stijgen bijna dubbel zoveel als inflatie Groen! heeft berekend dat de NMBS tarieven de voorbije vijf jaar zomaar even 20% duurder geworden is. Dat is bijna het dubbele van de inflatie in diezelfde periode. Gedetailleerde cijfers vindt u in bijlage en onderaan deze mail. Kamerlid Stefaan Van Hecke (Groen!): ?Dit is werkelijk onbegrijpelijk. Een dergelijke prijzenpolitiek jaagt de mensen weg van de treinen, i.p.v. hen aan te moedigen de auto in te ruilen voor het openbaar vervoer. Wat misschien nog het ergste is, is dat ook het doelgroepenbeleid van de NMBS lijkt te falen, als je de enorme prijsstijgingen voor de speciale tickets bekijkt.?



Bron: politics.be

Savatage 14 februari 2009 15:27

Ik heb het normaalgezien niet zo op Groen!, maar hier deel ik hun mening wel. De olieprijs is enorm gedaald en de NMBS verhoogt haar prijzen omwille van de aanhoudende kostenstijgingen ...

Sfax 14 februari 2009 16:21

Die prijs mag gerust nog wat meer stijgen. Dat ze werkelijke kostprijs eens doorrekenen ipv te teren op subsidies vanuit de belastingsbetaler.

AdrianHealey 14 februari 2009 16:26

Haha. Een staatsbedrijf dat de werkelijke kostprijs gaat doorrekenen.
Grapjas.

Kallikles 14 februari 2009 21:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 3979239)
Die prijs mag gerust nog wat meer stijgen. Dat ze werkelijke kostprijs eens doorrekenen ipv te teren op subsidies vanuit de belastingsbetaler.

Het is precies voor de automobilist dat de belastingbetaler het meest moet opdraaien: gratis ter beschikking stellen van wegen, parkeerplaatsen, richtingsaanwijzers, verkeersborden, agenten om het verkeer te regelen, ...

filosoof 14 februari 2009 21:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 3979116)
Ik heb het normaalgezien niet zo op Groen!, maar hier deel ik hun mening wel. De olieprijs is enorm gedaald en de NMBS verhoogt haar prijzen omwille van de aanhoudende kostenstijgingen ...

Vrije markt principe hé: een zo hoog mogelijke prijs vragen voor wat je verkoopt.

filosoof 14 februari 2009 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 3979239)
Die prijs mag gerust nog wat meer stijgen. Dat ze werkelijke kostprijs eens doorrekenen ipv te teren op subsidies vanuit de belastingsbetaler.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 3979628)
Het is precies voor de automobilist dat de belastingbetaler het meest moet opdraaien: gratis ter beschikking stellen van wegen, parkeerplaatsen, richtingsaanwijzers, verkeersborden, agenten om het verkeer te regelen, ...

Kijk eens naar het wegennet:
http://www.mobilit.fgov.be/data/mobil/broroutn.pdf
http://www.statbel.fgov.be/FiGUres/d133_nl.asp

150.000 km wegen ongeveer: reken uit hoeveel m² zo gratis ter beschikking van automobilisten ea verkeer wordt gesteld en onderhouden. Reken eens uit hoeveel dat aan de gemeenschap kost aan gemiddelde prijzen per m² van diverse soorten grond in België .

Zonder te spreken over ziektekosten tgv ongelukken, fijn stof en uitlaatgassen....:x

Sfax 14 februari 2009 22:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 3979628)
Het is precies voor de automobilist dat de belastingbetaler het meest moet opdraaien: gratis ter beschikking stellen van wegen, parkeerplaatsen, richtingsaanwijzers, verkeersborden, agenten om het verkeer te regelen, ...



Dat kan je ongetwijfeld met cijfers aantonen?

Flanelcondoom 14 februari 2009 22:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 3979638)
Dat kan je ongetwijfeld met cijfers aantonen?

Technisch inzicht helpt ook. Beetje denken, he.

Vorenus 14 februari 2009 22:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 3979628)
Het is precies voor de automobilist dat de belastingbetaler het meest moet opdraaien: gratis ter beschikking stellen van wegen, parkeerplaatsen, richtingsaanwijzers, verkeersborden, agenten om het verkeer te regelen, ...

De automobilist betaalt daar wegentaksen voor, zelfs op de brandstof betaalt men taksen.

Wat betalen de fietser en voetgangers aan taksen? Niets.

Sfax 14 februari 2009 23:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 3979641)
Technisch inzicht helpt ook. Beetje denken, he.

Niet echt overtuigend; probeer het nog eens :)

Om je ene ideetje te geven: Politiediensten en mobiliteit+vervoer hadden in 2007 een voorlopige realisatie van 5,5 Miljard, all in (dat is dus voor alles tesamen, ook politiediensten buiten verkeer vallen daaronder, ook alles mbt openbaar vervoer valt daar bijvoorbeeld onder). Inkomsten op accijnzen alleen al, zijn net geen 10Miljard (weliswaar inclusief accijnzen op alle andere producten, maar brandstof is daar de grootste bijdrager) en als ik gemakshalve uitga van 2M wagens aan een gemiddelde van 200€ verkeersbelasting per jaar (hetgeen een schromelijke onderschatting is), dan is dat nog eens 4 Miljard.
Leg jij me nu eens technisch aan de hand van mooie cijfers uit dat het anders is :)

AdrianHealey 15 februari 2009 03:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 3979628)
Het is precies voor de automobilist dat de belastingbetaler het meest moet opdraaien: gratis ter beschikking stellen van wegen, parkeerplaatsen, richtingsaanwijzers, verkeersborden, agenten om het verkeer te regelen, ...

Dat lijkt mij een verkeerde schatting. Het zou kunnen, maar per capita gebruik lijkt me dat toch verkeerd.

Ik ben in ieder geval voor het onderliggende argument: iedereen de werkelijke kostprijs laten betalen.

AdrianHealey 15 februari 2009 03:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3979632)
Vrije markt principe hé: een zo hoog mogelijke prijs vragen voor wat je verkoopt.

Een vrije markt principe bij een staatsgegarandeerd monopolie. Goeiemorgen Filo.

Kallikles 15 februari 2009 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3979775)
Dat lijkt mij een verkeerde schatting. Het zou kunnen, maar per capita gebruik lijkt me dat toch verkeerd.

Ik ben in ieder geval voor het onderliggende argument: iedereen de werkelijke kostprijs laten betalen.

Dan moet je ook de werkelijke kost van pollutie en van filevorming gaan doorbelasten. Fundamenteel is die benadering natuurlijk onvoldoende, daar de milieu-impact op toekomstige generaties is, en die met de gebruikelijke discontovoeten nauwelijks meetellen.

Je moet dus een systeem van taksen opstellen dat zorgt voor een neutraliteit t.o.v. de natuurlijke hulpbronnen.

Libro 15 februari 2009 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 3979628)
Het is precies voor de automobilist dat de belastingbetaler het meest moet opdraaien: gratis ter beschikking stellen van wegen, parkeerplaatsen, richtingsaanwijzers, verkeersborden, agenten om het verkeer te regelen, ...

Pardon, maar de automobilist is dan ook één van de grootste melkkoeien van Vadertje Staat.

Libro 15 februari 2009 15:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 3980296)
Dan moet je ook de werkelijke kost van pollutie en van filevorming gaan doorbelasten. Fundamenteel is die benadering natuurlijk onvoldoende, daar de milieu-impact op toekomstige generaties is, en die met de gebruikelijke discontovoeten nauwelijks meetellen.

Je moet dus een systeem van taksen opstellen dat zorgt voor een neutraliteit t.o.v. de natuurlijke hulpbronnen.

Vermits het openbaar vervoer niet op lucht rijdt, zou dit wel eens lelijk kunnen tegenvallen.

AdrianHealey 15 februari 2009 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 3980296)
Dan moet je ook de werkelijke kost van pollutie en van filevorming gaan doorbelasten.

Filevorming is veroorzaakt door een goed dat vér beneden de marktprijs wordt aangeboden; dat weet je zelf ook wel. ;) Kunnen we wel regelen hoor: wegen - of toch de snelwegen - privatiseren, tegelijkertijd met het gehele openbaar vervoer.

Citaat:

Fundamenteel is die benadering natuurlijk onvoldoende, daar de milieu-impact op toekomstige generaties is, en die met de gebruikelijke discontovoeten nauwelijks meetellen.
Of dat zoiets moet gedisconteerd worden, lijkt me toch iets dubieus, hoor.

Citaat:

Je moet dus een systeem van taksen opstellen dat zorgt voor een neutraliteit t.o.v. de natuurlijke hulpbronnen.
Ik zie niet in waarom dát zou moeten.

Mahalingam 15 februari 2009 16:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger (Bericht 3979658)
De automobilist betaalt daar wegentaksen voor, zelfs op de brandstof betaalt men taksen.

Wat betalen de fietser en voetgangers aan taksen? Niets.

Ga dit aub niet roeptoeteren. Voor je het weet breng je de regenten op een idee.
In het voor-oorlogse Nederland was er fietsbelasting. Men kreeg een metalen plaatje voorop aan het stuur. Steuntrekkers kregen een apart gekleurd plaatje.
En voetgangers? Dat is iedereen (op gehandicapten in rolstoelen na die een ontheffing krijgen) dus moet iedereen belasting betalen. Een soort personele belasting. Poll-tax op zijn Engels.

maddox 15 februari 2009 17:00

Mahalingam, ik heb nog geweten dat er aan mijn fiets ook een taksplaatje hing.

Da's dus 25 jaar geleden ofzo dat het in België ook betalen was voor het gebruik van je eigen fiets. En voor brommers van't zelfde.

Scherven A. Mok 15 februari 2009 17:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3980411)
Filevorming is veroorzaakt door een goed dat vér beneden de marktprijs wordt aangeboden; dat weet je zelf ook wel. ;) Kunnen we wel regelen hoor: wegen - of toch de snelwegen - privatiseren, tegelijkertijd met het gehele openbaar vervoer.



Ja, laten we alles duurder maken zodat ipv dat we eens met z'n allen zouden nadenken over hoe en wanneer we ons verplaatsen gewoon de ene helft van de bevolking zich niet meer kan veroorloven om zich te verplaatsen en de andere gewoon kan veder doen zoals ze bezig waren omdat ze er de centen voor hebben.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be