Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   CIA: Israël verdwijnt binnen 20 jaar (https://forum.politics.be/showthread.php?t=120351)

ministe van agitatie 14 maart 2009 00:22

CIA: Israël verdwijnt binnen 20 jaar

Het hoeft eigenlijk geen verbazing te wekken omdat de CIA in essentie toch bestaat uit een groep mensen die feiten onderzoeken. Dat ze die feiten interpreteren in het enge eigenbelang van een bepaalde elite van de VS doet nooit afbreuk van de waarde van de analyse.
Zo staan de CIA factpages bekend als behoorlijk acuraat al is de versie die de gewone burger te lezen krijgt niet altijd de meest recente of de volledige versie.

Hoedanook: volgens de CIA is er binnen 20 jaar wellicht geen sprake meer van de staat Israël zoals we die vandaag kennen. Ze voorspellen in hun rapport:

Citaat:

an inexorable movement away from a two-state to a one-state solution, as the most viable model based on democratic principles of full equality that sheds the looming specter of colonial Apartheid while allowing for the return of the 1947/1948 and 1967 refugees. The latter being the precondition for sustainable peace in the region.
en verder verwijst de CIA in het rapport naar:

Citaat:

the unexpectedly quick fall of the apartheid government in South Africa and recalls the disintegration of the Soviet Union in the early 1990s, suggesting the end to the dream of an 'Israeli land' would happen 'way sooner' than later.
Voila. Intelligente mensen begrepen dat al lang, de anderen horen het nu eens uit een bron die zij doorgaans vertrouwen.

bronnen

Sjaax 14 maart 2009 00:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie (Bericht 4021653)
Het hoeft eigenlijk geen verbazing te wekken omdat de CIA in essentie toch bestaat uit een groep mensen die feiten onderzoeken. Dat ze die feiten interpreteren in het enge eigenbelang van een bepaalde elite van de VS doet nooit afbreuk van de waarde van de analyse.
Zo staan de CIA factpages bekend als behoorlijk acuraat al is de versie die de gewone burger te lezen krijgt niet altijd de meest recente of de volledige versie.

Hoedanook: volgens de CIA is er binnen 20 jaar wellicht geen sprake meer van de staat Israël zoals we die vandaag kennen. Ze voorspellen in hun rapport:

Voila. Intelligente mensen begrepen dat al lang, de anderen horen het nu eens uit een bron die zij doorgaans vertrouwen.

bronnen

Het verwondert wel dat het van de CIA komt. Maar after all het zionisme is een racistische leer. Dat er democratie in Israël bestaat, zegt niet zoveel. Het apartheidsregime in Zuid-Afrika was ook democratisch gekozen (door de blanken weliswaar).

Firestone 14 maart 2009 09:19

Citaat:

Heb je een primaire bron voor dat "CIA report"?

Wat jij geeft is een google search.
Ik heb enkele van de hits bekeken. Het zijn voornamelijk fora waar het "CIA report" wordt besproken, of verwijzingen naar dit (niet meteen een neutrale bron).

Zelfs daar staat geen primaire bron, maar moeten we vertrouwen op het woord van Franklin Lamb (ook niet echt een neutrale bron).

Let wel, ik zeg niet dat dat "CIA report" niet bestaat (zoiets kan je onmogelijk bewijzen), maar ik had graag een degelijke primaire bron, geen google search met kruisverwijzingen.

Antoon 14 maart 2009 13:04

Dat soort wishfull thinking lees en hoor ik reeds decennia lang van allerhande tegenstanders van Israel. Vooral van moslims natuurlijk.

Maar het lijken steeds weer losse flodders : foute broninformatie, uit de context gerukt, en dergelijke ...

Israel zal, net als alle andere landen, ook binnen 20 jaar blijven bestaan. Het land excelleert vandaag in zowat alles wat er bestaat ( wetenschap, geneeskunde, IT, landbouw, cultuur, ruimtevaart, noem maar op ... )

ministe van agitatie 14 maart 2009 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 4022037)
Israel zal, net als alle andere landen, ook binnen 20 jaar blijven bestaan.

Bedoelt u dat landen statische gegevens zijn die niet veranderen? Een beetje zoals de Sovjet Unie, Tsjechoslovakije, Joegoslavië, enz?

Eschaton ß 14 maart 2009 14:26

Citaat:

bronnen

CIA/Mossad: Ministe van Agitatie verdwijnt binnen 20 dagen :-P

liberalist_NL 14 maart 2009 14:39

De Joden zijn een inventief volk. Ze vinden er wel iets op.

roger verhiest 14 maart 2009 14:50

Alles veranderd : het België van vandaag is niet meer het België van 20 jaar geleden (vraag het maar aan Herman Van Rompuy) - De Balkan van 1989 is niet die van 2009.. Palestina-Israël zal niet meer de staat en het bezette gebied zijn van nu in 2029.. wat is daar in wezen verkeerd aan ?

Het is evident dat vandaag "de geesten" nog niet rijp zijn voor een democratische één staat oplossing. De demografische realiteit en de behoefte aan een betrouwbare vrede wijst er nochtans op dat dit een redelijke oplossing zou zijn. Staten in hun pure "soevereine " vorm zijn niet meer van deze tijd en geen afspiegeling van de maatschappij die ze bevatten - nieuwe wegen zullen gevonden worden om dit (het afspiegelen van de werkelijke maatschappij) te bewerkstelligen - die weg leidt niet noodzakelijk naar het trekken van steeds meer grenzen of het afschaffen van alle grenzen. Het homogenizeren van de bevolking naar monoculturele van "anderen" afgesloten gemeenschappen als
toekomstperspectief valt evenmin te verdedigen.

ZERO 14 maart 2009 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie (Bericht 4022193)
Bedoelt u dat landen statische gegevens zijn die niet veranderen? Een beetje zoals de Sovjet Unie, Tsjechoslovakije, Joegoslavië, enz?

muv. Ruimtevaart(en zelfs dat is nog een randgeval), stond geen een van die landen ooit aan de top kwa wetenschap, geneeskunde, landbouw.

Bovendien is de verhouding tussen Israël en zijn vijanden wel heel erg scheef en zal er dus niet te vergelijken met de VS-SU tegenstand.

Overigens erg handig dat je alleen je niet reageert wanneer men om concrete bewijzen vraagt ipv. een Google Search.

Eschaton ß 14 maart 2009 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4022219)

liberalist_NL 14 maart 2009 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eschaton ß (Bericht 4022265)

Wat wilt u daarmee zeggen?

the_dude 14 maart 2009 15:14

er is dus geen effectieve bron?

ministe van agitatie 14 maart 2009 16:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4022219)

Karakteristieken van individuen toepassen op een hele bevolkingsgroep glijdt al snel af naar stereotyperen en vooroordelen. Het is zoals zeggen: 'negers kunnen goed dansen'.

Ten gronde: ik vind over het rapport veel verwijzingen maar geen originele bron van de CIA zelf. De meeste artikels verwijzen naar een 'geheim rapport' maar zo geheim is het dus allemaal niet. Soit, ik steek er mijn hand niet voor in het vuur.

Maar ik denk dat de stelling ten gronde wel opgaat: Israël zoals we dat vandaag kennen als joodse staat op het grondgebied van Palestijnen en in een semi-permanente staat van oorlog, economisch afhankelijk van de VS, is geen eeuwig leven beschoren en is - zoals alle landen overigens - aan veranderingen onderhevig.
Me dunkt dat de inherente tegenstellingen waaronder Israël lijdt in de toekomst niet kunnen afnemen, maar alleen zullen toenemen. Het is duidelijk dat de leidende politieke klasse ook daar in een zware crisis zit en geen uitweg biedt.

Een twee-staten oplossing is helemaal geen oplossing en is niet leefbaar. Israël zal dus van karakter veranderen, zal van grenzen veranderen en zal van politiek en bevolkingssamenstelling veranderen. Het koloniale project Israël is ten einde, tijd voor een nieuw hoofdsstuk na het zionisme. Het zal ophouden te bestaan zoals Ahmedinejad heeft gezegd:

Citaat:

"..when the zionist regime is wiped from pages of time, and Arabs and Jews can live together in peace in Palestine".

Bertie 14 maart 2009 16:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4022272)
Wat wilt u daarmee zeggen?

Hij bedoelt precies wat JIJ eerder zei.

liberalist_NL 14 maart 2009 16:40

Ik snap er nog steeds niets van. Wat wilt u nou zeggen? In woorden graag, niet plaatjes.

La Chunga 15 maart 2009 17:11

Goh ja, die intelligence desktopscenaristen hebben nu eenmaal tot taak scenario's uit te tekenen.
Laat ons hopen dat er in minder dan twintig jaar vrede komt in die contreien.

Dajjal 15 maart 2009 17:19

Israeli's weg -> Israel wordt terug een dor stuk woestijn. Palestijnen kunnen goed raketjes afvuren, zichzelf opblazen en elkaar uitmoorden, maar zeewater ontzilten en akkers irrigeren daarentegen....

liberalist_NL 15 maart 2009 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal (Bericht 4023830)
Israeli's weg -> Israel wordt terug een dor stuk woestijn. Palestijnen kunnen goed raketjes afvuren, zichzelf opblazen en elkaar uitmoorden, maar zeewater ontzilten en akkers irrigeren daarentegen....

De Palestijnse staat wordt een vazalstaat van Iran, net als Syrië. Dat is mijn verwachting althans.

Dajjal 15 maart 2009 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4023834)
De Palestijnse staat wordt een vazalstaat van Iran, net als Syrië. Dat is mijn verwachting althans.

Iran is een probleem. Een staat met een president die herhaaldelijk en ongstraft mag oproepen tot een nucleaire genocide is de wereld beter kwijt dan rijk...

Ik moet er niet aan denken als Iran het totale overwicht krijgt in de regio.

Eschaton ß 15 maart 2009 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4022419)
Ik snap er nog steeds niets van. Wat wilt u nou zeggen? In woorden graag, niet plaatjes.

Wel dat de Joden inderdaad een inventief volk zijn. Hoe verklaar je anders dat mossadagenten zo diep overal in kunnen infiltreren. Zoiets?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be