Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Publiek geld om de autosector te redden? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=119516)

RASPOUTINE 22 februari 2009 11:15

Publiek geld om de autosector te redden?
 
Maar wie gaat al die overproductie kopen?

Vorenus 22 februari 2009 12:13

Men moet niet persé aan overproductie doen.

Het beste voor Opel zou zijn dat het een Europees bedrijf wordt los van GM.

Dajjal 22 februari 2009 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus (Bericht 3991315)
Men moet niet persé aan overproductie doen.

Het beste voor Opel zou zijn dat het een Europees bedrijf wordt los van GM.

Een firma die zijn producten niet meer aan de man kan brengen hoort zijn kostenstructuur in lijn te brengen met zijn (verminderde) inkomsten.

Een firma die een product maakt dat niemand nog koopt hoort de deuren te sluiten.

Ons belastingsgeld in bedrijven pompen om dingen te maken die niemand koopt is gekkenwerk en is een straatje zonder einde.

Opdoeken dus die boel.

Vorenus 22 februari 2009 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal (Bericht 3991319)
Een firma die zijn producten niet meer aan de man kan brengen hoort zijn kostenstructuur in lijn te brengen met zijn (verminderde) inkomsten.

Een firma die een product maakt dat niemand nog koopt hoort de deuren te sluiten.

Ons belastingsgeld in bedrijven pompen om dingen te maken die niemand koopt is gekkenwerk en is een straatje zonder einde.

Opdoeken dus die boel.

Opel is het enige onderdeel van GM dat nog winst maakt.

Dus uw redenatie klopt niet.

Gun 22 februari 2009 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus (Bericht 3991328)
Opel is het enige onderdeel van GM dat nog winst maakt.

Dus uw redenatie klopt niet.

Ford Europe binnen Ford group is identiek

Pelgrim 22 februari 2009 13:11

Welke garanties krijgen we voor dat publiek geld?

Scherven A. Mok 22 februari 2009 15:25

De garantie op blijvende lawaai, geur en andere hinder en de stress die daaruit volgt.

born2bewild 22 februari 2009 16:33

och, ze steken in dit land wel miljarden in een amusements-mediabedrijf

HAMC 22 februari 2009 16:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3991384)
Welke garanties krijgen we voor dat publiek geld?

De garantie dat het geld zal gebruikt worden om vriendjes goed betaalde jobs te geven en dat GM alsnog falliet zal gaan en over heel Europa gesloten zal worden.

Garry 22 februari 2009 17:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus (Bericht 3991328)
Opel is het enige onderdeel van GM dat nog winst maakt.

Dus uw redenatie klopt niet.

Als dat zo is, dan is er voor GM Amerika zeker geen rede om het af te schudden.

Ik denk eerder dat men, wanneer het een losstaande groep wordt, men aanzienlijk wat voordelen zal terugschroeven om zodoende het bedrijf nieuwe zuurstof toe te dienen. Dit kan natuurlijk in de huidige situatie niet gebeuren.

brother paul 22 februari 2009 21:19

Kijk in de assemblage zitten er daar precies ook geen 2000mensen te werken bij Opel. Dat wil zeggen, dat die 2000 arbeiders rustig in een andere productieomgeving werk kunnen vinden.

Dat zijn 200 KMO's met 10 mensen tewerkstelling die bvb meer werk verzetten.
Dat zijn bvb 20 KMO's die windmolens maken, 20 die zonnepanelen installeren, 20 die condensatieketels ins talleren, 20 die zonneboilers installeren, 20 die WKK installaties installeren, 20 die isolatie installeren, 20 die superisolerend glas installeren, 20 die ventilatiesystemen installeren, 20 die populieren kweken voor bioethanolinstallaties, 20 die biodiesel produceren, 20 die passiefstandaard scholen bouwen, 20 die geothermie doen, 20 die warmtepompen installeren

Dat kan ook een opportunitieit zijn om het gebouw gewoon te ontmantelen en daar nieuwe industrien te maken die meer rendabel zijn. En dan terug gaan bouwen aan nieuwe mobiliteits oplossingen...

Dat zijn batterijen - electromotoren - hybride drive trains - zonnepaneelproductie - cogeneratieketel productie - zonneboilerproductie - windmolenproductie etc...

volgens mij als een overheid zich gericht focust op de nieuwe sectoren, dan begraaf je met plezier Opel en ga je voor deze nieuwe opportuniteit.

Dilbert 22 februari 2009 22:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 3991961)
Als dat zo is, dan is er voor GM Amerika zeker geen rede om het af te schudden.

GM is feitelijk failliet. Door GM kunstmatig in leven te houden ontneemt de Amerikaanse overheid de kans aan de gezonde delen, zoals Opel in Europa, om door een curator verkocht te worden. Omdat GM geen geld meer heeft om te investeren en te vernieuwen wordt Opel langzaam mee doodgeknepen.

Vorenus 22 februari 2009 23:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 3992328)
Kijk in de assemblage zitten er daar precies ook geen 2000mensen te werken bij Opel. Dat wil zeggen, dat die 2000 arbeiders rustig in een andere productieomgeving werk kunnen vinden.

Dat zijn 200 KMO's met 10 mensen tewerkstelling die bvb meer werk verzetten.
Dat zijn bvb 20 KMO's die windmolens maken, 20 die zonnepanelen installeren, 20 die condensatieketels ins talleren, 20 die zonneboilers installeren, 20 die WKK installaties installeren, 20 die isolatie installeren, 20 die superisolerend glas installeren, 20 die ventilatiesystemen installeren, 20 die populieren kweken voor bioethanolinstallaties, 20 die biodiesel produceren, 20 die passiefstandaard scholen bouwen, 20 die geothermie doen, 20 die warmtepompen installeren

Dat kan ook een opportunitieit zijn om het gebouw gewoon te ontmantelen en daar nieuwe industrien te maken die meer rendabel zijn. En dan terug gaan bouwen aan nieuwe mobiliteits oplossingen...

Dat zijn batterijen - electromotoren - hybride drive trains - zonnepaneelproductie - cogeneratieketel productie - zonneboilerproductie - windmolenproductie etc...

volgens mij als een overheid zich gericht focust op de nieuwe sectoren, dan begraaf je met plezier Opel en ga je voor deze nieuwe opportuniteit.

Slecht ideé.

De overheid moet geen nieuwe staatsbedrijven starten.

Gewoon samen met de Opelproducerende landen een meerderheidsaandeel verschaffen in Opel is meer dan genoeg.

Dit geeft verschillende voordelen.

* Behouden van werkgelegenheid door elk fabriek één model te laten maken.

* De staat behoud controle en kan dus eventuele afdankingen of sluitingen voorkomen.

* De winst is ten voordele van de belastingbetaler.

* de staat kan technologische en groene vernieuwingen steunen en motiveren.

forzaflandria 23 februari 2009 01:31

Opel is een sterk merk en kan wel als onafhankelijke groep blijven bestaan, de vraag is er hoeveel fabrieken er toch dicht moeten en hoeveel ontslagen er vallen.
Als het nieuwe Opel vanuit Duitsland geleid wordt, kan Antwerpen toch nog het slachtoffer worden van een nationalistische Duitse opstelling.

En wat die vervuiling betreft, als Toyota succes kan boeken met hybride Prius- en Lexus-modellen, en als Honda nu de hybride Insight kan lanceren, dan kunnen andere fabrikanten ook propere wagens gaan maken. Het is allemaal een kwestie van tijd.

brother paul 23 februari 2009 09:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus (Bericht 3992615)
Slecht ideé.

De overheid moet geen nieuwe staatsbedrijven starten.

Gewoon samen met de Opelproducerende landen een meerderheidsaandeel verschaffen in Opel is meer dan genoeg.

Dit geeft verschillende voordelen.

* Behouden van werkgelegenheid door elk fabriek één model te laten maken.

* De staat behoud controle en kan dus eventuele afdankingen of sluitingen voorkomen.

* De winst is ten voordele van de belastingbetaler.

* de staat kan technologische en groene vernieuwingen steunen en motiveren.

Heb ik gezegd dat de overheid dat moet doen ??? Ik zeg gewoon dat de overheid het ECONOMISCH KLIMAAT moet scheppen.

Dus je maakt bvb ECO-vennotschappen, vrijgesteld van belasting - sociale zekerheid - BTW - taksen.
Die ECO-vennootschappen mogen volgende taken doen
- windenerige: productie en installatie
- zonneenergie (en niets anders): productie en installatie
- passiefhuis isolatie
- WKK
- hybrid drive trains
- electromobiliteit
etc.

Je compenseert het verlies aan inkomsten aan de kant van het energieverbruik.

Het gevolg is dit

1° aangezien iedereen zijn verwarming ziet verdubbelen, krijgt iedereen een megabesef hoe belangrijk het is om te investeren in energiezuinigheid

2° aangezien de investering om minder te verbruiken halveren in kostprijs verhoog je het rendement van die investering x 4

als je nu zonnepanelen legt, kosten die 2000euro bvb voor 100euro aardgasbesparing.
als je dan zonnepanelen legt, kosten die 1000euro voor 200euro aardgasbespariong..

Dus het eerste geval is met moeite 5% rendabel
Het tweede geval is dus 20% rendabel.

Het energetisch rendement is bvb 50% Dus de energie die we erinstoppen komt eruit in twee jaar tijd.

Waar zit de fout in ons systeem; we ondertaxeren energie, en we overtaxeren arbeid....

brother paul 23 februari 2009 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria (Bericht 3992835)
Opel is een sterk merk en kan wel als onafhankelijke groep blijven bestaan, de vraag is er hoeveel fabrieken er toch dicht moeten en hoeveel ontslagen er vallen.
Als het nieuwe Opel vanuit Duitsland geleid wordt, kan Antwerpen toch nog het slachtoffer worden van een nationalistische Duitse opstelling.

En wat die vervuiling betreft, als Toyota succes kan boeken met hybride Prius- en Lexus-modellen, en als Honda nu de hybride Insight kan lanceren, dan kunnen andere fabrikanten ook propere wagens gaan maken. Het is allemaal een kwestie van tijd.

GM heeft 15 jaar terug een Electrisch voortuig gelanceerd, dat was voor california. Ik denk dat ze er een soort autokerkhof mee gemaakt hebben. Om maar te zeggen, als het erop aankomt subsidies in te pikken doen ze dat dan wel eventjes gezwind, maar feitelijk profiteren zo nogal geweldig van hun eigen logheid en inertie om gewoon hun ding te blijven doen. Hun auto's blijven 4-5liter motoren die weliswaar technologisch verfijnd zijn geworden, maar in grote lijnen veranderen zij quasi niets, onder de mom van de markt vraagt dit.... en de consument koopt ze anders niet..

Toyota daarentegen gaat voor een strategie om zichzelf te vernieuwen en continu te verbeteren. De prius bestaat bijna 10 jaar.

GM had toen als target in 2010 rijden we met Fuelcellen !!! en kijk 2010 staat daar en er is niets te zien... van dat alles. Bush heeft veel tijd verkwanseld, en Bush heeft gewoon gans de ontwikkeling geremd. Honda daarentegen komt tegen 2010 met zijn fuelcell wagen op de markt....

Daar zie je dus het verschil tussen blabla - en doen, het verschil tussen amerikaanse we are de best arrogantie - en japanse can we still improve this nederigheid...

Opel is feitelijk versus de 3 collegas Mercedes - BMW - VW in Duitsland ook maar de underdog.... Je kunt dus niet zeggen dat dit merk door GM gedynamiseerd is geworden... of het summum van technologische spitstechnologie heeft (vb efficient dynamics is iets van BMW) , of de grootste groeier is , of het ruimste aanbod, of de meest efficiente productie (vb renault heeft dat) dus het gebrek aan in iets uitblinken vertaalt zich ook in gebrek aan dynamiek in de markt...

HAMC 23 februari 2009 09:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria (Bericht 3992835)
Als het nieuwe Opel vanuit Duitsland geleid wordt, kan Antwerpen toch nog het slachtoffer worden van een nationalistische Duitse opstelling.

Neenee, de socialisten zullen in Duitsland wel even gaan zeggen dat nationalisme eng is.

brother paul 23 februari 2009 10:13

Dat zijn die opellekes

http://www.reghardware.co.uk/2009/01...s_volt_ampera/

RASPOUTINE 24 februari 2009 11:52

Alleen moeder " Justitie" kan met de nodige vervolgingen en opsporingen deze kredietcrissis (rommel en casino bankieren) stoppen en gedeeltelijk herstellen.

Het geld moet terugkomen.

Het bankgeheim mag niet meer bestaan bij overtredingen van deze aard die ons met zijn allen armer maken en onze economie kapot maken.

Verder zijn het leugens dat sommigen (experten) stellen dat zij van niets wisten.
Dat is bullshit!

Hoe kon men zoveel Europees kapitaal gaan investeren op een product en dan nog buiten Europa?

eno2 24 februari 2009 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3991384)
Welke garanties krijgen we voor dat publiek geld?

Dat je weer een auto kan kopen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be