Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Persmededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=132)
-   -   BUB - wil zijn eerste zetel halen in Brussel ! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=120670)

Politics.be 21 maart 2009 13:50

BUB - wil zijn eerste zetel halen in Brussel !

Aangezien de B.U.B., de enige unitaristische partij van België, verzekerd is van haar parlementaire handtekening voor de regionale verkiezingen zal zij een Nederlandstalige kieslijst neerleggen op 7 juni 2009 voor het Brussels gewest. Het taalapartheidsysteem verplicht er haar wel toe het Nederlands te kiezen omdat de voorzitter van de partij en lijsttrekker, Hans Van de Cauter, een Nederlandstalige identiteitskaart heeft en zich reeds op een Nederlandstalige B.U.B.-lijst bevond bij de gewestverkiezingen van 2004, wat hem ertoe veroordeelt om heel zijn leven op de Nederlandstalige taalrol te blijven zonder van taal te kunnen veranderen of op een tweetalige lijst te kunnen staan ! Om zichzelf geen concurrentie aan te doen, heeft de partij beslist deze keer geen Franstalige lijst neer te leggen. Maar geen paniek voor de Franstalige kiezers. Als zij een verenigd Brabant en een unitair België willen, zullen zij toch nog voor de lijst van de B.U.B. kunnen stemmen. Ze moeten dan gewoon bij de stemming de Nederlandse taalrol kiezen.

Als de B.U.B. 3.000 stemmen haalt (de partij haalde er bijna 1.500 in 2004 op de twee Brusselse lijsten samen) zal ze een eerste parlementszetel behalen (in casu in het Brussels parlement), wat ook haar doel is omdat de lange institutionele crisis de aanwezigheid van een nationale en tweetalige partij meer dan noodzakelijk maakt !

www.belgischeunie.be

Bron: politics.be

Shadowke 21 maart 2009 15:57

ze zullen weer geen zetel halen :)
België is niet meer zo unitair zoals ze daar dromen.

Pelgrim 21 maart 2009 16:28

't is natuurlijk hun recht om het te proberen.

Het zou me overigens verwonderen als in het ultrabelgicistische en imperialistische Bruxsel niet genoeg stemmen te vinden zijn voor één zitje.

IronChef 21 maart 2009 16:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 4031187)

Het zou me overigens verwonderen als in het ultrabelgicistische en imperialistische Bruxsel niet genoeg stemmen te vinden zijn voor één zitje.

Ze kunnen wel enkel een Nederlandstalige kieslijst indienen.
Dat zou dus wel is moeilijker kunnen worden dan je denkt.

Distel 21 maart 2009 17:56

Had de WC-madam in het Brussels parlement dan nog geen zitje?

daiwa 21 maart 2009 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 4031278)
Had de WC-madam in het Brussels parlement dan nog geen zitje?

:lol:

Pieke 22 maart 2009 00:27

ik duim voor jullie! Eindelijk Terug wat humor in het parlement.

Metternich 22 maart 2009 00:34

Ik wil anders ook wel een parlementszetel.

Pelgrim 22 maart 2009 12:23

't zou wel schoon staan in mijn woonkamer.

roger verhiest 22 maart 2009 12:33

Het is een schoon streven voor elke politieke partij om haar stemmenaantal ivgm de vorige verkiezingen te verdubbelen ! 3.000 stemmen voor de BUB in Brussel ? Moet toch kunnen ! Ik hoop voor alle andere kleinere partijtjes hetzelfde : we haddeen alreeds een Humanistische, Esperantistische, Arabische.. en weet ik wat partijtjes..

als al die strekkingen samen een werkbaar programma voor Brussel kunnen samenstellen is er nog hoop voor de wereld...Een verkiezingsresultaat in het voordeel van de "grootsten" geeft alleen maar meer van hetzelfde...

-=EXCALIBUR=- 22 maart 2009 17:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 4031857)
3.000 stemmen voor de BUB in Brussel ? Moet toch kunnen !

BUB is het alternatief voor wie niet op het FDF wil stemmen. Het zijn tenslotte anti-Vlaams gezinden. Misschien kunnen ze met het FDF in coalitie gaan en zo samen 1 groot circus oprichten? :lol:

kelt 22 maart 2009 18:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 4031187)

Inderdaad...het zou eigenlijk perfect logisch moeten zijn dat in Brussel de BUB "binnengeraakt" in de politiek!

Pelgrim 23 maart 2009 00:02

aan de andere kant zou het wel eens slecht kunnen uitpakken voor de bub als dat pro bruxsel ding ook opkomt.

ossaert 23 maart 2009 11:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Politics.be (Bericht 4031018)
Aangezien de B.U.B., de enige unitaristische partij van België, verzekerd is van haar parlementaire handtekening voor de regionale verkiezingen zal zij een Nederlandstalige kieslijst neerleggen op 7 juni 2009 voor het Brussels gewest.

Mooi zo.

Citaat:

Het taalapartheidsysteem verplicht er haar wel toe het Nederlands te kiezen omdat de voorzitter van de partij en lijsttrekker, Hans Van de Cauter, een Nederlandstalige identiteitskaart heeft en zich reeds op een Nederlandstalige B.U.B.-lijst bevond bij de gewestverkiezingen van 2004, wat hem ertoe veroordeelt om heel zijn leven op de Nederlandstalige taalrol te blijven zonder van taal te kunnen veranderen of op een tweetalige lijst te kunnen staan !
Wat hiervan het nut is in een persbericht, laat ik even onuitgesproken, maar ik denk dat de woorden 'onzinnig' en 'contraproductief' prominent in mijn eventuele analyse van dit bericht zouden figureren.

Citaat:

Om zichzelf geen concurrentie aan te doen, heeft de partij beslist deze keer geen Franstalige lijst neer te leggen. Maar geen paniek voor de Franstalige kiezers. Als zij een verenigd Brabant en een unitair België willen, zullen zij toch nog voor de lijst van de B.U.B. kunnen stemmen. Ze moeten dan gewoon bij de stemming de Nederlandse taalrol kiezen.
Ik denk dat het woordje 'gewoon' hier cruciaal is.

Citaat:

Als de B.U.B. 3.000 stemmen haalt (de partij haalde er bijna 1.500 in 2004 op de twee Brusselse lijsten samen) zal ze een eerste parlementszetel behalen (in casu in het Brussels parlement), wat ook haar doel is omdat de lange institutionele crisis de aanwezigheid van een nationale en tweetalige partij meer dan noodzakelijk maakt !
Wat een vreselijke stapelconstructie...

Txiki 23 maart 2009 12:23

Wat heeft een zetel in Brussel te maken met een verenigd Brabant en een unitair België?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be