Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Studie: Vlaanderen kan Olympische Spelen organisen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=11954)

Zeno! 13 april 2004 13:11

De resultaten van de haalbaarheidsstudie van onderzoeksbureau Deloitte & Touche zijn vandaag bekend gemaakt, en wat blijkt?

De Olympische Spelen in Vlaanderen zijn haalbaar. (ook niet echt een verrassing) :wink:

Citaat:

De organisatie van de Spelen in 2016 zou 4 miljard euro kosten. Een groot bedrag, maar de overheid zou slechts 800 miljoen euro moeten investeren. Bovendien zou dat bedrag volledig worden terugverdiend.

Het gaat niet alleen om de kosten, maar ook over de return die Vlaanderen ervoor krijgt. De Spelen zouden in totaal 35.000 banen opleveren. Volgens onderzoeksbureau Deloitte & Touche bespaart de overheid zo jaarlijks 9 miljoen euro.

Van elke potentiële euro die aan de Spelen kan worden verdiend, zou er de helft wel naar het buitenland gaan. Vele (bouw-)projecten krijgen immers een Europese aanbesteding. Volgens economen kan dat zelfs oplopen tot 75 eurocent.

Bart Somers beseft dat de organisatie een groots project is en verwacht dat er tien jaar voorbereiding nodig is. Hij wil dat de volgende regering een beslissing neemt.
Het Koning Boudewijnstadion in Brussel voldoet niet en is volgens de onderzoekers slecht gelegen. Ofwel zou het (pas herbouwde!) stadion wéér moeten worden herbouwd én er nieuwe metrolijnen aangelegd worden ofwel moet men een volledig nieuw olympisch stadion bouwen.
Dit hoeft dus niet in Brussel te zijn.

Ook is er bij elke grote stad (Antwerpen en Brussel) voldoende ruimte voor een olympisch dorp, aldus de onderzoekers.

Patriot! 13 april 2004 13:22

Volgens Jacques Rogge moet BELGIË ze organiseren.

Turkje 13 april 2004 13:24

Mag ik ook weten hoe we alle athleten (de Belgische files kennende) op tijd ter plaatse gaan krijgen? Of hebben die "haalbaarheidsstudies" daar geen rekening mee gehouden misschien?

Philips Inc. 13 april 2004 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!

Het is niet Rogge die beslist, noch die een kandidatuur zal veranderen.

Sport is een zaak van de gemeenschappen.

Dimitri 13 april 2004 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Mag ik ook weten hoe we alle athleten (de Belgische files kennende) op tijd ter plaatse gaan krijgen? Of hebben die "haalbaarheidsstudies" daar geen rekening mee gehouden misschien?

Openbaar vervoer is een oplossing denk ik: ofwel ondergronds (nieuwe metrolijnen - onder Antwerpen schijnen al een aantal tunnels klaar te liggen... :wink:) ofwel bovengronds (sneltram of monorail).

Zeno! 13 april 2004 13:29

Citaat:

Laat ons in deze thread nu eens proberen om niet op de communautaire toer te gaan, ok? (anders geef je verdorie ZELF toe dat alles in dit land communautair is!!) :lol:

Everytime 13 april 2004 13:29

Het land moet het organiseren en dat ik weet, is Vlaanderen (nog) geen land.

Patriot! 13 april 2004 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Citaat:

Laat ons in deze thread nu eens proberen om niet op de communautaire toer te gaan, ok? (anders geef je verdorie ZELF toe dat alles in dit land communautair is!!) :lol:

Barteke Somers heeft het al communautair gemaakt.
Verder nog aan toevoegen dat Rogge de kandidatuur wél kan tegenhouden 8)

Dimitri 13 april 2004 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime

Het is juist een stad die het organiseert.

solidarnosc 13 april 2004 13:31

Enkel een stad kan een kandidatuur indienen. En de enigste stad die dat kan doen is Brussel. De vraag is uiteraard hoe dat zit met Brussel omdat Brussel eigenlijk uit 19 baronieën bestaat. Ik weet zelfs niet of een gewest officiëel een kandidatuur kan indienen. Ik vermoed van niet.

solidarnosc 13 april 2004 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime

Het is juist een stad die het organiseert.

Yep, net iets te laat. :wink:

Zeno! 13 april 2004 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turkje

Tuurlijk wel, ze zien openbaar vervoer (via het spoor) als beste oplossing. Ze haalden ook aan dat tegen die tijd zo goed als alle spoorlijnen in Vlaanderen zullen beschikken over 4 sporen, wat de capaciteit gevoelig verhoogt.

En laten we niet vergeten dat Antwerpen-Centraal, dat 3 verdiepingen zal tellen, heel wat treinen kan ontvangen tegen die tijd! :wink:

Dimitri 13 april 2004 13:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Enkel een stad kan een kandidatuur indienen. En de enigste stad die dat kan doen is Brussel. De vraag is uiteraard hoe dat zit met Brussel omdat Brussel eigenlijk uit 19 baronieën bestaat. Ik weet zelfs niet of een gewest officiëel een kandidatuur kan indienen. Ik vermoed van niet.

Waarom zou dat alleen bij Brussel kunnen? Volgens mij is nu juist aangetoond dat bij Antwerpen ook genoeg ruimte is.

solidarnosc 13 april 2004 13:37

Citaat:

Citaat:

Waarom zou dat alleen bij Brussel kunnen? Volgens mij is nu juist aangetoond dat bij Antwerpen ook genoeg ruimte is.

Antwerpen. :lol: Het enigste wat olympisch is aan Antwerpen is de ego van sommige van haar inwoners. Ik zie Antwerpen al staan in het lijstje naast Parijs, Londen, New York. Enfin ik begrijp best dat sommige mensen van 't stad de grap daarvan niet inzien. :wink:

Zeno! 13 april 2004 13:38

Citaat:

Enkel een stad kan een kandidatuur indienen. En de enigste stad die dat kan doen is Brussel.

Er worden 2 steden genoemd: Brussel en Antwerpen.

En ik denk dat Antwerpen meer troeven heeft. Zoals gezegd moet er toch een nieuw olympisch stadion gebouwd worden, dus kan men dat evengoed in Antwerpen doen. (waar zouden ze het in Brussel gaan bouwen?) Ook de haven biedt mogelijkheden: veel plaats voor olympisch dorp en andere faciliteiten. Ook heeft Antwerpen de Schelde (voor het roeien) en het Sportpaleis (wielrennen).
Tenzij men natuurlijk op de Zenne wil gaan roeien. :wink:

Het VTM Nieuws had vanmiddag een interessante bijdrage hierover + een gesprek met de minister-president: http://www.vtm.be/asx/vtmnieuws/vtmnieuws13uur_Di.asx

Dimitri 13 april 2004 13:39

Citaat:

Antwerpen. :lol: Het enigste wat olympisch is aan Antwerpen is de ego van sommige van haar inwoners. Ik zie Antwerpen al staan in het lijstje naast Parijs, Londen, New York. Enfin ik begrijp best dat sommige mensen van 't stad de grap daarvan niet inzien. :wink:

Ik ook: Antwerpen 1920... :roll:

Afijn, dan zou het na Antwerpen en Amsterdam nu de beurt moeten zijn aan Rotterdam. :wink:

Everytime 13 april 2004 13:40

Het is maar een droom die nooit werkelijkheid zal worden. Er zijn een tal andere plekken in de wereld dan Vlaanderen/België die meer interessant voor al die athleten zijn.

solidarnosc 13 april 2004 13:41

Ach dit past gewoon in het project ''brood en spelen'' van de Vlaamse regering. Stevaert zorgt voor de worsten en Somers voor de spelen en zo is iedereen tevreden.

Zeno! 13 april 2004 13:42

Citaat:

Ik zie Antwerpen al staan in het lijstje naast Parijs, Londen, New York.

Wake up-call: Antwerpen st�*�*t al in dat lijstje, remember? 8)

solidarnosc 13 april 2004 13:43

Citaat:

Citaat:

Ik ook: Antwerpen 1920... :roll:

Afijn, dan zou het na Antwerpen en Amsterdam nu de beurt moeten zijn aan Rotterdam. :wink:

1920. :lol: Je kan met de beste wil van de wereld de spelen in het jaar des heren 1920 toch niet vergelijken met de moderne spelen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be