Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Toename geweld in de samenleving? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=120143)

Frutella 10 maart 2009 12:43

Toename geweld in de samenleving?

Of is dit slechts een perceptie omdat alles tegenwoordig veel meer gemediatiseerd wordt?

Als ik krantenartikelen zoals dit lees stel ik me daar toch bezorgde vragen bij:

Man overvallen en in brand gestoken in Tielt

Savatage 10 maart 2009 12:46

Dubbeltopic, Derk heeft er al eentje geopend in Maatschappij & Samenleving.

Frutella 10 maart 2009 12:49

Oeps, dat wist ik niet.
Ik heb het ondertussen gezien. Maar met dit topic wil ik me niet enkel op dit voorval toespitsen. Het vormde gewoon de aanleiding voor mijn vraag die de titel van dit topic uitmaakt (want bij mijn weten is het hier geen nieuwssite).

netslet 10 maart 2009 13:04

Statistiekjes uitpluizen:

http://www.statbel.fgov.be/fiGurEs/d352_nl.asp
http://www.polfed-fedpol.be/crim/crim_stat_nl.php

En dan beseffen dat je daarmee enkel iets kan zeggen over het aantal gemeten misdaden en niet rechtstreeks iets over misdaadpleging zelf, laat staan geweld.

Libro 10 maart 2009 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frutella (Bericht 4016076)
Of is dit slechts een perceptie omdat alles tegenwoordig veel meer gemediatiseerd wordt?

Als ik krantenartikelen zoals dit lees stel ik me daar toch bezorgde vragen bij:

Man overvallen en in brand gestoken in Tielt

Vooral perceptie denk ik. Lees er "Ellendelingen voor galg en rad" of "Misdadiger tussen rechter en beul" van Fernand Van Hemelrijck maar eens op na. Geweld is gewoon van alle tijden.

roger verhiest 10 maart 2009 15:45

Er was onlangs nog een triomfantelijk bericht volgens hetwelk het aantal dodelijke slachtoffers bij verkeersongevallen teruggebracht is kunnen worden op het peil van de jaren '50. Ik vraag me echt af of het aantal gevallen van misdaad "met lichamelijke schade"
ook niet zou kunnen onderworpen worden aan een methode van preventie zodat het aantal slachtoffers zou kunnen verminderen (een referentiepunt is hier minder noodzakelijk - verminderen is op zich een goed criterium)..

HAMC 10 maart 2009 16:16

Citaat:

Origineel gepost door het slachtoffer.
Een getuige verwittigde meteen de hulpdiensten die nog net van het slachtoffer vernamen dat de drie daders van het Noord-Afrikaanse type waren en Frans spraken, alvorens het bewustzijn te verliezen.
Straf, nog net voor het flauwvallen toch nog het racistje spelen.

debbie 10 maart 2009 16:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 4016362)
Er was onlangs nog een triomfantelijk bericht volgens hetwelk het aantal dodelijke slachtoffers bij verkeersongevallen teruggebracht is kunnen worden op het peil van de jaren '50. Ik vraag me echt af of het aantal gevallen van misdaad "met lichamelijke schade"
ook niet zou kunnen onderworpen worden aan een methode van preventie zodat het aantal slachtoffers zou kunnen verminderen (een referentiepunt is hier minder noodzakelijk - verminderen is op zich een goed criterium)..

Niet zolang onze samenleving op deze wijze verder gaat. Alleen wie succes heeft, een goede job en veel geld is nog van tel. Iedereen die ook maar een beetje anders is dan de "norm" wordt uitgestoten. Van kleins af worden kinderen aan de kant gezet als ze niet voor 100 % in het plaatje passen. Voor jongeren is de samenleving nog veel harder. Deskundigen zijn het erover eens dat dit leidt tot steeds meer psychische problemen bij jongeren. Geweld zal dus enkel maar toenemen als we niets doen aan de huidige egoïstische en medogenloze mentaliteit.

roger verhiest 10 maart 2009 16:37

"Het franssprekende noord-afrikaanse type" is een veel voorkomende mensensoort in Tielt en omstreken....

roger verhiest 10 maart 2009 16:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door debbie (Bericht 4016479)
Niet zolang onze samenleving op deze wijze verder gaat. Alleen wie succes heeft, een goede job en veel geld is nog van tel. Iedereen die ook maar een beetje anders is dan de "norm" wordt uitgestoten. Van kleins af worden kinderen aan de kant gezet als ze niet voor 100 % in het plaatje passen. Voor jongeren is de samenleving nog veel harder. Deskundigen zijn het erover eens dat dit leidt tot steeds meer psychische problemen bij jongeren. Geweld zal dus enkel maar toenemen als we niets doen aan de huidige egoïstische en medogenloze mentaliteit.

Ik twijfel eraan of dit werkelijk zo is. Zelf beleef ik mijn bestaan niet binnen die krijtlijnen & ik zie ook veel mensen die zich eerder bezig houden met het insluiten van mensen ipv het uitsluiten ervan.

Nu ben ik de eerste om toe te geven dat indien men de "zware criminelen"
hun verhaal leest men allicht op een verhaal van "uitsluiting" en "gepest worden" stuit of van "gemiste kansen". Maar ik durf toch te betwijfelen of het streven naar een vervroegde opsporing van sociopaten het gewenste resultaat zal hebben.

In elk geval is je opmerking een nuttig begin van discussie...

debbie 10 maart 2009 16:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 4016494)
Ik twijfel eraan of dit werkelijk zo is. Zelf beleef ik mijn bestaan niet binnen die krijtlijnen & ik zie ook veel mensen die zich eerder bezig houden met het insluiten van mensen ipv het uitsluiten ervan.

Nu ben ik de eerste om toe te geven dat indien men de "zware criminelen"
hun verhaal leest men allicht op een verhaal van "uitsluiting" en "gepest worden" stuit of van "gemiste kansen". Maar ik durf toch te betwijfelen of het streven naar een vervroegde opsporing van sociopaten het gewenste resultaat zal hebben.

In elk geval is je opmerking een nuttig begin van discussie...

Het opsporen van sociopaten op zich heeft niet veel zin... wel het voorkomen van de toename van het aantal sociopaten. Je gelooft niet dat steeds meer mensen verstoten worden maar toch is het zo. Vroeger waren er heel wat waarden, nu is er maar één waarde meer en dat is presteren. Kinderen en jongeren zijn bikkelhard voor elkaar en van wie leren ze dat? Van hun ouders en van de samenleving op zich hé die al even bikkelhard zijn voor anderen. Wie niet werkt is lui, wie niet mee kan is onaangespast, wie marginaal is heeft dat aan zichzelf te danken,.... Als iemand autistisch is dan is die asociaal, als iemand overgevoelig is dan is dat een watje, als iemand zich vreemd kleed dan is dat een freek als iemand idealistisch is dan is dat een domme dromer,... intussen blijven we erop hameren dat maar één ding van belang is: Een goede job en een goed inkomen, kortom... je status. En wees nu eerlijk, wat wensen we onze kinderen tegenwoordig vooral toe? Dat ze het op school goed doen en dan in het juiste milieu terecht komen om een goede job en een goede partner te vinden. Wat met al die jongeren voor wie het niet weg gelegd is? Omdat ze niet in het plaatje passen en dus aan de kant gezet worden? Wat doet het met deze mensen in een wereld waar alles rond succes draait?

Karma 10 maart 2009 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door debbie (Bericht 4016531)
Het opsporen van sociopaten op zich heeft niet veel zin... wel het voorkomen van de toename van het aantal sociopaten. Je gelooft niet dat steeds meer mensen verstoten worden maar toch is het zo. Vroeger waren er heel wat waarden, nu is er maar één waarde meer en dat is presteren. Kinderen en jongeren zijn bikkelhard voor elkaar en van wie leren ze dat? Van hun ouders en van de samenleving op zich hé die al even bikkelhard zijn voor anderen. Wie niet werkt is lui, wie niet mee kan is onaangespast, wie marginaal is heeft dat aan zichzelf te danken,.... Als iemand autistisch is dan is die asociaal, als iemand overgevoelig is dan is dat een watje, als iemand zich vreemd kleed dan is dat een freek als iemand idealistisch is dan is dat een domme dromer,... intussen blijven we erop hameren dat maar één ding van belang is: Een goede job en een goed inkomen, kortom... je status. En wees nu eerlijk, wat wensen we onze kinderen tegenwoordig vooral toe? Dat ze het op school goed doen en dan in het juiste milieu terecht komen om een goede job en een goede partner te vinden. Wat met al die jongeren voor wie het niet weg gelegd is? Omdat ze niet in het plaatje passen en dus aan de kant gezet worden? Wat doet het met deze mensen in een wereld waar alles rond succes draait?

Ja Debbie ... succes is nu eenmaal het doel dat we allemaal nastreven hé. En misschien maar best ook ... immers ... streef jij bijvoorbeeld geen succes na in je relatie met je partner .. je kinderen .. kleinkinderen .. vrienden? Eigenlijk is succes iets dat we GRAAG iedereen toewensen en niet eens verwonderlijk want als het goed gaat met diegene waar jij mee begaan bent dan heb je er toch een goed gevoel aan over.
Succesverhalen (en vooral die van de mensen die aan je hart liggen) zijn nu eenmaal die verhalen die ons ook opbeuren hé. En als we goed gezind lopen ... schrijven we misschien ook een succesverhaal ... voor onszelf ... en voor anderen.

debbie 10 maart 2009 22:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 4017007)
Ja Debbie ... succes is nu eenmaal het doel dat we allemaal nastreven hé. En misschien maar best ook ... immers ... streef jij bijvoorbeeld geen succes na in je relatie met je partner .. je kinderen .. kleinkinderen .. vrienden? Eigenlijk is succes iets dat we GRAAG iedereen toewensen en niet eens verwonderlijk want als het goed gaat met diegene waar jij mee begaan bent dan heb je er toch een goed gevoel aan over.
Succesverhalen (en vooral die van de mensen die aan je hart liggen) zijn nu eenmaal die verhalen die ons ook opbeuren hé. En als we goed gezind lopen ... schrijven we misschien ook een succesverhaal ... voor onszelf ... en voor anderen.

Ik had het over materieel succes. En eerlijk gezegd, ik heb mijn kinderen altijd geleerd dat dat niet het belangrijkste is in het leven.

forzaflandria 11 maart 2009 03:50

Natuurlijk is er een toename van geweld.

In 1992 - om maar een jaar te noemen - was er geen sprake van homejacking, carjacking, het aanvallen van buschauffeurs en leraars. Dat waren allemaal 'Amerikaanse toestanden,' nu is het regelmatige kost in Europa.

Wie dat niet inziet, is ofwel naief, ofwel niet oud genoeg om te weten hoe snel Europa veranderd is - in negatieve zin.

In de meeste Aziatische landen is het gelukkig - nog - niet zo. Ja, er zijn ook moorden, bankovervallen en inbraken, maar ik kan nog gerust om 3 uur 's nachts alleen rondlopen in Beijing, Taipei, Bangkok of Osaka (miljoenensteden waar Brussel mee vgl een dorp is) zonder te moeten rondkijken voor verdachte types.

IronChef 11 maart 2009 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 4016078)
Dubbeltopic, Derk heeft er al eentje geopend in Maatschappij & Samenleving.

Vreemd, als een linkse bij zulke voorvallen komt melden dat het een dubbeltopic is beginnen er direct een stuk of vijf rechtsen te roepen dat hij een poco en een moslimvriendje is en dat hij zulke daden stiekem goedkeurt.:roll:

HAMC 11 maart 2009 12:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IronChef (Bericht 4017492)
Vreemd, als een linkse bij zulke voorvallen komt melden dat het een dubbeltopic is beginnen er direct een stuk of vijf rechtsen te roepen dat hij een poco en een moslimvriendje is en dat hij zulke daden stiekem goedkeurt.:roll:

Moslimvriendje!

Dat vind je weer goed zeker?

Libro 11 maart 2009 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 4017007)
Eigenlijk is succes iets dat we GRAAG iedereen toewensen en niet eens verwonderlijk want als het goed gaat met diegene waar jij mee begaan bent dan heb je er toch een goed gevoel aan over.

Hier moet ik je jammer genoeg ongelijk geven. Ik ben de laatste om mijn eigen volk af te vallen maar één kwalijke eigenschap hebben de Vlamingen wel, nl. een ziekelijke jaloezie en afkeer van succesvolle mensen.

IronChef 11 maart 2009 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 4017518)
Moslimvriendje!

Dat vind je weer goed zeker?

:lol:

Geweldig dat ik dat vind, HAMC! Ge kunt het niet geloven!

:thumbsup:

HAMC 11 maart 2009 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IronChef (Bericht 4017607)
:lol:

Geweldig dat ik dat vind, HAMC! Ge kunt het niet geloven!

:thumbsup:

Hoe ik dat weet he?

:rofl:

globalmedia 11 maart 2009 19:56

de media verdient zijn brood door berichtgeving van geweld
eveneens de filmindustrie en de softwarebedrijven die geweldadige games op de markt brengen, en natuurlijk ook sommige politieke partijen

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be