Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Global dimming: Wereld verduistert langzaam door vervuiling (https://forum.politics.be/showthread.php?t=120475)

thefishdoesntthink 17 maart 2009 15:41

Global dimming: Wereld verduistert langzaam door vervuiling

Wereld verduistert langzaam door vervuiling

Citaat:

Door de toenemende vervuiling is de zichtbaarheid op heldere dagen wereldwijd verminderd sinds de jaren zeventig. De auteurs van de studie in het wetenschappelijke tijdschrift Science spreken over 'global dimming'.
Citaat:

Het fenomeen is vooral duidelijk boven Zuidoost-Azië, Zuid-Amerika, Australië en Afrika. In Noord-Amerika bleef de situatie stabiel en in Europa ging ze er licht op vooruit. De wetenschappers wijten de tendens aan de groei van de industriële activiteit in China en India, terwijl strengere uitstootregels in Europa voor de verbetering zorgden sinds de jaren tachtig.

Bron: IPS -->http://ipsnews.be/index.php?id=35&no_cache=0&tx_uwnews_pi4[art_id]=24380

Pieke 17 maart 2009 15:58

nu nog een eigen opinie formuleren en we kunnen een discussie opstarten...

roger verhiest 17 maart 2009 16:01

Ik zie de blaadjes aan de bomen uitkomen en de natuur een nieuwe lente begroeten & wee mij ! Ik heb daar geen opinie over !

thefishdoesntthink 17 maart 2009 16:02

Ik wilde gewoon meedelen dat da gebeurt. Maar dan moet da bij nieuws zeker.

roger verhiest 17 maart 2009 16:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thefishdoesntthink (Bericht 4026511)

Je hebt nog niet veel gepost hier, anders zou je weten dat dit eerder iets voor de NWO is.

Jozef Ostyn 17 maart 2009 16:08

We zullen vanavond eens goed alle lichten aanzetten.

abou Anis 17 maart 2009 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thefishdoesntthink (Bericht 4026511)

Ik denk dat je dan de mogelijkheden op www.blogger.com eens moet bekijken.

thefishdoesntthink 17 maart 2009 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 4026527)
Je hebt nog niet veel gepost hier, anders zou je weten dat dit eerder iets voor de NWO is.

Nee kheb hier nog niet veel gepost en wat is NWO?

thefishdoesntthink 17 maart 2009 16:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 4026530)
We zullen vanavond eens goed alle lichten aanzetten.

Nee want in Europa is er geen global dimming.

thefishdoesntthink 17 maart 2009 16:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis (Bericht 4026537)
Ik denk dat je dan de mogelijkheden op www.blogger.com eens moet bekijken.

Heb ik al eens gedaan

http://thefishdoesntthink.blogspot.com/

Johan Bollen 25 maart 2009 16:44

Global dimming:
Citaat:

Het fenomeen is vooral duidelijk boven Zuidoost-Azië, Zuid-Amerika, Australië en Afrika. In Noord-Amerika bleef de situatie stabiel en in Europa ging ze er licht op vooruit.
Hmmm. Klinkt propaganda-achtig. Ik kan hier in La Paz op elke dag 'verder kijken' dan in België, met zijn vervuilde lucht. Miscchien beleef ik een plaatselijk 'fenomeen', of misschien is er niet echt een 'fenomeen'.

Pieke 25 maart 2009 17:02

het gaat em niet om hoe ver je nog kan kijken, het gaat erom hoeveel zonlicht de aardoppervlak nog kan bereiken

Johan Bollen 25 maart 2009 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieke (Bericht 4035898)
het gaat em niet om hoe ver je nog kan kijken, het gaat erom hoeveel zonlicht de aardoppervlak nog kan bereiken

Met luchtverontreiniging als oorzaak toch?

Pieke 25 maart 2009 22:00

yep

satiper 7 april 2009 13:41

Als je naar oorzaken en oplossingen zoekt, kijk dan ook eens hier
http://forum.politics.be/showthread....=1#post4051508

patrickve 7 april 2009 14:47

Global dimming is het lichtjes toenemen van het aardse albedo vermoedelijk ten gevolge van:
- aerosols
- kiemen die meer wolkvorming veroorzaken

zie http://en.wikipedia.org/wiki/Global_dimming

Een deel van die aerosols zou van menselijke activiteit afkomstig zijn. Je zou het "luchtvervuiling" kunnen noemen, die de lucht meer weerkaatsend voor zonnelicht maakt (zodat er wat minder op aarde toekomt en meer in de ruimte wordt teruggekaatst).

Het is een fenomeen dat is vastgesteld in de jaren 50 (begin waarneming) - 90. Sinds de jaren 90 is het echter aan het afnemen, net zoals de aerosol dichtheid. Met andere woorden, je kan stellen dat de lucht sinds begin de jaren 90 PROPERDER wordt.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wiki
A 2007 NASA sponsored satellite-based study sheds light on the puzzling observations by other scientists that the amount of sunlight reaching Earth's surface had been steadily declining in recent decades, suddenly started to rebound around 1990. This switch from a "global dimming" trend to a "brightening" trend happened just as global aerosol levels started to decline.[30][35]

It is likely that at least some of this change, particularly over Europe, is due to decreases in pollution. Most governments of developed nations have done more to reduce aerosols released into the atmosphere, which helps reduce global dimming, than to reduce CO2 emissions.

Sulfate aerosols have declined significantly since 1970 with the Clean Air Act in the United States and similar policies in Europe. The Clean Air Act was strengthened in 1977 and 1990. According to the EPA, from 1970 to 2005, total emissions of the six principal air pollutants, including PM’s, dropped by 53% in the US. In 1975, the masked effects of trapped greenhouse gases finally started to emerge and have dominated ever since.[3

Het grappige is dat het VERMINDEREN van "global dimming" er volgens sommige onderzoekers net voor gezorgd heeft dat het vermoedde broeikas effect net sinds de jaren 90 er volle bak tegenaan is gegaan. Het werd immers tot dan gedeeltelijk gecompenseerd door "global dimming".

Met andere woorden, het proper maken van de lucht zorgt ervoor dat het broeikas effect minder wordt afgeremd...

Pieke 7 april 2009 15:43

aanvulling: Voor de Westerse (Europees en Noord-Amerikaanse) wereld is dat het geval; Zuid-Oost Azie gaat gebukt onder een dikke bruine laag => minder zon bereikt de aarde, gletsjers in de himalaya, verstoring waterhuishouding etc etc

Mahalingam 8 april 2009 11:51

India gaat inderdaad schuil onder een laag vervuiling die zonlicht tegen houdt.
Maar ik hoor niet dat de gletsjers aangroeien, in tegendeel.
Heel veel luchtvervuiling komt omdat honderden miljoenen hun eten koken op vuurtjes van koemest, zelfs in de grote steden.
Daar zouden ze best electrisch kunnen koken maar daar zijn of kernenergiecentarles voor nodig of kolengestookte centrales (met rookgaszuivering. Kolen zat in India). En daar is de milieubeweging zwaar tegen. Fossiele brandstoffen opmaken is fout; koken op CO2 neutrale koeienmest is goed.

Pieke 8 april 2009 12:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam (Bericht 4052742)
Maar ik hoor niet dat de gletsjers aangroeien, in tegendeel.

*kuch* roet doet gletsjers smelten in de himalaya *kuch*

wb000 10 mei 2009 16:11

Als de mens vandaag opeens zou verdwijnen dan is volgend jaar het zicht boven alle grote steden met 50km verlengd. Waar je nu maar 20km ver kan kijken, spreek dan natuurlijk vooral over de zee uit aangezien op land gebouwen in de weg staan, zou je dan 70 km ver kunnen kijken. Zegt genoeg denk ik. En zelfs al is er in de westerse wereld een kleine verbetering te merken toch is het nog altijd niets vergeleken met hoe het eigenlijk zou moeten zijn mocht de mens nooit bestaan hebben.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be