Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
(Bericht 3979813)
Een job die geen (belasting op) toegevoegde waarde of (belasting op) winst oplevert en dus volledig moet betaald worden door het zweet van zelfstandigen, KMO's en bedrijven. En dan maar eisen dat ze evenveel moeten verdienen als die hardwerkers in de privé. Hemeltergend.
|
Descartes: ik zie niet in hoe een ambtenaar die bvb belastingen int minder of meer zou moeten betaald worden dan bvb een gemiddelde boekhouder in loondienst. Om maar te schetsen, het werk is ongeveer hetzelfde, de kant waar je zit is natuurlijk anders. Maar je kunt niet stellen dat die ambtenaar niet opbrengt. Zijn werk is inderdaad het onpopulaire belastingen innen.
Nu bij de belastingen werkt het nogal simpel, ze proberen daar ook targets van250.000euro verworpen belastingen te halen bvb.. Nu de targets zouden moeten zijn volgens mij 500miljoen gecontroleerde belastingaangiften en een bonus voor per 100.000euro gedetecteerde fraude.
Bij het onderwijs en gezondheidszorg heb je nog een leger ambtenaren ,daar zie je ook die targets van kwaliteit van lesgeven of min of meer privé gerunde ziekenhuizen met effiicientienormen. Dus daar zie ik ook geen zo'n grote problemen. Je kunt bezwaarlijk stellen dat die diensten niet moeten bestaan ? En elke zelfstandige profiteert er toch indirect van mee... bij wijze van spreken je moet toch als je personeel zoekt, ze niet meer volledig opleiden..
Als er al problemen zijn, dan is het meer de volledige sociale sector die zichzelf instandhoudt. Een regel die je kunt hanteren is een gesubsidieerde economie is in principe gedoemd om verkeerde output te genereren. Vooral omdat het criterium werkloos iets duidelijks is het eerste jaar, maar niet meer duidelijk is na 10-20jaar. Volgens mij is niemand werkloos, iedereen doet wel iets. Vooral ook omdat VDAB/Vakbond hun output iets is die contraproductief is met de maatschappij. Ze verdienen meer naarmate er meer werklozen zijn. Er zit daar nergens een corrigerend mechanisme.
Nu hoe zou je het rendement voor al die afdelingen moeten meten: Je moet bvb output meten, en quoteren op basis van output. Al wat niet meetbaar is, is verdacht... Een bediende doet bvb een dossier. Je doet bvb met gans de ploeg gemiddeld 10 dossiers per dag. De outlayers aan de povenkant zijnd e superefficiente, die doen bvb 20dossiers per dag en die zou je mogen koesteren. De outlayers aan de onderkant zijn de underperformers die doen bvb 2 dossiers per dag, daar moet je toch als manager van die afdeling eens aan werken. Ofwel is uw criterium per dossier verkeerd voor dat geval, ofwel heeft die inderdaad een probleem.
Stel dat de waarde van een dossier behandelen = 40euro. Dan weet je dat die mensen 400euro per dag opbrengen. En zo kom je tot een 'rendementsberekening'
Maar inderdaad op alle afdelingen ga je die underperformers vinden.. En de hete adem van een 'manager' die dit op papier zet, zou ze moeten motiveren om toch iets meer dossiers per dag te behandelen in dat voorbeeldje.
Dat is inderdaad management, en daarover zou je verwachten dat de politiek richting geeft aan zijn 'CEO's van alle afdelingen