Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Overheid verwaarloost staatsveiligheid. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=12086)

lyot 16 april 2004 14:52

Overheid verwaarloost Staatsveiligheid
VUB wijst op tekorten
BRUSSEL (tijd) - De Belgische Staatsveiligheid kampt met een chronisch gebrek aan middelen en een logge aanwervingsprocedure. Bovendien wordt het personeel ronduit ‘slecht betaald’. Dat blijkt uit eenVUB-studle die de werking en de kostprijs van de civiele geheime diensten in België, Nederland en Denemarken vergelijkt. ‘De overheid heeft zich noolt echt bekommerd om onze inlichtingendiensten’ besluit professor Herman Matthijs, een van de onderzoekers.
De studie was een opdracht van de vorige minister van Justitie, Marc Verwilghen (VLD).. De resultaten zijn vernietigend. Het budget van onze Staatsveiligheid bedroeg in 2003 een kleine 27,3 miljoen euro bijna 17 procent meer dan in 1999. ‘Maar dat is peanuts als we kijken naar Nederland of Denemarken, twee landen met een gelijkaardige welvaart en grootte. De kosten per personeelslid bedragen bij de Belgische Staatsveiligheid 68.237 euro tegenover 83.731 bij onze noorderburen berekende Matthijs.
‘Het is moeiijk de lonen te spiegelen aan die van een land waar een ander fiscaal stelsel geldt. Maar in vergelijking met de politie zijn de mensen van de Staatsveiligheid slecht betaald. Ze zouden minstens evenveel moeten verdienen’, vindt Matthijs.
Ook het personeelsbeleid wordt op de korrel genomen. Matthijs: ‘De aanwerving via het federale selectiebureau Selor is loodzwaar en zeer ambtelijk. Vorig jaar kwamen maar Iiefst 6.500 kandidaten naar de Heizel voor de preselecties voor een job bij de Staatsveiligheid. Dat vergt zeer veel tijd. Zulke examens zijn evenmin gefixeerd op de gewenste profielen.’ Eind 2003 werkten 439 mensen bij de Staatsveiligheid tegenover 377 in 1998.
De onderzoekers schuiven ‘meer autonomie’ naar voren als oplossing. ‘Onze Staatsveiligheid moet voor alles een hoop papierwerk doorsturen naar de federale overheidsdienst justitie, waar de dienst onder valt. Dat is een ouderwetse structuur, die je in geen enkel ander land terugvindt’, stelt Matthijs vast. Hij pleit voor een aparte staatsdienst met een onafhankelijk beheer, maar onder toezicht van het Rekenhof en het Comité I..
Ondanks de slechte resultaten is eind rnaart op de bijzondere ministerraad over veiligheid en justitie beslist verschillende dossiers over de inlichtingendiensten later te behandelen. Koen Dassen, de baas van de Staatsveiligheid, wil daarom nog niet reageren. Onlangs pleitte hij ervoor dat zijn dienst ook buiten onze landsgrenzen actief zou worden. Matthijs: ‘Dan komt de Staatsveiigheid regelrecht in het vaarwater van onze militaire inlichtingen dienst. Je kunt de diensten fuseren, we zijn nu eenmaal een klein land. Toch is er een belangrijk argument tegen: in alle landen zijn de twee diensten gescheiden. Tja, ook tussen de inlichtingendiensten en de federale politic is er wrevel.’ LB

bron: de tijd

Oussaka, Malik 16 april 2004 16:55

Indien ze zo slecht betaald zijn, waarom komen er dan zoveel kandidaten op af ? Of zijn dat allemaal ex-gedetineerden zonder toekomstperspectieven die tevreden zijn met een habbekrats ?

Weisse Wolf 16 april 2004 17:00

Verbaasd me niks, men heeft op Staatsveiligheid zelfs geen analisten die arabisch verstaan. En deze mensen moeten ons dan beschermen tegen terroristen. Go figure. Als er op Staatsveiligheid een klacht binnenkomt ivm moslimfundamentalisme is de kans groot dat er niks mee gebeurd. :?

lyot 16 april 2004 18:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wolf
Verbaasd me niks, men heeft op Staatsveiligheid zelfs geen analisten die arabisch verstaan. En deze mensen moeten ons dan beschermen tegen terroristen. Go figure. Als er op Staatsveiligheid een klacht binnenkomt ivm moslimfundamentalisme is de kans groot dat er niks mee gebeurd. :?

dat van dat Arabisch klopt niet . Da's een fabeltje dat ze daar géén Arabisch zouden kennen..

Ik vind het nogal frappant dat de Belgische overheid de SV niet de middelen geeft die die dienst nodig heeft om efficient te kunnen werken..

Weisse Wolf 16 april 2004 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lyot
Citaat:

dat van dat Arabisch klopt niet . Da's een fabeltje dat ze daar géén Arabisch zouden kennen..

Tony Van Parys (CD&V): Ik maak mij zorgen over de oorlog tussen de Belgische inlichtingendiensten: de militaire inlichtingendienst en de Staatsveiligheid. Eveneens verontrustend is het gebrek aan coördinatie tussen de inlichtingendiensten en de politie als gevolg van een gebrek aan richtlijnen.

Vaak blijkt ook dat de verschillende inlichtingendiensten er verschillende analyses van de gegevens op na houden. Zo was de militaire inlichtingendienst van oordeel dat er sprake was van rekrutering van jonge extremisten in enkele radicale moskeeën, terwijl de Staatsveiligheid dat ontkende. De Staatsveiligheid beschikt niet over analisten die het Arabisch machtig zijn, de ADIV wel, en toch ontzegt de Staatsveiligheid de ADIV inzage in de gegevens waarover zij beschikt. De cellen van de federale politie die zich met terreurbestrijding bezighouden, kampen bovendien met een ernstig personeelstekort.

http://www.poldoc.be/dailydoc/docume...on/04cc196.htm

lyot 16 april 2004 20:27

Citaat:

Citaat:

Tony Van Parys (CD&V): Ik maak mij zorgen over de oorlog tussen de Belgische inlichtingendiensten: de militaire inlichtingendienst en de Staatsveiligheid. Eveneens verontrustend is het gebrek aan coördinatie tussen de inlichtingendiensten en de politie als gevolg van een gebrek aan richtlijnen.

Vaak blijkt ook dat de verschillende inlichtingendiensten er verschillende analyses van de gegevens op na houden. Zo was de militaire inlichtingendienst van oordeel dat er sprake was van rekrutering van jonge extremisten in enkele radicale moskeeën, terwijl de Staatsveiligheid dat ontkende. De Staatsveiligheid beschikt niet over analisten die het Arabisch machtig zijn, de ADIV wel, en toch ontzegt de Staatsveiligheid de ADIV inzage in de gegevens waarover zij beschikt. De cellen van de federale politie die zich met terreurbestrijding bezighouden, kampen bovendien met een ernstig personeelstekort.

ik heb dat ook gelezen hoor Wolf, maar het lijkt me bijzonder straf als dat zou kloppen want ik ken iemand bij de SV die Arabistiek heeft gestudeerd. Bon, ik kan me anderzijds wel voorstellen dat hun capaciteiten wat betreft het Arabisch beperkt zijn..

Weisse Wolf 16 april 2004 21:29

Citaat:

Citaat:

ik heb dat ook gelezen hoor Wolf, maar het lijkt me bijzonder straf als dat zou kloppen want ik ken iemand bij de SV die Arabistiek heeft gestudeerd. Bon, ik kan me anderzijds wel voorstellen dat hun capaciteiten wat betreft het Arabisch beperkt zijn..

Laten we het daar bij houden. Schandalig dat in deze tijden onze inlichtingsdiensten zo verwaarloosd worden. En dan maar pleiten voor meer Europese samenwerking om moslimfundamentalisme aan te pakken, zou men beter niet eerst eens orde op zaken stellen in eigen land. De vetzakken van de Wetstraat liggen weer te slapen. De aanslagen van 11 september en ook die van 11 maart hebben daar niets aan kunnen veranderen.

TomB 16 april 2004 21:31

Citaat:

Laten we het daar bij houden. Schandalig dat in deze tijden onze inlichtingsdiensten zo verwaarloosd worden. En dan maar pleiten voor meer Europese samenwerking om moslimfundamentalisme aan te pakken, zou men beter niet eerst eens orde op zaken stellen in eigen land. De vetzakken van de Wetstraat liggen weer te slapen. De aanslagen van 11 september en ook die van 11 maart hebben daar niets aan kunnen veranderen.

Groot gelijk! We hebben meer arabierse migranten nodig om het probleem op te lossen! Blij dat het blok er ook zo over denkt!

justme 16 april 2004 21:31

Citaat:

zou ge als blokker niet content zijn dat de overheid weinig naar staatsveiligheid kijkt... het blok is toch redelijk tegen de staat ja ?

:roll:

Weisse Wolf 16 april 2004 21:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:

Groot gelijk! We hebben meer arabierse migranten nodig om het probleem op te lossen! Blij dat het blok er ook zo over denkt!

Het zou een welgekomen afwisseling zijn om eindelijk eens geschoolde migranten over de vloer te krijgen.

Weisse Wolf 16 april 2004 21:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door justme
Citaat:

zou ge als blokker niet content zijn dat de overheid weinig naar staatsveiligheid kijkt... het blok is toch redelijk tegen de staat ja ?

:roll:

En dan? Ook mijn veiligheid staat op het spel, of niet soms?

Seba 16 april 2004 23:34

Citaat:

Het zou een welgekomen afwisseling zijn om eindelijk eens geschoolde migranten over de vloer te krijgen.

en wa denkte wanneer ik een volle zaal vol bompakes en vaandelzwaaiers op het VB-congres hoor beginnen scanderen "eigen volk eerst, eigen volk eerst...". En begin nu niet over veralgemeningen hé...

justme 16 april 2004 23:39

Citaat:

8O Het zit er hier op 't unief nochtans vol van ...

Seba 16 april 2004 23:42

Citaat:

Citaat:

ik denk niet dat veel Vlaams Blokkers daar wel eens een stapje binnenzetten.... :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Weisse Wolf 17 april 2004 00:03

Citaat:

Citaat:

Die zullen ze ginderachter goed kunnen gebruiken de dag dat ze terug gaan naar hun land van herkomst. :twisted:

Weisse Wolf 17 april 2004 00:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:

ik denk niet dat veel Vlaams Blokkers daar wel eens een stapje binnenzetten.... :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

De meeste zijn naarstig aan het werk zodat de mama's en de papa's van ventjes zoals jij het zich kunnen permiteren om hun kroost te laten studeren. 8)

ggolsteyn 17 april 2004 01:10

Citaat:

Citaat:

De meeste zijn naarstig aan het werk zodat de mama's en de papa's van ventjes zoals jij het zich kunnen permiteren om hun kroost te laten studeren. 8)

-------------------------
Lieve Wolf,

Je komt nog maar van tussen de geitjes zeker? Zelfs Dewinter gelooft dat niet. En hij weet best waarom. Niet omdat jullie rechts zijn. er zijn er die nog rechtser zijn.

De rechtse franskiljonse loge heeft al 170 jaar de touwtjes in handen op dat vlak. Ik weet waarover ik spreek, ben al een paar keer met de SE in aanraking gekomen, o.a. op verdenking van het maken van bommen in de kelder van mijn kantoor. Een medewerker van mij is op zeer korte tijd bij de SE (Securité de l'Etat) aangeworven waarschijnlijk om de teksten van het Vlamsch in de officiële taal te vertalen. Het examen is fake, de benoeming is dan al gebeurd.(ofuurdeniegoew?)

Bovenaan op de verdachtenlijst staat natuurlijk alles wat maar enigszins links is, EN DAARNA HET VLAAMS BLOK!!! En de uiterst rechtse, voor zover ze geen deel uitmaken van de SE staan ONDERAAN en worden dus laatst "bediend".

Dat ze geen mensen hebben die Arabisch kunnen lezen? In de meer dan 100 geheime diensten in de VTS (verenigde terroristische staten) hebben ze voor 11 september niemand gevonden (die voldoende betrouwbaar was). De vriend van Bush, Osama Bin Laden zou in aanmerking komen, maar,zoals ik al eerder op dit forum gezegd heb, kunnen ze hem niet vinden in Afghanistan, omdat ze zeker zijn (althans de bende van Bush) dat hij daar al vele maanden geleden vertrokken is naar JEMEN, zoals afgesproken met zijn vriend Bush.

Zijn er nog vragen?

Gerard Golsteyn. (maak je om mij niet bezorgd).

---------------------------------
BLESS GOT YOU!!!

Weisse Wolf 17 april 2004 01:14

Citaat:

Citaat:

en wa denkte wanneer ik een volle zaal vol bompakes en vaandelzwaaiers op het VB-congres hoor beginnen scanderen "eigen volk eerst, eigen volk eerst...". En begin nu niet over veralgemeningen hé...

Het zijn die bompakes die het eerste slachtoffer zijn van het onveiligheidsgevoel waar laaggeschoolde randallochtonen verantwoordelijk voor zijn. Logisch dat ze hun weg vinden naar het VB-congres, daar wordt er tenminste nog naar hun geluisterd. Uw partij heeft duidelijk andere prioriteiten :!:

Weisse Wolf 17 april 2004 01:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ggolsteyn
Citaat:

-------------------------
Lieve Wolf,

Je komt nog maar van tussen de geitjes zeker? Zelfs Dewinter gelooft dat niet. En hij weet best waarom. Niet omdat jullie rechts zijn. er zijn er die nog rechtser zijn.

De rechtse franskiljonse loge heeft al 170 jaar de touwtjes in handen op dat vlak. Ik weet waarover ik spreek, ben al een paar keer met de SE in aanraking gekomen, o.a. op verdenking van het maken van bommen in de kelder van mijn kantoor. Een medewerker van mij is op zeer korte tijd bij de SE (Securité de l'Etat) aangeworven waarschijnlijk om de teksten van het Vlamsch in de officiële taal te vertalen. Het examen is fake, de benoeming is dan al gebeurd.(ofuurdeniegoew?)

Bovenaan op de verdachtenlijst staat natuurlijk alles wat maar enigszins links is, EN DAARNA HET VLAAMS BLOK!!! En de uiterst rechtse, voor zover ze geen deel uitmaken van de SE staan ONDERAAN en worden dus laatst "bediend".

Dat ze geen mensen hebben die Arabisch kunnen lezen? In de meer dan 100 geheime diensten in de VTS (verenigde terroristische staten) hebben ze voor 11 september niemand gevonden (die voldoende betrouwbaar was). De vriend van Bush, Osama Bin Laden zou in aanmerking komen, maar,zoals ik al eerder op dit forum gezegd heb, kunnen ze hem niet vinden in Afghanistan, omdat ze zeker zijn (althans de bende van Bush) dat hij daar al vele maanden geleden vertrokken is naar JEMEN, zoals afgesproken met zijn vriend Bush.

Zijn er nog vragen?

Gerard Golsteyn. (maak je om mij niet bezorgd).

---------------------------------
BLESS GOT YOU!!!

Eén vraag mijn beste, wie zegt er dat jij de waarheid spreekt?

predator 17 april 2004 19:33

Seba schreef :

Citaat:

ik denk niet dat veel Vlaams Blokkers daar wel eens een stapje binnenzetten....
Je bent niet goed ingelicht Seba !

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be