![]() |
CIA: Israël verdwijnt binnen 20 jaar
Het hoeft eigenlijk geen verbazing te wekken omdat de CIA in essentie toch bestaat uit een groep mensen die feiten onderzoeken. Dat ze die feiten interpreteren in het enge eigenbelang van een bepaalde elite van de VS doet nooit afbreuk van de waarde van de analyse.
Zo staan de CIA factpages bekend als behoorlijk acuraat al is de versie die de gewone burger te lezen krijgt niet altijd de meest recente of de volledige versie. Hoedanook: volgens de CIA is er binnen 20 jaar wellicht geen sprake meer van de staat Israël zoals we die vandaag kennen. Ze voorspellen in hun rapport: Citaat:
Citaat:
bronnen |
Citaat:
|
Citaat:
Wat jij geeft is een google search. Ik heb enkele van de hits bekeken. Het zijn voornamelijk fora waar het "CIA report" wordt besproken, of verwijzingen naar dit (niet meteen een neutrale bron). Zelfs daar staat geen primaire bron, maar moeten we vertrouwen op het woord van Franklin Lamb (ook niet echt een neutrale bron). Let wel, ik zeg niet dat dat "CIA report" niet bestaat (zoiets kan je onmogelijk bewijzen), maar ik had graag een degelijke primaire bron, geen google search met kruisverwijzingen. |
Dat soort wishfull thinking lees en hoor ik reeds decennia lang van allerhande tegenstanders van Israel. Vooral van moslims natuurlijk.
Maar het lijken steeds weer losse flodders : foute broninformatie, uit de context gerukt, en dergelijke ... Israel zal, net als alle andere landen, ook binnen 20 jaar blijven bestaan. Het land excelleert vandaag in zowat alles wat er bestaat ( wetenschap, geneeskunde, IT, landbouw, cultuur, ruimtevaart, noem maar op ... ) |
Citaat:
|
Citaat:
|
De Joden zijn een inventief volk. Ze vinden er wel iets op.
|
Alles veranderd : het België van vandaag is niet meer het België van 20 jaar geleden (vraag het maar aan Herman Van Rompuy) - De Balkan van 1989 is niet die van 2009.. Palestina-Israël zal niet meer de staat en het bezette gebied zijn van nu in 2029.. wat is daar in wezen verkeerd aan ?
Het is evident dat vandaag "de geesten" nog niet rijp zijn voor een democratische één staat oplossing. De demografische realiteit en de behoefte aan een betrouwbare vrede wijst er nochtans op dat dit een redelijke oplossing zou zijn. Staten in hun pure "soevereine " vorm zijn niet meer van deze tijd en geen afspiegeling van de maatschappij die ze bevatten - nieuwe wegen zullen gevonden worden om dit (het afspiegelen van de werkelijke maatschappij) te bewerkstelligen - die weg leidt niet noodzakelijk naar het trekken van steeds meer grenzen of het afschaffen van alle grenzen. Het homogenizeren van de bevolking naar monoculturele van "anderen" afgesloten gemeenschappen als toekomstperspectief valt evenmin te verdedigen. |
Citaat:
Bovendien is de verhouding tussen Israël en zijn vijanden wel heel erg scheef en zal er dus niet te vergelijken met de VS-SU tegenstand. Overigens erg handig dat je alleen je niet reageert wanneer men om concrete bewijzen vraagt ipv. een Google Search. |
|
|
er is dus geen effectieve bron?
|
Citaat:
Ten gronde: ik vind over het rapport veel verwijzingen maar geen originele bron van de CIA zelf. De meeste artikels verwijzen naar een 'geheim rapport' maar zo geheim is het dus allemaal niet. Soit, ik steek er mijn hand niet voor in het vuur. Maar ik denk dat de stelling ten gronde wel opgaat: Israël zoals we dat vandaag kennen als joodse staat op het grondgebied van Palestijnen en in een semi-permanente staat van oorlog, economisch afhankelijk van de VS, is geen eeuwig leven beschoren en is - zoals alle landen overigens - aan veranderingen onderhevig. Me dunkt dat de inherente tegenstellingen waaronder Israël lijdt in de toekomst niet kunnen afnemen, maar alleen zullen toenemen. Het is duidelijk dat de leidende politieke klasse ook daar in een zware crisis zit en geen uitweg biedt. Een twee-staten oplossing is helemaal geen oplossing en is niet leefbaar. Israël zal dus van karakter veranderen, zal van grenzen veranderen en zal van politiek en bevolkingssamenstelling veranderen. Het koloniale project Israël is ten einde, tijd voor een nieuw hoofdsstuk na het zionisme. Het zal ophouden te bestaan zoals Ahmedinejad heeft gezegd: Citaat:
|
Citaat:
![]() |
Ik snap er nog steeds niets van. Wat wilt u nou zeggen? In woorden graag, niet plaatjes.
|
Goh ja, die intelligence desktopscenaristen hebben nu eenmaal tot taak scenario's uit te tekenen.
Laat ons hopen dat er in minder dan twintig jaar vrede komt in die contreien. |
Israeli's weg -> Israel wordt terug een dor stuk woestijn. Palestijnen kunnen goed raketjes afvuren, zichzelf opblazen en elkaar uitmoorden, maar zeewater ontzilten en akkers irrigeren daarentegen....
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik moet er niet aan denken als Iran het totale overwicht krijgt in de regio. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:26. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be