Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Hebben grootouders rechten op contacten met hun kleinkinderen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=120798)

eno2 25 maart 2009 11:18

Hebben grootouders rechten op contacten met hun kleinkinderen?

Waarschijnlijk niet, en indien ja, dan niet of nauwelijks af te dwingen.

Ik zal het eens gaan navragen in het Justitiehuis.

Txiki 25 maart 2009 11:22

Hebben kleinkinderen het recht om geen contact te hebben met hun grootouders?

barfo 25 maart 2009 13:35

grootuders hebben geen enkel recht tov kleinkinderen, tis niet omdat veel mensen hun ouders nog eens uitmelken door ze voor de kleinkinderen te doen zorgen dat ze daarmee ook recht op deze kinderen hebben

alice 25 maart 2009 13:40

Juridisch gezien hebben groot ouders recht op contakt met hun kleinkinderen en vaak wordt ook voor grootouders bezoekrecht geregeld indien dit problemen geeft.
Zelfs indien je vroeger je kind wilde afstaan voor adoptie moesten grootouders tekenen; maar ik ben niet zeker of dit nog zo is; maar recht op contakt met kleinkinderen in ieder geval.

Boduo 25 maart 2009 17:40

Bezoekrecht

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 4035678)
Juridisch gezien hebben groot ouders recht op contakt met hun kleinkinderen en vaak wordt ook voor grootouders bezoekrecht geregeld indien dit problemen geeft.
Zelfs indien je vroeger je kind wilde afstaan voor adoptie moesten grootouders tekenen; maar ik ben niet zeker of dit nog zo is; maar recht op contakt met kleinkinderen in ieder geval.

grootouders hebben normaal ALTIJD bezoekrecht bij de kleinkinderen: 100% zeker. Indien de (schoon)kinderen dit weigeren: ga naar een eerlijke advokaat (ja, die best�*�*n !). Hij zal je voor een prijsje of misschien gratis een gepeperde brief maken die hij of gijzelf opstuurt. In de kortste keren is het "in de sacoche".

:-P

alice 25 maart 2009 21:07

Awel; dat zeg ik toch??

Jantje 25 maart 2009 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door barfo (Bericht 4035671)
grootuders hebben geen enkel recht tov kleinkinderen, tis niet omdat veel mensen hun ouders nog eens uitmelken door ze voor de kleinkinderen te doen zorgen dat ze daarmee ook recht op deze kinderen hebben

Totaal fout. Grootouders kunnen weldegelijk omgangsrecht bekomen via de rechtbank.
En op het schenden van dit gerechtelijk toegekende omgangsrecht staan zelfs zware celstraffen en hoge geldboetes en morele schadevergoedingen.

IronChef 25 maart 2009 21:36

Nee.

eno2 26 maart 2009 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4035526)

Waarom, durf je niet wegblijven?

eno2 26 maart 2009 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 4035678)

Ondertussen zijn er toch veel grootouders die door kwalijke scheidingen hun kleinkinderen nooit meer te zien krijgen. Dat geldt zelfs nog voor - in het algemeen- veel gescheiden mannen.

eno2 26 maart 2009 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IronChef (Bericht 4036255)
Nee.

Dat zullen we dan nog wel eens zien.

IronChef 26 maart 2009 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4036604)
Dat zullen we dan nog wel eens zien.

Ik denk niet dat je veel zult zien.

Je kan mensen niet dwingen om met je om te gaan.

eno2 27 maart 2009 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IronChef (Bericht 4037411)

Kleinkinderen zijn geen gewone mensen.

Jantje 27 maart 2009 16:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IronChef (Bericht 4037411)

Indien het om minderjarige kinderen gaat, kan de rechtbank hen en hun ouders weldegelijk verplichten om het omgangsrecht van de grootouder te respecteren.

Omgangsrecht is iets waar de betrokken partijen zich hebben aan te houden, ook al is men er niet mee akkoord.
Het schenden van omgangsrecht kan leiden tot zware gevangenisstraffen en hoge geldboetes, met daarnaast het verlies op erfrecht voor de schenders van het ouderlijk en grootouderlijk omgangsrecht.

Men kan dus weldegelijk mensen dwingen om met andere mensen om te gaan.

Een minderjarieg is trouwens geen rechtspersoon en heeft in deze dus niets te zeggen en geen enkel recht.
De rechter kan een +12 jarige horen, maar is geheel niet verplicht om met de mening van de minderjarige rekening te houden. Het gehoord worden van een +12jarige is trouwens een gunst van de rechter en geen recht van de minderjarige.

Je zou ervan versteld staan hoeveel grootouders er omgangsrecht hebben toegewezen gekregen van de rechtbanken.
Wettelijk hebben de ouders namelijk deplicht om te zorgen dat kinderen hun grootouders kennen en dat ze er omgang mee hebben, tenzij deze hun burgerrechten hebben verloren of ontzet zijn uit hun ouderlijke machten en rechten in het verleden.

Als Eno naar de jeugdrechter stapt, krijgen zijn kinderen de verplichting om hem zijn kleinkinderen te laten zien.

Er bestaan veel misopvattingen over de rechten vangrootouders, maar deze zijn even groot als de rechten van ouders.

roger verhiest 27 maart 2009 16:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4035526)

Vanaf hun 16 jaar.

beste vriend 27 maart 2009 16:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4035522)

Waarschijnlijk niet, en indien ja, dan niet of nauwelijks af te dwingen.

Ik zal het eens gaan navragen in het Justitiehuis.

Dat hangt er vanaf wat voor grootouders dat zijn, hé ! De beslissing ligt toch bij de ouders denk ik.

roger verhiest 27 maart 2009 16:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4036602)
Ondertussen zijn er toch veel grootouders die door kwalijke scheidingen hun kleinkinderen nooit meer te zien krijgen. Dat geldt zelfs nog voor - in het algemeen- veel gescheiden mannen.

Recht is één zaak, het afdwingen een geheel andere. In het geval van (klein)kinderen gaat het hier over een weliswaar belangrijke maar toch beperkte periode uit hun leven. In de meeste gevallen lijkt het me dat mensen vooral met hun eigen belang rekening houden ipv met het belangrijkste nbl. het belang van het kind zelf. Een afgedwongen "recht" kan justitioneel helemaal in orde zijn, maar in wezen de belangen van het kind radikaal schaden.

Jantje 27 maart 2009 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 4038405)
Vanaf hun 16 jaar.

Nee, een kind is pas gerechtigd een eigen mening te hebben vanaf zijn 18de.

Voor deze leeftijd zijn het de ouders of jeugdrechtbank die beslissen.

De rechten van een minderjarige zijn zogoed als nihil.
Zelfs de studiekeuze mag niet door het kind zelf gemaakt worden.

Tavek 28 maart 2009 17:24

Misschien als ouders uw kinderen beter handelen en/of opvoeden, dan hebt ge deze problemen niet.

What comes around, goes around.

Jantje 29 maart 2009 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 4039665)
Misschien als ouders uw kinderen beter handelen en/of opvoeden, dan hebt ge deze problemen niet.

What comes around, goes around.

De opvoeding van je kinderen heeft daar vaak weinig mee te maken.
De meeste grootouders die hun kleinkinderen niet meer te zien krijgen, zijn zij waarvan de kinderen aan de andere ouder zijn toegewezen na de echtscheiding en waar deze ouder vaak zelfs het omgangsrecht van de andere ouder schend.
En in de meeste gevallen is er dan nog een derde in het spel, die via de kinderen aan de omgangsgerechtigde ouder zijn/haar macht wil bevestigen en bewijzen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be