![]() |
Toename geweld in de samenleving?
Of is dit slechts een perceptie omdat alles tegenwoordig veel meer gemediatiseerd wordt?
Als ik krantenartikelen zoals dit lees stel ik me daar toch bezorgde vragen bij: Man overvallen en in brand gestoken in Tielt |
Dubbeltopic, Derk heeft er al eentje geopend in Maatschappij & Samenleving.
|
Oeps, dat wist ik niet.
Ik heb het ondertussen gezien. Maar met dit topic wil ik me niet enkel op dit voorval toespitsen. Het vormde gewoon de aanleiding voor mijn vraag die de titel van dit topic uitmaakt (want bij mijn weten is het hier geen nieuwssite). |
Statistiekjes uitpluizen:
http://www.statbel.fgov.be/fiGurEs/d352_nl.asp http://www.polfed-fedpol.be/crim/crim_stat_nl.php En dan beseffen dat je daarmee enkel iets kan zeggen over het aantal gemeten misdaden en niet rechtstreeks iets over misdaadpleging zelf, laat staan geweld. |
Citaat:
|
Er was onlangs nog een triomfantelijk bericht volgens hetwelk het aantal dodelijke slachtoffers bij verkeersongevallen teruggebracht is kunnen worden op het peil van de jaren '50. Ik vraag me echt af of het aantal gevallen van misdaad "met lichamelijke schade"
ook niet zou kunnen onderworpen worden aan een methode van preventie zodat het aantal slachtoffers zou kunnen verminderen (een referentiepunt is hier minder noodzakelijk - verminderen is op zich een goed criterium).. |
Citaat:
|
Citaat:
|
"Het franssprekende noord-afrikaanse type" is een veel voorkomende mensensoort in Tielt en omstreken....
|
Citaat:
Nu ben ik de eerste om toe te geven dat indien men de "zware criminelen" hun verhaal leest men allicht op een verhaal van "uitsluiting" en "gepest worden" stuit of van "gemiste kansen". Maar ik durf toch te betwijfelen of het streven naar een vervroegde opsporing van sociopaten het gewenste resultaat zal hebben. In elk geval is je opmerking een nuttig begin van discussie... |
Citaat:
|
Citaat:
Succesverhalen (en vooral die van de mensen die aan je hart liggen) zijn nu eenmaal die verhalen die ons ook opbeuren hé. En als we goed gezind lopen ... schrijven we misschien ook een succesverhaal ... voor onszelf ... en voor anderen. |
Citaat:
|
Natuurlijk is er een toename van geweld.
In 1992 - om maar een jaar te noemen - was er geen sprake van homejacking, carjacking, het aanvallen van buschauffeurs en leraars. Dat waren allemaal 'Amerikaanse toestanden,' nu is het regelmatige kost in Europa. Wie dat niet inziet, is ofwel naief, ofwel niet oud genoeg om te weten hoe snel Europa veranderd is - in negatieve zin. In de meeste Aziatische landen is het gelukkig - nog - niet zo. Ja, er zijn ook moorden, bankovervallen en inbraken, maar ik kan nog gerust om 3 uur 's nachts alleen rondlopen in Beijing, Taipei, Bangkok of Osaka (miljoenensteden waar Brussel mee vgl een dorp is) zonder te moeten rondkijken voor verdachte types. |
Citaat:
|
Citaat:
Dat vind je weer goed zeker? |
Citaat:
|
Citaat:
Geweldig dat ik dat vind, HAMC! Ge kunt het niet geloven! :thumbsup: |
Citaat:
:rofl: |
de media verdient zijn brood door berichtgeving van geweld
eveneens de filmindustrie en de softwarebedrijven die geweldadige games op de markt brengen, en natuurlijk ook sommige politieke partijen |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:19. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be