De Garde |
6 maart 2009 18:50 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst
(Bericht 4011205)
In een recente peiling van de VRT en de Standaard ( http://www.deredactie.be/cm/de.redac...eilingAlgemeen) kan men vaststellen dat de Lijst Dedecker tegenover de vorige peiling van oktober zo'n 5% verliest. Op zich zegt dit natuurlijk betrekkelijk weinig, maar mijns inziens bestaat de kans dat dit te maken heeft met het feit dat Dedecker, onder meer in een artikel in Knack, duidelijk te kennen geeft louter voor de macht te gaan (zijn standpunten over migratie en het cordon waren opvallend, om het eufemistisch te stellen). Denkt u ook dat er een causaal verband is, of is het louter toeval?
Terzijde, in de peiling blijkt het VB zo'n 1,4% te winnen t.o.v. die van oktober, maar toch vermeld het artikel "Vlaams Belang is met 15,4% de derde partij. Ze verliest wel 3,9% tegenover de verkiezingen van 2007 en 1,4% tegenover de vorige peiling." Een schoonheidsfoutje van de immer objectieve VRT?
|
Je moet peilingen nooit vertrouwen. Niet als ze slecht zijn, niet als ze goed zijn.
TNS interviewde 1000 mensen. LLB doet er 2500. Statistisch is de meerwaarde daarvan laag, m�*�*r de kern is in blijft hoe ze van bruto naar netto gaan: wat is de correctiefactor. Is men die aan het verfijnen naar, bijvoorbeeld, LDD?
Peilingen geven vooral weer wie de laatste tijd veel in beeld geweest is en ik denk dat De Wever hier zijn 'Slimste Mens' -score casht. Nu, ik gun het de N-VA wel (behalve als ze terug dezelfde fout gaan begaan nadien) maar ook die score kalft af. LDD is wat minder in beeld gekomen en ik denk dat de zaak Claus en ook de ophemeling van Anne De Baetzelier hun effect hebben.
Dat men bij LDD 'opgelucht' is? Mhh. Te vroeg pieken is altijd om problemen vragen, al is het maar dat de lijstvorming daar nog volop bezig is en sommige mensen hun droom van het parlementair leer wel eens zouden kunnen zien vervliegen.
Toch drie scores: ondanks de blijvende aandacht voor Geert Lambert en C° overtuigt de partij niemand. Ze hadden misschien beter gewoon teruggekeerd naar 'Spirit'. Het is even betekenisloos als SLP maar toch gekend.
Groen! blijft op hun gekende niveau. Dat zal nog wel afkalven, maar dat zou wel eens kunnen betekenen dat bijvoorbeeld in West-Vlaanderen en Limburg het krap zal worden, zeker met onbekende kopstukken.
En Vlaams Belang - mijn partij- gaat vooruit in een peiling die ons altijd lager inschat dan anderen. In 2007 achteraf gezien terecht - vermoedelijk omdat heel wat last minute-voters naar LDD trokken - maar of dit vandaag nog zo is, is een andere kwestie. Media-aandacht? Behalve Marie-Rose Morel bijna niks. Ik krijg het persoverzicht en dat is beperkt, behalve hier en daar lokaal. Eigenaardig genoeg - na ruim 10 marktbezoeken de voorbije weken - kan ik ook geen terugval in sympathie zien. Deze morgen stond de SP.a op de Vrijdagmarkt en dat kraam werd straal genegeerd door de meeste marktbezoekers. Het is dus afwachten wat de andere peilingen zeggen.
|