Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buzz
(Bericht 4033184)
Wat heefd hij concreet aangekondigt tot nu toe? Niets. Gewoon dat er ooit een einde moet aan komen en dat hij wel nog steeds Al-Qaeda wil verslaan. Lijkt mij ook meer een mooie manier om het anti-oorlogssentiment een beetje te sussen, trouwens.
|
Wat Obama met zijn exit-strategie Afghanistan heeft gedaan is idd weinig concreet, maar daarom niet irrelevant. Hij heeft het debat mbt de terugtrekking uit Afghanistan geopend op een moment dat de Amerikaanse overheid op tal van andere domeinen besparingen tracht door te voeren in 'overbodige' programma's. Politiek gezien is dat een erg verstandige beslissing, aangezien het verzet tegen zo'n exitstrategie erdoor bemoeilijkt wordt.
Dat hij wel nog steeds Al Quaida wil verslaan is overigens een uitspraak die je makkelijk kan vergelijken met de wens van Bush om democratie te brengen in het Irak of met diens wens om een oplossing voor de kwestie Israël te zoeken. Buiten wat mooie retoriek zijn er nauwelijks aanwijzingen dat Al Quaida überhaupt bevochten wordt in Afghanistan. Moest Obama nu zeggen dat men de Taliban nog wat zou willen bevechten, ik zou het nog enigszins willen geloven. Maar Al Quaida lijkt me erg onwaarschijnlijk om verschillende redenen:
- de nauwe samenwerking tss Al Quaida en de CIA in het recente verleden (zie o.m. mijn vorige post)
- het feit dat Al Quaida (als we iets oudere berichtgeving mogen geloven) wellicht erg gedecentraliseerd is. Het uitschakelen van topfiguren zou het terrorisme in het beste geval verder decentraliseren... en dus minder traceerbaar maken. Een grote maffiabende is immers makkelijker af te luisteren/infiltreren dan honderd kleine crimineeltjes.
- de onwil van de Amerikanen om bvb Bin Laden uit te schakelen/te arresteren (getuige daarvan het feit dat men zeer goed wist waar de man op 12 sept 2001 was).
- de opmerkelijke afwezigheid van de war on terror in een land als Saudi-Arabië (waar Al Quaida toch niet bepaald zwak staat)
Tot slot: het sussen van het anti-oorlogssentiment kan je idd op twee wijzen realizeren. Ofwel hou je het anti-oorlogskamp aan het lijntje door bvb een speech die een opening naar Iran zou moeten bewerkstelligen. Ofwel verander je grondig je retoriek en gebruik je zeker de aloude oorlogsretoriek niet meer. Enkel door over te schakelen op een andere retoriek kan je ook het binnenlandse Amerikaanse publiek op andere dan offensieve gedachten brengen.
Aangezien de oorlogsretoriek ('het bevechten van terrorisme') nog steeds aanwezig is, vermoed ik dat Obama voor optie 1 koos. Die optie speelt misschien in op de perceptie, maar ook niet meer dan dat.
Citaat:
(Bericht 4033004)
En de bewijzen van dit alles?... En dat dit zelfs al de echte Al-Qaeda was?...
|
De stelling dat de Bush-administratie in Irak en Afghanistan erg weinig bekommerd was met het bestrijden van terrorisme vind je bvb terug bij Chomsky, Rogue states.
De stelling dat Bin Laden op 11 en 12 september 2001 in een Amerikaans militair ziekenhuis lag in Pakistan vind je o.m. terug bij Chossudovsky. Het is deze man die ook wees op de steun van de CIA/ISI aan Al Quaida in China.
Citaat:
(Bericht 4033004)
Die 50.000 schikt hij niet veel later ook terug te trekken.
|
Het gaat hem niet (of nauwelijks) om het feit dat Obama daar soldaten heeft zitten, maar om het feit dat hij een regime heeft in Irak dat hem maar al te graag zal bijstaan waar het kan. Of dat nu met een Iraaks leger, inlichtingendiensten/ondervragingen, of militair-logistieke ondersteuning (zoals Turkije in 2003) gebeurt is compleet onbelangrijk. Irak is tussen 2003 en 2008 omgevormd van een redelijk vijandig regime (of toch een regime dat niet al te close samenwerkte met de VS) tot een regime dat Washington op haar wenken wenst te bedienen. Irak is maw een zoveelste puppet state geworden. Daarmee sluit Irak aan bij het niet onaanzienlijke rijtje van pro-Westerse 'democratieën' in het Midden-Oosten.
Misschien moet je de 'terugtrekking' van Obama eens proberen te bekijken als een gigantisch besparingsplan, veeleer dan een koersverandering. Met veel minder middelen kan die man nagenoeg hetzelfde bewerkstelligen als Bush.
Citaat:
(Bericht 4033004)
En bewijzen hiervoor?
|
mbt het civiele kernprogramma van Iran zijn op dit forum al tal van bewijzen geleverd door o.m. de Minister van Agitatie. Als ik het mij goed herinner verwees hij o.m. naar de inspectieteams die deze nucleaire installaties doorlichten, alsook naar een fatwa vanuit Iran die het bezit van kernwapens veroordeelde. Hij verwees ook naar het feit dat het vooral Israëlisch-Amerikaanse propaganda is die 'waarschuwt' voor de nucleaire dreiging van Iran. Ik dacht dat hij ook verwees naar verschillende internationale rapporten die stelden dat Iran geen nucleaire wapens heeft en er ook niet aan bezig is.