AdrianHealey |
27 februari 2009 11:37 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend
(Bericht 3999136)
De sprong gaat als volgt te werk : ik heb in feite geen totaal negatief mensbeeld, maar denk eerder dat de mensheid zowel tot het beste als het slechtste in staat is, en dat als men een aantal mens-beschermende wetten maakt, dat men dan de " goede " kant van de mens aanspreekt.
|
Ik geef je compleet gelijk in je uitgangspunt; dat mensen tot goede en slechte zaken in staat zijn. Ik geef je ook gelijk dat - gegeven dat - we op zoek moeten gaan naar een institutioneel kader dat zorgt dat mensen hun handelingen tot positieve resultaten leiden.
Dat heet 'vrijheid' en 'het respecteren van elkaars lichaam en eigendom'. Dat kan egoïsme kanaliseren in voordelige resultaten voor iedereen. Dat is de filosofie achter liberalisme.
Citaat:
Liberalisme poogt die wetten te doorbreken, en het slechtste van wat zich in onze inborst bevind te promoten als zijnde zelfbeschikking , vrijheid , zelfontplooing enz enz. Liberalisme is gewoon de oude jungle-wet van de sterkste, maar dan gewapend met de laatste nieuwe technologische snufjes.
|
Waarom zou 'zelfbeschikking', 'vrijheid' en 'zelfontplooing' het slechtste zijn in onze inborst? Ik denk dat 'agressie', 'dominatie', 'geweld' veel slechter zijn? De staat is een organisatie die gebaseerd is op de dreiging met geweld - of zijn belastingen vrijwillige giften waar geen enkele vorm van dreiging bij bestaat indien ze niet betaald worden?
Liberalisme is de filosofie die (onder andere) zegt dat zelfs indien mensen egoïstische nurks zijn; als ze zich aan de regels houden - door middel van insitutionele en morele afdwinging - van een markt, maximaliseren ze de welvaart voor de samenleving in't algemeen, gedreven door een drive om voor zichzelf de situatie te verbeteren.
Je kan misschien niet akkoord gaan met de economische argumentatie die daarachter zit - dat is een andere discussie - maar dat is wel de opvatting van het liberalisme. Adam Smith was een slechte econoom, met en boel dubieuze ideeën (die overigens de wet hebben geplaveid voor Karl Marx), maar wat hij wel goed heeft gezien was (buiten zijn moraalfilosofie, die ik 10 keer interessanter vindt dan zijn economische ideeën), dat instituties ertoe doen en dat meer vrijheid best wel een cava institutie is om menselijk gedrag te kanaliseren.
Citaat:
Mensen hun posting uitéén rafelen en dan op je eigen manier terug aanéén plakken zal daar niets aan veranderen, hoogstens illustreert het je schreinend gebrek aan argumenten...Kinderachtig. Leren ze niet beter op school tegenwoordig ?
|
Het heeft vooral aangetoond dat de argumentatie 'mensen zijn slecht, dus moeten we overheden hebben' een heel dubieuze redenering is. Ik zou zeggen: gegeven het feit dat het standpunt dat je nu verkondigt beduidend anders is, dat het heeft gewerkt.
|