Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Een op de vijf Nederlanders gelooft in schepping (https://forum.politics.be/showthread.php?t=119660)

Sjaax 27 februari 2009 09:27

Een op de vijf Nederlanders gelooft in schepping

Een interessant onderzoek in Nederland is gehouden over het geloof in het scheppingsverhaal en de evolutie. Het blijkt zonneklaar dat de Nederlanders dommer zijn dan de Belgen.
Citaat:

Ja, de aarde is in zes dagen geschapen, zegt één op de vijf Nederlanders. Een opvallend hoog percentage waartoe vooral protestanten behoren. Onder de katholieken zijn maar weinig aanhangers van de lettelijke uitleg van het scheppingsverhaal. Zij hangen eerder de evolutietheorie aan, of zij erkennen dat zij het niet goed weten.
Belgen zijn in het algemeen meer rk dan Nederlanders, dus zij zullen minder geloof hechten aan een letterlijke interpretatie van het scheppingsverhaal. Zij geloven met andere woorden niet dat er dino’s en mensen samen op aarde hebben rondgelopen. Dat is namelijk een implicatie van het scheppingsverhaal in zes dagen.

Verder blijkt het schoolsysteem slecht in Nederland. Slechts iets meer dan de helft (57,6%) van de laagopgeleiden kent de evolutietheorie. Is dat niet iets wat als basiskennis moet worden verondersteld?

Flanelcondoom 27 februari 2009 11:44

Een op vijf Nederlanders is een loser.

Flanelcondoom 27 februari 2009 11:44

Het Nederlands schoolsysteem is al lang weggerot, trouwens.

Spinoza 27 februari 2009 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 3999389)
Het Nederlands schoolsysteem is al lang weggerot, trouwens.

Vroeger geloofde ik ook in de propaganda dat het Vlaamse onderwijs beter is. Maar bij nadere beschouwing ben ik van gedachten veranderd. En het verschil wordt groter naarmate je hoger komt. Zou je de Vlaamse basisscholen nog beter kunnen noemen, de Nederlandse universiteiten zijn veruit superieur aan de Vlaamse.

Spinoza 27 februari 2009 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 3999231)
Een interessant onderzoek in Nederland is gehouden over het geloof in het scheppingsverhaal en de evolutie. Het blijkt zonneklaar dat de Nederlanders dommer zijn dan de Belgen.
Belgen zijn in het algemeen meer rk dan Nederlanders, dus zij zullen minder geloof hechten aan een letterlijke interpretatie van het scheppingsverhaal. Zij geloven met andere woorden niet dat er dino’s en mensen samen op aarde hebben rondgelopen. Dat is namelijk een implicatie van het scheppingsverhaal in zes dagen.

Overigens moet je uitkijken voordat je zoiets roept. Volgens een internationaal vergelijkend onderzoek, doet Belgie het wat dit betreft niet veel beter.

Vooral het aantal twijfelaars is in Nederland groter. Maar het aantal ontkenners van de evolutietheorie is in Belgie vrijwel net zo groot als in Nederland.

Sjaax 27 februari 2009 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 3999528)
Overigens moet je uitkijken voordat je zoiets roept. Volgens een internationaal vergelijkend onderzoek, doet Belgie het wat dit betreft niet veel beter.

Vooral het aantal twijfelaars is in Nederland groter. Maar het aantal ontkenners van de evolutietheorie is in Belgie vrijwel net zo groot als in Nederland.

Heb je hier een bron van?

Btw. Het blijkt dat de Turken het achterlijkst zijn. Nog dommer dan de Amerikanen.

Spinoza 27 februari 2009 13:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 3999542)
Heb je hier een bron van?

http://news.nationalgeographic.com/n.../21329204.html

Visjnu 27 februari 2009 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 3999509)
Zou je de Vlaamse basisscholen nog beter kunnen noemen,

In het algemeen denk ik dat je dat wel kan stellen, maar het is vooral anders. In Vlaanderen heb je niet die typisch Nederlandse problematiek van HAVO/MAVO opleidingen waar leerlingen maar wat op hun eigen zitten te werken. Voor VWO opleidingen heb ik de indruk dat het niveau erg gelijk loopt.

(EDIT: net gelezen dat het hier om basisscholen ging, daar heb ik eigenlijk geen idee van, ik had het hier over voortgezet onderwijs)

Citaat:

de Nederlandse universiteiten zijn veruit superieur aan de Vlaamse.
Hangt er van af in welke zin. Qua sportfaciliteiten heb je zeker gelijk, maar voor de rest is dit toch wel erg ongenuanceerd.

Flanelcondoom 27 februari 2009 15:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 3999509)
Vroeger geloofde ik ook in de propaganda dat het Vlaamse onderwijs beter is. Maar bij nadere beschouwing ben ik van gedachten veranderd. En het verschil wordt groter naarmate je hoger komt. Zou je de Vlaamse basisscholen nog beter kunnen noemen, de Nederlandse universiteiten zijn veruit superieur aan de Vlaamse.

En waarom zijn de NL-unieven beter?

Spinoza 27 februari 2009 15:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu (Bericht 3999663)
In het algemeen denk ik dat je dat wel kan stellen, maar het is vooral anders. In Vlaanderen heb je niet die typisch Nederlandse problematiek van HAVO/MAVO opleidingen waar leerlingen maar wat op hun eigen zitten te werken. Voor VWO opleidingen heb ik de indruk dat het niveau erg gelijk loopt.

(EDIT: net gelezen dat het hier om basisscholen ging, daar heb ik eigenlijk geen idee van, ik had het hier over voortgezet onderwijs)

Ja, het is inderdaad moeilijk vergelijken. Zowel Nederland als Vlaanderen scoren internationaal hoog op het gebied van onderwijs. Vlaamse scholieren lijken iets beter in wiskunde te zijn. Maja, wat voor conclusie moet je daar aan verbinden? Vlaamse scholieren krijgen ook meer uren(>20%) wiskundeles per week. Ze doen het echter niet 20% beter. Je zou dus ook kunnen concluderen dat in verhouding tot het aantal uren les, de Vlaamse leerlingen het slechter doen dan de Nederlandse.

Citaat:

Hangt er van af in welke zin. Qua sportfaciliteiten heb je zeker gelijk, maar voor de rest is dit toch wel erg ongenuanceerd.
Nederlanders zijn goed in kennisproductie, Vlamingen in kennisreproductie. Nederland is wetenschappelijk meer vooraanstaand. Zelf heb ik ook een wetenschappelijke opleiding genoten. Op mijn vakgebied, de natuurkunde(toch de belangrijkste wetenschap, al zeg ik het zelf) speelt Vlaanderen en Belgie geen rol van betekenis. Bijvoorbeeld in Leiden loopt er op elk vakgebied wel een wereldtopper rond. In Vlaanderen zijn het meestal alleen incidentele uitschieters.

Veerle 27 februari 2009 15:33

Alle mensen geloven in de schepping, omdat ze allemaal in een schepper geloven.

Schepping betekent geschapen door een schepper, maar wat en/of wie is een schepper?

Natuurlijk zijn er verschillende concepten van de schepper.

Flanelcondoom 27 februari 2009 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Veerle (Bericht 3999749)
Alle mensen geloven in de schepping, omdat ze allemaal in een schepper geloven.

Schepping betekent geschapen door een schepper, maar wat en/of wie is een schepper?

Natuurlijk zijn er verschillende concepten van de schepper.

Da's zo van die zever zo.

Veerle 27 februari 2009 15:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 3999751)
Da's zo van die zever zo.

Nee, echt niet.
Beetje denken en je weet het ook.

Veerle 27 februari 2009 15:40

Spinoza,
Hoe komt het dat Nederlanders beter scoren (of productiever zijn) ?

Flanelcondoom 27 februari 2009 15:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Veerle (Bericht 3999765)
Nee, echt niet.
Beetje denken en je weet het ook.

Beetje harder denken en je komt er ook.

Het concept schepping is een menselijke term. Wij zien de wereld als een verzameling onderscheidbare objecten die gemaakt kunnen worden.

Er bestaat niet zoiets als schepping of ontstaan. Dat is een menselijke term.
Het enige wat bestaat zijn continue toestandsveranderingen.

Sjaax 27 februari 2009 15:44

- Off topic - :oops:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 3999725)
Op mijn vakgebied, de natuurkunde(toch de belangrijkste wetenschap, al zeg ik het zelf)

Het is nieuw voor mij dat Spinoza zich bijzonder voor natuurkunde interesseerde. :-)

Spinoza 27 februari 2009 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Veerle (Bericht 3999768)
Spinoza,
Hoe komt het dat Nederlanders beter scoren (of productiever zijn) ?

Huh, dat zeg ik toch niet? Ik zeg alleen dat je niet zomaar appels met peren kunt vergelijken.

Spinoza 27 februari 2009 15:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 3999775)
- Off topic - :oops:

Het is nieuw voor mij dat Spinoza zich bijzonder voor natuurkunde interesseerde. :-)

Volgens mij heb ik hier al eerder laten vallen dat ik een gepromoveerd natuurkundige ben.

Veerle 27 februari 2009 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 3999772)
Het enige wat bestaat zijn continue toestandsveranderingen.

Daarom sprak ik ook over verschillende schepper concepten.

Flanelcondoom 27 februari 2009 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Veerle (Bericht 3999801)
Daarom sprak ik ook over verschillende schepper concepten.

Nee, wat er is slechts een enkel concept: iets wordt gemaakt.

Maar schepping bestaat niet. Er wordt nooit iets gemaakt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be