Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Politici klussen massaal bij (https://forum.politics.be/showthread.php?t=11936)

Eric Verhulst 13 april 2004 09:20

"Politici klussen massaal bij" volgens Het Belang van Limburg. Slechts 24 van de 140 Vlaamse Kamerleden, senatoren en leden van de federale regering doen niet aan één of andere cumul. De anderen cumuleren hun functie in het federale parlement of in de regering met 346 andere mandaten, of een gemiddelde van 2,5 mandaten per persoon. Het gaat om bezigheden in de commerciële, de niet-commerciële en de gemeentelijke sfeer of om combinaties.

Ik kan aannemen dat mensen meer dan een mandaat uitvoeren als ze daartoe de tijd en energie hebben. Maar waarom mogen politici wel wat gewone mensen niet mogen ? (tenzij als je zelfstandig bent, dan tellen de uren niet). Integendeel, dat heet dan plots zwartwerken, belastingsonduiking, jobs afpakken, ... terwijl iedereen die werkt bijdraagt aan de economie.

Steerse 13 april 2004 09:32

Het is een goede zaak dat politici jobs hebben buiten hun mandaat. Eigenlijk zouden ze dat allemaal moeten hebben, dan zijn ze iets meer onafhankelijk en moeten ze zich niet kost wat kost aan hun parlementaire zitje vasthouden.
Bovendien kunnen ze daar veel uit leren. Als politiekers moeten beslissingen nemen om de economie te stimuleren, is het minste wat de burger mag verwachten dat ze er iets van kennen. Die kennis kunnen ze best opdoen via een of ander bestuursmandaat.

Eric Verhulst 13 april 2004 09:39

Daar heb ik ook niet teveel problemen mee (tenzij van die mandaten bv. bij L&H waar weining bestuurdersverantwoodelijkheid opgenomen werd),
wel met het feit dat een gewone burger het niet zomaar mag, terwijl elke vorm van werk economische bijdrages levert (en persoonsverrijkend kan zijn).

Steerse 13 april 2004 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eric Verhulst
Daar heb ik ook niet teveel problemen mee (tenzij van die mandaten bv. bij L&H waar weining bestuurdersverantwoodelijkheid opgenomen werd),
wel met het feit dat een gewone burger het niet zomaar mag, terwijl elke vorm van werk economische bijdrages levert (en persoonsverrijkend kan zijn).

het is een goed idee dat men politici verplicht hun mandaten en nevenactiviteiten bekend te maken, dan kan de kiezer zelf oordelen of ze dat al dan niet geoorloofd vinden; ik zou bijvoorbeeld zelf eerder stemmen op iemand met ervaring uit het bedrijfsleven dan op iemand die de vier muren van het parlement door en door kent

tussen haakjes
een gewone burger mag die bestuursmandaten toch ook uitoefenen? Je komt uiteraard in een hogere belastingsschijf terecht waardoor het iets minder lonend is, maar hetzelfde geldt voor politici

CONTRA 13 april 2004 10:03

Wat is daar nu mis mee, Ik ken wel asielzoeksters die in Nederland in een bordeel werken als bijverdiensten.

Eric Verhulst 13 april 2004 10:04

Citaat:

een gewone burger mag die bestuursmandaten toch ook uitoefenen? Je komt uiteraard in een hogere belastingsschijf terecht waardoor het iets minder lonend is, maar hetzelfde geldt voor politici
Zoiets wel, maar hoeveel gewone arbeiders of bedienden komen daarvoor in aanmerking ? Mensen met een gewoon arbeidscontract kunnen de facto ongeveer niets daarbuiten of ze moeten het in het zwart doen. Met een zelfstandige statuut kan meer, maar met een arbeidscontract kan ongeveer niets. Je kunt zelfs geen twee jobs hebben of wernemer combineren met een zelfstandige activiteit. De facto zou zo'n 23 % van de economie in de 'grijze' zone zitten. Het gaat mij hier over die duale houding t.o.v van werk, naargelang diegene die het werk doet of het statuut. Schakel iedereen gelijk. Nog erger is de stigmatisering van mensen die geen werk hebben (werkloos of pre-pensioen : meer dan een miljoen in Belgie). Of mogen die geen ervaring meer opdoen ? Hier wordt het niet alleen wettelijk verboden, het is ook structureel veroorzaakt.

Tegendradigaard 13 april 2004 11:32

Parlementsleden klussen bij ?

Kent der iemand ne goeien behanger en/of schilder ?

Westvlaming 13 april 2004 11:52

of een loodgieter :D

Erw 13 april 2004 12:21

Uiteraard mag iedereen bijklussen zoveel hij wil.
Maar ik ga even een situatie schetsen hierbij:
Stel dat je een werknemer hebt die weinig gemotiveerd is, traag werkt, telkens aangespoord moet worden, fouten maakt en verkeerde prioriteiten stelt.
En je komt dan te weten dat die werknemer na zijn uren bijklust.
Wat doe je dan als jij die werknemer moet betalen?

Snap je waar ik naartoe wil?
Wij, de burgers moeten die betalen.
Op 13 juni is het ondernemingsraad, en dan ga ik dit aankaarten :evil:

predator 13 april 2004 12:49

Verhulst schreef :

Citaat:

Ik kan aannemen dat mensen meer dan een mandaat uitvoeren als ze daartoe de tijd en energie hebben. Maar waarom mogen politici wel wat gewone mensen niet mogen
Ook gewone burgers kunnen meerdere dergelijke mandaten uitoefenen !

Waarom ?

Gewoonlijk komt een Raad van Bestuur, behalve in uitzonderlijke gevallen, NOOIT dagelijks bij mekaar; het dagelijks bestuur is de taak van het "gewone" management. Maandelijks samenkomen is de gewone gang van zaken; de vergoeding is daaraan zélfs aangepast. Dus zoveel tijd neemt dat niet in beslag.

Hoeveel brengt een dergelijk "(politiek) mandaat" gewoonlijk op ?

Die vergoeding valt uiteen in 2 stukken :

1. De jaarlijkse vergoeding en deze schommelt in "de bedrijven" tussen de 30.000 en de 50.000 euro per jaar;
2. De (maandelijkse) zitpenning en dat is een vergoeding begrepen tussen de 800 en 1.000 euro per zitting.

"de bedrijven" ???

Dit zijn veelal de ettelijke instanties die onze zéér nevelregelachtige topzware, politieke bureaucratie in het leven heeft geroepen. Namen moet ik hier niet noemen; "enkele" evan kun je nu in de krant, b.v. HLN; op blz. 2, vinden met de namen van politici erbij; DeCroo en Leterme.

(politiek) mandaat ?

In het bedrijfsleven noemt men een mandaat tegen die prijs smalend : een zitje in de Raad van Bestuur. Zo een "zitje" is ook voor vele bedrijfsleiders een prachtige maar voor hen soms al een gevaarlijk bezigheid, wanneer het eigen basisbedrijf niet goed "draait"; zie HLN blz. 6, over de topman van de Raad van Bestuur van M&S.

Een zetel in de RvB en dan mag je een 0 (nul) plaatsen achter de geciteerde bedragen; en dan moet je het nieuwe bedrag soms nog met 2, 3 of meer vermenigvuldigen. Je moet dan wél meermaals per maand aanwezig zijn ... Maar zélfs de "politieke grootverdieners" de Haene en mijn vriend Van Miert halen dergelijke bedragen niet.

politiek mandaat

Een echt politiek mandaat heeft echter één geweldig groot nadeel ! De mandataris moet de partijkas spekken !!! Dus van de vergoeding van dat "zitje" gaat een "stuk" af. Bij het Vlaams Blok, dat dergelijke zitjes ter beschikking kreeg sedert "Zwarte Zondag", bedraagt het aan de partij af te dragen deel 90% (negentig procent) ... maximaal.

De gewone burger die deze tekst schreef, zetelt, zit en zit politiek. Mijn informatie is dus ... JUIST !

VlaamseBelg 13 april 2004 13:15

Ik ben falikant tegen dit bijklussen, hoe vaak sturen ze hun kat niet? Zelfs op belangrijke vergaderingen is vaak een groot deel van de zitjes onbezet. Of ze nemen hun job ernstig op, of ze laten het aan iemand anders over die wel gedreven is. Dat is trouwens een stom nevenverschijnsel van die trend, er zitten er een hoop op de bank die hierdoor niet kunnen meespelen, egoistisch, niet?

Ik heb het hier vooral over parlementsleden die tegelijk nog eens burgemeester of schepen zijn, dat iemand nog ergens in de raad van bestuur zit of advocaat is kan ik nog hebben, op voorwaarde dat hun politieke mandaat ABSOLUTE voorrang krijgt. Maar zelfs dat is meestal neit het geval, waarom zijn die mensen eigenlijk in de politiek gegaan? Deze manier van werken riekt voor mij sterk naar geldraperij.

Blanke Strijder 13 april 2004 14:07

Hoe meer werk , hoe beter

Nr.10 13 april 2004 18:07

Citaat:

"Politici klussen massaal bij" volgens Het Belang van Limburg. Slechts 24 van de 140 Vlaamse Kamerleden, senatoren en leden van de federale regering doen niet aan één of andere cumul. De anderen cumuleren hun functie in het federale parlement of in de regering met 346 andere mandaten, of een gemiddelde van 2,5 mandaten per persoon. Het gaat om bezigheden in de commerciële, de niet-commerciële en de gemeentelijke sfeer of om combinaties.

Ik kan aannemen dat mensen meer dan een mandaat uitvoeren als ze daartoe de tijd en energie hebben. Maar waarom mogen politici wel wat gewone mensen niet mogen ? (tenzij als je zelfstandig bent, dan tellen de uren niet). Integendeel, dat heet dan plots zwartwerken, belastingsonduiking, jobs afpakken, ... terwijl iedereen die werkt bijdraagt aan de economie.

Je vraag is misleidend.

Eric Verhulst 13 april 2004 18:35

Alleen als je niet doordenkt en de dubbele moraal niet ziet. Politici mogen gerust bijklussen, maar dat moet dan gelden voor iedereen.

Nr.10 13 april 2004 18:42

Citaat:

Alleen als je niet doordenkt en de dubbele moraal niet ziet. Politici mogen gerust bijklussen, maar dat moet dan gelden voor iedereen.

Werken is een recht, meer niet.
U kunt niet tegelijkertijd rechter én partij zijn.

Eric Verhulst 13 april 2004 18:49

Wees gerust, ik ben geen politicus.

Nr.10 13 april 2004 18:58

Citaat:

Wees gerust, ik ben geen politicus.

Uw vraag blijft misleidend :wink:

dorus 13 april 2004 19:07

Als we goeie politici willen, zullen we ze goed moeten betalen. Dat geldt voor alle verantwoordelijke jobs.
Waarom loopt ons gerecht mank? We hebben in Europa de slechtst betaalde rechters. Een Brits rechter verdient bijna het 10voudige!
Waarom loopt ons onderwijs kreupel? Een gewoon hoogleraar verdient nauwelijks 3000 euro net. Ik ken magazijniers die evenveel hebben.

Wij moeten eens leren de zaken niet om te keren. Als we hoge eisen stellen, moeten we aanvaarden dat er hoge eisen gesteld worden. Anders is bijklussen een 'noodzaak', ten koste van de hoofdtaak.

Dilbert 13 april 2004 19:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Als we goeie politici willen, zullen we ze goed moeten betalen. Dat geldt voor alle verantwoordelijke jobs.

Ja, maar geen hogere verloning zonder bewezen capaciteiten, en zonder beter bestuur. Voor het gros van de huidige jannekes en miekes politici is zelfs het huidige loon nog te veel.

Ten andere, laat ze maar bijklussen. Misschien dat ze in hun bijverdienste wel iets nuttig doen. :twisted:

dorus 13 april 2004 19:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert
Ja, maar geen hogere verloning zonder bewezen capaciteiten, en zonder beter bestuur. Voor het gros van de huidige jannekes en miekes politici is zelfs het huidige loon nog te veel.

Misschien trekt een betere verloning betere mensen aan?
Misschien kunnen de media eens politici ondervragen over hun kennis, zoals het Europees parlement dat doet met de kandidaat-commissarisen?

Zou toch nogal een publiekstrekker zijn! Op TV!
Freya, keihard ondervraagd over de DT-regel. Vande Lanotte op de rooster over de vierkantswortel uit 9. :wink: :wink: :wink:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be