Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Voor zij die vliegangst hebben :) (https://forum.politics.be/showthread.php?t=12085)

Griffin 16 april 2004 14:50

Citaat:

Ook piloten aan de drank en drugs

Uitgegeven: 15 april 2004 20:00

DEN HAAG - Het onderzoeksinstituut TNO schat dat 5 tot 8 procent van de Nederlandse piloten en ander vliegend personeel geregeld alcohol gebruikt, en 0,3 tot 1,3 procent 'party drugs' zoals ecstacy en cocaïne. Staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat pleit daarom voor extra preventieve maatregelen op basis van vrijwillige afspraken met de luchtvaartsector.

In een brief aan de Tweede Kamer deed Schultz donderdag de resultaten uit de doeken van een TNO-onderzoek dat het ministerie in 2001 had beloofd. TNO stelt dat de maatschappelijke acceptatie van drank- en drugsgebruik is gestegen en komt op grond daarvan tot de schattingen.

Depressiva

Een aanzienlijk aantal vliegers gebruikt ook voorgeschreven of zelf aangeschafte medicatie die volgens luchtvaartregels niet toegestaan zijn. Vooral het gebruik van anti-depressiva vormt een potentieel gevaar voor de veiligheid.

Volgens de onderzoekers is er vanwege het groeiende risico voor de veiligheid en voor de bekwaamheid van het vliegend personeel reden voor preventieve maatregelen. Controles vinden zij minder effectief dan bewustwording en voorlichting. Daarbij speelt mee dat weinig bekend is over de werkingsperiode en beïnvloeding van het reactievermogen van party drugs en medicijnen.

Promille

Er zijn ook geen Europese regels voor, behalve een wettelijke norm van 0,2 promille voor alcohol. In de Verenigde Staten wordt veel overgelaten aan luchtvaartmaatschappijen zelf. Schultz' standpunt is voor verdovende middelen bij voorkeur internationale maatregelen te nemen binnen de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie ICAO, zoals een standaard voor een preventieprogramma. Tijdens het Nederlandse EU-voorzitterschap per 1 juli zal Nederland zich daarvoor inzetten.

Daarnaast ziet de staatssecretaris meer in eigen verantwoordelijkheid van de sector en wil zij alleen regels te stellen waar dat noodzakelijk is voor de veiligheid. In februari is met de betrokken luchtvaartmaatschappijen afgesproken dat zij voor de zomer inventariseren wat zij al aan preventie doen en dat zij verder met voorstellen komen voor preventiemaatregelen. Eenmaal van kracht zullen die na drie jaar worden doorgelicht.

Bron: nu.nl
Dus als ge de volgende keer in uw vlieger zit en ge voelt em raar bewegen, snuif de lucht in de cockpit es op ;) misschien merkt ge wel dat uw piloot nog wat Russische wodka achterovergeslagen heeft :)

Griffin 16 april 2004 15:30

Citaat:

Brits meisje sterft na val uit achtbaan (13:13)

(Belga) In het Britse pretpark Oakwood is donderdagnamiddag een meisje van zestien gestorven na een val uit een achtbaan. Volgens de Britse zender BBC maakte het meisje een val van 30 meter en kwam ze terecht in een waterpartij. Ze werd nog naar een ziekenhuis overgebracht, maar overleed daar later op de dag aan haar verwondingen.

Een tienjarige jongen die voor het meisje zat, liep door de val verwondingen op aan het hoofd. Hij werd voor verzorging naar het ziekenhuis gebracht, maar is intussen alweer thuis. De achtbaan in het Welshe pretpark opende twee jaar geleden. De wagentjes van de attractie vallen naar beneden in een bijna verticale hoek van 85 graden, om neer te komen in een waterpartij. De politie onderzoekt hoe het ongeval is kunnen gebeuren. (dwm)
(Belga)
Nu ja, das ook bijna vliegen toch? 8O :? 8O :cry:

Vlaanderen Boven 16 april 2004 15:35

Vliegangst tot daar aan toe, maar pretparkangst wil ik echt niet krijgen... :?

The Paulus Experience 16 april 2004 16:08

angst is dat wat je overkomt in een vliegtuig?

DaBlacky 16 april 2004 16:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Citaat:

Ook piloten aan de drank en drugs

Uitgegeven: 15 april 2004 20:00

DEN HAAG - Het onderzoeksinstituut TNO schat dat 5 tot 8 procent van de Nederlandse piloten en ander vliegend personeel geregeld alcohol gebruikt, en 0,3 tot 1,3 procent 'party drugs' zoals ecstacy en cocaïne. Staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat pleit daarom voor extra preventieve maatregelen op basis van vrijwillige afspraken met de luchtvaartsector.

In een brief aan de Tweede Kamer deed Schultz donderdag de resultaten uit de doeken van een TNO-onderzoek dat het ministerie in 2001 had beloofd. TNO stelt dat de maatschappelijke acceptatie van drank- en drugsgebruik is gestegen en komt op grond daarvan tot de schattingen.

Depressiva

Een aanzienlijk aantal vliegers gebruikt ook voorgeschreven of zelf aangeschafte medicatie die volgens luchtvaartregels niet toegestaan zijn. Vooral het gebruik van anti-depressiva vormt een potentieel gevaar voor de veiligheid.

Volgens de onderzoekers is er vanwege het groeiende risico voor de veiligheid en voor de bekwaamheid van het vliegend personeel reden voor preventieve maatregelen. Controles vinden zij minder effectief dan bewustwording en voorlichting. Daarbij speelt mee dat weinig bekend is over de werkingsperiode en beïnvloeding van het reactievermogen van party drugs en medicijnen.

Promille

Er zijn ook geen Europese regels voor, behalve een wettelijke norm van 0,2 promille voor alcohol. In de Verenigde Staten wordt veel overgelaten aan luchtvaartmaatschappijen zelf. Schultz' standpunt is voor verdovende middelen bij voorkeur internationale maatregelen te nemen binnen de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie ICAO, zoals een standaard voor een preventieprogramma. Tijdens het Nederlandse EU-voorzitterschap per 1 juli zal Nederland zich daarvoor inzetten.

Daarnaast ziet de staatssecretaris meer in eigen verantwoordelijkheid van de sector en wil zij alleen regels te stellen waar dat noodzakelijk is voor de veiligheid. In februari is met de betrokken luchtvaartmaatschappijen afgesproken dat zij voor de zomer inventariseren wat zij al aan preventie doen en dat zij verder met voorstellen komen voor preventiemaatregelen. Eenmaal van kracht zullen die na drie jaar worden doorgelicht.

Bron: nu.nl
Dus als ge de volgende keer in uw vlieger zit en ge voelt em raar bewegen, snuif de lucht in de cockpit es op ;) misschien merkt ge wel dat uw piloot nog wat Russische wodka achterovergeslagen heeft :)

wodka ruik je niet.

Tjolder 16 april 2004 21:24

Ikzelf heb vliegangst, maar daar zet ik mij overheen.

Ik weet dat ik veel meer kans maak om te verongelukken met de wagen of fiets dan met de vlieger.
Ik ga mee maar zit niet op mijn gemak.

Ook zou ik niet meegaan met een lowbudget firma zoals Virgin of Ryanair. (ten onrechte ik weet het)
Nee het moeten vertrouwde namen zijn zoals KLM, AirFrance of Lufthansa.

Kwestie dat als ik neerstort niet boos moet zijn omdat ik te gierig ben geweest. :wink:

Griffin 17 april 2004 09:11

Ah, ik zou de statistieken nog wel eens durven boven halen tijdens de vlucht. "Air crash : the clues in the wreckage" of "Black Box: The Air-Crash Detectives-Why Air Safety Is No Accident by Nicholas Faith", of één van de volumes van "Air Disaster by Macarthur Job, Matthew Tesch" :D

Als je echt schrik hebt raad ik het je niet aan, maar net boven of net achter de vleugel zitten is echt wel de max :) Vooral bij het landen merk je dan hoe er zomaar gaten in de vleugel ontstaan ;) :D

Herman Desmedt ©HD 17 april 2004 23:20

Een boel testpiloten en een aantal piloten die een solo-airshow geven, gaan ook eerst en paar glaasjes achteroverkappen.
Dat blijkt te helpen om tot het uiterste te gaan met een toestel.

Maar waarom het bij gewone lijnpiloten ook zo is, dat gaat mijn verstand te boven.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be