Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Walen zitten nu nog Opel te boycotten ook, zijn die gasten helemaal debiel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=119362)

brother paul 18 februari 2009 12:23

Walen zitten nu nog Opel te boycotten ook, zijn die gasten helemaal debiel
 
Als de waalse solidariteit zo eenzijdig wordt, dan zie je van hier hoeveel koren op de molen je giet op de vlaamse mantra...

http://www.tijd.be/nieuws/binnenland...145940-438.art

vlijmscherp 18 februari 2009 12:27

dit is een belangrijk punt:

Citaat:

Vlaams minister van Economie Patricia Ceysens (Open Vld) herhaalde dat de Vlaamse regering bereid is te helpen, 'maar dan op basis van een goed businessplan. We mogen niet de fout van de jaren '70 maken en geld in bodemloze putten stoppen', zei ze. 'Het doek is nog niet gevallen. Dat geeft ons wat tijd om een aantal scenario's te bekijken', zei Ceysens nog.
we mogen absoluut niet de fouten van de Walen in de jaren 70 maken en investeren in hopeloze zaken.

het is mss tijd om onze industrie te hervormen? groene industrie wordt meer en meer belangrijk...

solidarnosc 18 februari 2009 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 3985193)
Als de waalse solidariteit zo eenzijdig wordt, dan zie je van hier hoeveel koren op de molen je giet op de vlaamse mantra...

http://www.tijd.be/nieuws/binnenland...145940-438.art


Geld steken in industrietakken die geen toekomst meer hebben is anders een verwijt die men altijd aan de Walen maakt. Ten andere. Reynders staat er niet negatief tegenover en Mildinges was deze morgen al genuanceerder.

Derk de Tweede 18 februari 2009 13:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 3985193)
Als de waalse solidariteit zo eenzijdig wordt, dan zie je van hier hoeveel koren op de molen je giet op de vlaamse mantra...

http://www.tijd.be/nieuws/binnenland...145940-438.art

Wees solidair met Wallonië en koop een Renault!

stapas 18 februari 2009 13:21

Opel Antwerpen heeft de laatste jaren constant problemen gehad. Deze crisis lijkt me het ideale moment om de boel te sluiten. Er nu geld insteken is even efficiënt op lange termijn dan het gewoon in brand te steken. De motieven van het Waalse protest zijn wellicht compleet anders dan de mijne :-), maar met de inhoud ervan ben ik het eens

Pericles 18 februari 2009 13:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stapas (Bericht 3985350)
Opel Antwerpen heeft de laatste jaren constant problemen gehad. Deze crisis lijkt me het ideale moment om de boel te sluiten. Er nu geld insteken is even efficiënt op lange termijn dan het gewoon in brand te steken. De motieven van het Waalse protest zijn wellicht compleet anders dan de mijne :-), maar met de inhoud ervan ben ik het eens

Beter 12 miljard steken in de put van mischien niet te redden Vlaamse economie dan 12 miljard te stoppen in de gegarandeerd bodemloze punt van Wallonië.

djimi 18 februari 2009 13:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3985201)
dit is een belangrijk punt:



we mogen absoluut niet de fouten van de Walen in de jaren 70 maken en investeren in hopeloze zaken.

het is mss tijd om onze industrie te hervormen? groene industrie wordt meer en meer belangrijk...

Inderdaad! Ik vind het dan ook hoog tijd worden dat 'Vlaanderen' zich ernstig gaat bezinnen over de weg die het wil inslaan.

Rr00ttt 18 februari 2009 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stapas (Bericht 3985350)
Opel Antwerpen heeft de laatste jaren constant problemen gehad. Deze crisis lijkt me het ideale moment om de boel te sluiten. Er nu geld insteken is even efficiënt op lange termijn dan het gewoon in brand te steken. De motieven van het Waalse protest zijn wellicht compleet anders dan de mijne :-), maar met de inhoud ervan ben ik het eens

Ben het daar au fond mee eens. Het lijkt me dat de sfeer daar sowieso ook compleet verziekt is. Las laatst een paar interviews met werknemers waarvan de overgrote meerderheid hoopt dat de boel sluit maar ze wel een vette cheque meekrijgen. I.e. er geld in pompen en verder de zaken laten zoals ze zijn zal geen zoden aan de dijk zetten.

Enige tegenargumenten die ik zie:

- de toeleveranciers: en dat kan vér gaan.
- het idee dat we al te veel een diensteneconomie hebben, en ik niet geloof in de LT leefbaarheid daarvan. Zowel economisch als sociaal niet. Laaggeschoolden hebben het nu al moeilijk om een betrekking te vinden. Wat als er helemaal geen industrie meer is?

Henri1 18 februari 2009 14:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 3985359)
Beter 12 miljard steken in de put van mischien niet te redden Vlaamse economie dan 12 miljard te stoppen in de gegarandeerd bodemloze punt van Wallonië.

Dat is een vergelijking die geen steek houdt.

Je moet de dingen niet altijd door elkaar gooien en zeker niet altijd transfers met individuele zaken mengen.

Cisalpina 18 februari 2009 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 3985193)
Als de waalse solidariteit zo eenzijdig wordt, dan zie je van hier hoeveel koren op de molen je giet op de vlaamse mantra...

http://www.tijd.be/nieuws/binnenland...145940-438.art

Ik lees dat niet in het artikel. Milquet zegt voor 1 keer geen expliciete neen en Reynders komt er ook niet zo negatief uit.

djimi 18 februari 2009 14:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt (Bericht 3985456)
Ben het daar au fond mee eens. Het lijkt me dat de sfeer daar sowieso ook compleet verziekt is. Las laatst een paar interviews met werknemers waarvan de overgrote meerderheid hoopt dat de boel sluit maar ze wel een vette cheque meekrijgen. I.e. er geld in pompen en verder de zaken laten zoals ze zijn zal geen zoden aan de dijk zetten.

Enige tegenargumenten die ik zie:

- de toeleveranciers: en dat kan vér gaan.
- het idee dat we al te veel een diensteneconomie hebben, en ik niet geloof in de LT leefbaarheid daarvan. Zowel economisch als sociaal niet. Laaggeschoolden hebben het nu al moeilijk om een betrekking te vinden. Wat als er helemaal geen industrie meer is?

Ik zie Vlaanderen ook niet graag verarmen, en ik pleit dan ook helemaal niet voor een Vlaanderen zonder industrie. Het zou m.i. wèl nuttig kunnen zijn mochten 'we' eens nadenken over w�*t we willen produceren, en hoe we dat willen doen.

Mij zou het alleszins veel plezier doen mocht 'Made In Flanders' wereldwijd bekend worden als 'garantie voor hoge kwaliteit'. Het komt er trouwens niet eens op aan iederéén een betrekking te kunnen geven, maar wèl er voor te zorgen dat niemand hier een mensonwaardig bestaan hoeft te leiden, of men nu een job heeft of niet.


Als ik in Vlaanderen rondwandel, zie ik alleszins mogelijkheden genoeg om 'verbeteringen aan te brengen'.

Als ik vervolgens een blik werp op het politieke personeel dat het schoon weer maakt/zou moeten maken, moet ik eens diep zuchten.

Heel erg diep.

Pelgrim 18 februari 2009 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 3985288)
Geld steken in industrietakken die geen toekomst meer hebben is anders een verwijt die men altijd aan de Walen maakt.

Eigenlijk is dat verwijt terecht. Geld investeren in de autoindustrie betekent investeren in automatisering, je zou toch zelf moeten weten, als marxist, dat dit een wetmatigheid in de industrie is. Hoeveel jobs zijn er bijgekomen door de cadeaus aan het patronaat de voorbije jaren? De enige oplossing op lange termijn is de volledige nationalisatie.

Pelgrim 18 februari 2009 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 3985496)
Ik zie Vlaanderen ook niet graag verarmen, en ik pleit dan ook helemaal niet voor een Vlaanderen zonder industrie. Het zou m.i. wèl nuttig kunnen zijn mochten 'we' eens nadenken over w�*t we willen produceren, en hoe we dat willen doen.

Mij zou het alleszins veel plezier doen mocht 'Made In Flanders' wereldwijd bekend worden als 'garantie voor hoge kwaliteit'. Het komt er trouwens niet eens op aan iederéén een betrekking te kunnen geven, maar wèl er voor te zorgen dat niemand hier een mensonwaardig bestaan hoeft te leiden, of men nu een job heeft of niet.


Als ik in Vlaanderen rondwandel, zie ik alleszins mogelijkheden genoeg om 'verbeteringen aan te brengen'.

Als ik vervolgens een blik werp op het politieke personeel dat het schoon weer maakt/zou moeten maken, moet ik eens diep zuchten.

Heel erg diep.

Dat betekent actief durven ingrijpen in het mondiaal kapitalisme. Er zijn echter teveel tegenwerkende lobbies van het grootkapitaal om dat mogelijk te maken. Niet in het minst de autoindustrie zelf.

vlijmscherp 18 februari 2009 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3985550)
Eigenlijk is dat verwijt terecht. Geld investeren in de autoindustrie betekent investeren in automatisering, je zou toch zelf moeten weten, als marxist, dat dit een wetmatigheid in de industrie is. Hoeveel jobs zijn er bijgekomen door de cadeaus aan het patronaat de voorbije jaren? De enige oplossing op lange termijn is de volledige nationalisatie.

nationalisatie van autoindustrie? ik zie niet in waarom, de overheid moet zich op z'n kerntaken concentreren....

beter zou zijn om ervoor te zorgen dat die fabrieken en vooral de mensen de overstap kunnen maken naar een andere soort industrie, de groene industrie.

djimi 18 februari 2009 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3985560)
Dat betekent actief durven ingrijpen in het mondiaal kapitalisme. Er zijn echter teveel tegenwerkende lobbies van het grootkapitaal om dat mogelijk te maken. Niet in het minst de autoindustrie zelf.


Het is al goed dat-ie het onderdanig kwispelen begint af te leren,
maar het zal voor de leeuw niet volstaan te leren brullen en klauwen, hé.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be