Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Vrouw minister in Saoedi-Arabië (https://forum.politics.be/showthread.php?t=119226)

Sjaax 14 februari 2009 17:29

Vrouw minister in Saoedi-Arabië

Citaat:

Voor het eerst in de geschiedenis is er een vrouw opgenomen in de regering van Saoedi-Arabië. Noura al-Fayez zal viceminister van Onderwijs worden.
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bui...regering.dhtml

We gaan vooruit. Saoedi-Arabië is één van de meest achterlijke landen ter wereld qua emancipatie. Wanneer daar een vrouw viceminister wordt, mogen we wel een sigaar opsteken.

Buzz 14 februari 2009 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 3979353)
We gaan vooruit. Saoedi-Arabië is één van de meest achterlijke landen ter wereld qua emancipatie. Wanneer daar een vrouw viceminister wordt, mogen we wel een sigaar opsteken.

Inderdaad een mooie ontwikkeling, maar wel een kleine, lijkt meer op een PR-stunt. Liever rechten voor alle vrouwen in Saoedi-Arabië, dan één in de regering.

Sjaax 14 februari 2009 21:23

België: 1965 - De eerste vrouwelijke minister: Marguerite de Riemaecker-Legot werd minister van Gezin en Huisvesting.
Nederland: 1956 – Marga Klompé werd als minister van Maatschappelijk Werk de eerste vrouwelijke minister van Nederland.

Saoedi-Arabië ligt ongeveer 40 �* 50 jaar achter.

Buzz 14 februari 2009 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 3979604)
België: 1965 - De eerste vrouwelijke minister: Marguerite de Riemaecker-Legot werd minister van Gezin en Huisvesting.
Nederland: 1956 – Marga Klompé werd als minister van Maatschappelijk Werk de eerste vrouwelijke minister van Nederland.

Saoedi-Arabië ligt ongeveer 40 �* 50 jaar achter.

Dju de Nederlanders waren ons voor! :-P

styllo_ben 16 februari 2009 19:18

-

styllo_ben 16 februari 2009 19:21

is totaal van geen betekenis. SA is een van de meest patriarchale achterlijke landen op dat vlak.

een pr stuntje zal daar niks aan veranderen.

DenDane 16 februari 2009 19:25

Ze mag de koffie....euh thee opdienen zeker ?

Burkide 16 februari 2009 19:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben (Bericht 3982078)
is totaal van geen betekenis. SA is een van de meest patriarchale achterlijke landen op dat vlak.

een pr stuntje zal daar niks aan veranderen.

Inderdaad. Om het algemener te stellen: een voorbeeld van individuele emancipatie impliceert nog geen collectieve emancipatie. Erger nog: het is niet ondenkbaar dat voorbeelden van individuele emancipaties gebruikt worden om het achterblijven van collectieve emancipatie te verdoezelen. (Ter illustratie parafraseer ik even - het letterlijke citaat ken ik niet meer - Wilfried Martens in het gesprek met Pierre Carette enkele jaren geleden op Canvas: "Ik ben als arbeiders/boerenzoon opgeklommen tot eerste minister. Het systeem werkt dus!")

Tot daar de open deuren. Nu de belangrijkste mededeling: Sjaax, ik vermoed dat sigaren opsteken sowieso niet mag in het land van deze trouwe bondgenoten van de westerse democratieën ;-)

Sjaax 16 februari 2009 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burkide (Bericht 3982131)
Tot daar de open deuren. Nu de belangrijkste mededeling: Sjaax, ik vermoed dat sigaren opsteken sowieso niet mag in het land van deze trouwe bondgenoten van de westerse democratieën ;-)

Welnu, dan pakken we er toch een pintje op. :-)

Morduk 19 februari 2009 11:00

Individuele emancipatie? Mag ze haar mond wel opendoen?

forzaflandria 20 februari 2009 10:17

Goed nieuws. Maar ze mag nog altijd niet per auto rijden.

Fonske 20 februari 2009 11:08

1948: stemrecht voor vrouwen in België. Ik blijf dit zeer straf vinden.
In Nederland had men dit bijvorobeeld al in 1918.

In Zwitserland pas in 1971. Bij een refenendum in 1959 had de mannelijke bevolking met een grote meerderheid tegen (67%) gestemd.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be