Unie der Provinciën |
24 februari 2009 23:01 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza
(Bericht 3994704)
Mijn nachtmerrie, maar de Vlaamse natte droom. Een nederlanstalige staat, gevormd uit Vlaanderen en Zuid-Nederland zonder die nare hollanders, waar de Vlamingen dan met hun numerieke overwicht de baas kunnen spelen. Dat is mijn grootste angst bij een eventueel samengaan van Nederland en Vlaanderen. Ontevreden Vlamingen die een wig drijven tussen Noord- en Zuid-Nederland, en een schisma veroorzaken.
|
Zuid-Nederland is een deel van de krachtige eenheidsstaat ''Het Koninkrijk der Nederlanden''. We liggen dicht bij België en weten beter dan veel mensen boven de rivieren wat daar op politiek gebied allemaal gerotzooid wordt. Dat is soms best wel vermakelijk, want wat in België kan, dat kan hier niet. Eén van de belangrijkste redenen dat Noord-Brabant, Zeeuws-Vlaanderen en Oost-Limburg niet van Nederland los zullen breken om alleen met Vlaanderen samen te gaan is de kunstmatigheid van dat Vlaanderen. Brabant en Limburg zullen nooit in de eeuwigheid Vlaanderen zijn. Wel Zuidelijke Nederlanden. Wij zijn onder de rivieren ook Lage Landen. Het Lage Land BRABANT en het Lage Land LIMBURG. Voor ons zou het voortgaan als Vlaanderen een verraad zijn aan de overige Nederlanden en onze identiteit als twee van die Nederlanden. Net zoals we geen Holland zijn.
Wat veel Belgen ook niet in willen zien is dat de verbondenheid tussen de Nederlandse provincies groter is dan ze vaak denken. Wij voelen ons in Nederland dan ook het restland van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden/De Nederlanden van oorsprong. Ik vraag me af of een confederatie tussen Nederland en Vlaanderen de wens is van de Nederlanders. Wat hebben we te winnen bij al die regeringen, kabinette en kostenverslindende instanties waar we er van alles dan 2, 3 of meer zelfs nog van moeten hebben, zoals in België het geval. is.
De economische crisis heeft ons echter met onze neus op de feiten gedrukt. Nederland wordt nog een beetje betrokken bij overleg over de crisis in Europa omdat zij Europa's zesde economische mogendheid is, maar over België wordt al compleet heen gewalst. Vlaanderen en Wallonië afzonderlijk zullen nog meer voorbij worden gegaan. Zoals ooit in de middeleeuwen reeds is geschreven ''Alleen als zij (De Nederlanden) één blijven, zal zij sterk zijn''.
Maar die eenheid is ver te zoeken en zo zijn de Lage Landen van de Benelux verzwakt en onbenullig. Geen van allen in staat om daadwerkelijk iets te doen wat deze wereldwijde economische crisis kan verhelpen of verlichten.
|