![]() |
Het passe partout diploma.
Het passe partout diploma.
Ons land kent vele knelpuntberoepen, dikwijls met min of meer dezelfde basis opleidingen en met een extra luik specifieke kennis opleidingen. Voor vele is het een probleem dat wanneer men eenmaal een dergelijke opleiding heeft gedaan men zichzelf voor een ander beroep uitsluit. Jongeren moeten nu eenmaal richtingen kiezen op momenten dat ze feitelijk nog te jong en te onwetend zijn over de beroepen in kwestie. Volgens mij zou het beter zijn het schoolsysteem en het instapsysteem op een bedrijf (beroep) een beetje naar elkaar toe te verbinden. Een grondige basis opleiding met meer algemene vaardigheden afgestemd op het bedrijfsleven in meerdere sectoren , ik denk dan aan hout, metaal, bouw, elektriciteit en dergelijke ….en met een vervolgluik specifieke opleidingen gekoppeld aan bedrijven die de rekening voor het einderesultaat delen met de scholen. Bedrijven kunnen dan bv het eerste jaar van aanwerving rekenen op bijstand van gespecialiseerde opleidingcentra of door de koepelorganisaties bijkomende opleidingen laten financieren door het schoolwezen terug betaald. (iets wat ze nu ook vaak moeten doen trouwens) Een soort instap diploma dus. Een diploma goed voor meerdere richtingen. En dus niet langer opleidingen die gaan van a tot z vermits de meeste jongeren toch voor een andere job gaan dan ze opleiding voor gevolgd hadden, en trouwens de markt pendelt ook tussen divers werk aanbod steeds zodat het niet altijd evident is een job te vinden in een specifieke branche. Voor alle duidelijkheid is dit voorstel voornamelijk bedoeld voor technische opleidingen, beroepsopleidingen en niet voor hogere of academische opleidingen. Dus meer met het oog op de knelpuntberoepen. En wat denkt u ? |
ook boekhouders en leerkrachten zijn knelpuntberoepen hoor, dus waarom niet ook voor die beroepen dat doen?
wel een goed idee.... |
Citaat:
|
ik vind gewoon dat er teveel naar diploma's wordt gekeken, zeker bij de overheid. bewijst een diploma echt dat je zoveel meer weet en kent dan iemand die dat niet heeft?
|
Citaat:
|
Citaat:
want eigenliijk is een diploma een toegangsticket om ervaring op te doen;het "echte" werk |
Citaat:
Er doen zich wel toestanden voor dat mensen met verschillende diploma's op één en dezelfde plaats werken en identiek hetzelfde werk doen maar toch verschillend worden betaald. Een voorbeeldje daarvan zijn bvb opvoeders. Opvoeders klasse 1 en opvoeders klasse 2 zitten vaak in één en dezelfde leefgroep, moeten even goed met de jongeren kunnen omgaan en identiek dezelfde verslagen maken. Toch wordt de klasse 1 een pak meer betaald dan de klasse 2 Ook bij de stad en de staat doet zich dat dikwijls voor. Om maar een voorbeeldje te geven aan het loket waar mijn vrouw werkt (vreemdelingendienst). Bediendes met heel verschillende diploma's doen identiek hetzelfde werk en moeten evenveel talen kennen (vier is geen uitzondering) of evengoed klantvriendelijk kunnen omgaan met degenen die aan de loketten komen. Toch is er een heel groot verschil in betaling (dat volgens diploma verloopt) onderling en eigenlijk is het verschil nog groter met andere bediendes die helemaal geen vreemde talen moeten kennen omdat ze die niet nodig hebben voor wat zij doen. Een A1 bediende dus die aan een loket zit waar enkel Vlamingen komen (bijvoorbeeld dienst rijbewijs) verdiend gewoon veel meer dan een A3 of A4 bediende aan het loket "vreemdelingen" ondanks dat van die persoon wel wordt verwacht dat ze vier talen machtig zijn. |
Citaat:
Maar men moet niet afkomen met zulke zaken in de industrie, het onderzoek of dergelijke. Echt echt niet. |
Gelijk werk, zelfde verantwoordelijkheden en ongeveer dezelfde prestaties = zelfde loon. Klaar. Niks ancienniteit, niks man/vrouw, niks diploma.
Nu, normaal gezien wordt je beter in je werk naargelang je het langer doet => das dus ook een vorm van ancienniteit. Maar zoals flanel zegt, in de industrie en het onderzoek is een diploma wel levensnoodzakelijk om te kunnen starten aan een bepaalde job. |
Citaat:
(Nederlands) Voorbeeldje: Stel je doet havo of vwo en gaat daarna een hbo geschiedenis doen. Je krijgt na een aantal jaar studeren je hbo diploma met onderwijsvaardigheidsopleiding voor geschiedenis. Lukt dit dan ben je in het onderwijs gekwalificeerd als 2e-grader d.w.z. je kan aan de (havo/vwo of lager) onderbouw lesgeven en je krijgt salaris als 2e-grader. Stel nou dat iemand hetzelfde doet maar dan met een universitaire studie. Dan moet je harder werken om je diploma te verkrijgen en door de hogere opleiding ben je bevoegd als 1e-grader en heb je recht op meer salaris en kan je aan de (havo/vwo of lager) bovenbouw lesgeven. Waarom zou je niet meer gewaardeerd kunnen worden voor het feit dat je meer inspanning hebt geleverd voor je diploma? Mensen die meer willen verdienen kunnen dan toch gewoon een beter diploma halen? |
Toeval dat hetzelfde onderwerp vandaag op het nieuws was (radio).
1 op 5 jongeren stappen uit het onderwijs zonder enig diploma momenteel. De reden zou zijn (of één van de redenen) dat jongeren te vroeg een richting moeten kiezen en later inzien dat ze liever een andere hadden gekozen en dat de overstap niet meer mogelijk is voor hun. (in hun geval dus) Meer uniformiteit zou voor een gans pak beroepen dus wel wenselijk zijn. |
Citaat:
Dat was de kern van mijn betoog, blijkbaar is dat niet goed overgekomen.... |
Voor alle duidelijkheid nog eens, het gaat er niet over de diploma af te schaffen en het gaat ook niet over de "hogere" onderwijs-richtingen
Het gaat over het samenvoegen in een cluster van wat nu in vele gevallen uitgesplitst is in modulen. Bv bouw. In Bouw heb je tal van specifieke beroepen maar elk op zijn eigen. Maar elk van die richtingen heeft gemeenschappelijke basis onderwijs. Dus waarom niet 1 diploma die de mogelijkheid geeft om in gans de bouwsector te gaan solliciteren en eenmaal op het bedrijf een eind traject te krijgen. Men zou op die manier van het normaal onderwijs makkelijk een jaartje kunnen afdoen en dat jaartje als een soort van "stage op het bedrijf" kunnen zien. Het bedrijf zou hiervoor op één of andere manier ook een compensatie kunnen krijgen, de stagiar eventueel 3 dagen op het bedrijf en nog 1 of 2 dagen ergens een praktijk cursus en bovenal een aanvaardbaar startloon die de jongere ook wat moed geeft. |
Citaat:
1. te dom 2. te lui 3. een combinatie van 1 en 2. |
Ik denk dat Another Jack gewoon gelijk heeft.
Luiheid, gemakszucht en gewoonweg te lomp voor woorden zijn, is onder de huidige jeugd op epidemische schaal aanwezig.... |
Citaat:
|
Citaat:
Je weet uiteindelijk wel waar je interesses liggen als je er maar diep genoeg over nadenkt. |
Citaat:
Of is het te dom en te lui om daadwerkelijk te zorgen dat jongeren een bredere waaier van mogelijkheden krijgen? Of is dat dan jaloezie? Of we vinden het fijn dat er zoveel knelpunt beroepen zijn en we willen dat het liefst van al zo houden? |
Citaat:
|
Citaat:
Ik blijf erbij, vakantiewerk vanaf uw 16de als ge iets wilde hebben, dat is een wijze levensles. Er is geen sense of urgency meer aanwezig bij hun, want ma en pa lossen toch alles op.... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:50. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be