![]() |
Vlaanderen heeft 25 miljoen euro voor Zaventem
vr 16/04/04 - De Vlaamse regering heeft een pot van 25 miljoen euro ter beschikking voor investering in en rond de luchthaven van Zaventem. Eerder raakte bekend dat DHL van de Duitse regering 70 miljoen euro steun krijgt als het koerierbedrijf Leipzig uitkiest voor een Europees sorteercentrum. Dat staat in De Tijd. De Duitse staatssteun kan een pad in de korf zijn voor Zaventem. De vakbonden bij DHL eisen dat de directie meer uitleg geeft over haar toekomstplannen. De bonden zijn de aanslepende onzekerheid beu. Volgens hen is DHL alleen maar bezig met financiële voordelen en niet met het behoud van jobs. De Tijd meldt dat de Europese Commissie geen bezwaar heeft tegen Duitse steun als DHL een Europees sorteercentrum in Leipzig bouwt. Leipzig is een regio met een economische achterstand ten opzichte van het Europees gemiddelde en komt daarom in aanmerking voor subsidies. DHL zelf zegt dat de mogelijke toelage in het voordeel speelt van Leipzig, maar dat het bedrijf nog geen beslissing genomen heeft. "Ik denk dat Zaventem zoveel voordelen heeft ten opzichte van eventuele mogelijke andere dossiers en dat deze niet opgaan tegen dat voordeel van Leipzig. Vandaar heeft Zaventem het absolute voordeel", zegt Xavier De Buck van DHL over de Duitse steun voor een verhuis naar Leipzig. Zaventem blijft nog altijd optie nummer één, op voorwaarde dat de uitbreiding van DHL er niet gehinderd wordt, bijvoorbeeld door een te laag plafond op nachtvluchten. Vorige week raakte nog bekend dat een belangrijk administratief kantoor van DHL verhuist van Diegem naar Bonn, met 450 banen als inzet. De federale regering wil DHL in Brussel houden omdat er veel werkgelegenheid mee gemoeid is. Vlaams minister van Economie Patricia Ceyssens zegt dat ze 25 miljoen euro heeft liggen voor investeringen in en om de luchthaven van Zaventem. Ze zegt weliswaar dat ze geen opbodverhaal met Leipzig wil. "DHL en regering samen rond de tafel" Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, vraagt aan de regeringen en DHL om rond de tafel te gaan zitten om het koerierbedrijf hier te houden. Voka wil ook dat het plafond op 25.000 nachtvluchten verdwijnt. Typisch paars: eerst ze willen wegjagen om stemmen te winnen en daarna ze geld geven om ze te laten blijven (ook om stemmen te winnen) :roll: :lol: met de paarse politici |
Van mij mag DHL naar Leipzig gaan, als ze hun werknemers maar mee nemen.
Dat zijn er 1000 die we niet moeten 'repatriëren'. |
Citaat:
|
Geert Noels heeft eventjes geleden op kanaalz gezegd dat Brussel als internationale stad enorm heeft moeten inboeten voor Parijs en Amsterdam door het failliet van Sabena.
Denk je niet dat een eventueel vertrek van DHL nefast kan zijn voor Zaventum en desbetreffend ook voor Brussel als Centrum van Europa. DHL zorgt tenslotte vool veel bedrijvigheid en bedrijvigheid trekt bedrijvigheid aan. Dat is juist de troef ervan. |
TomB
Europa heeft de 70 miljoen ? al goedgekeurd voor Leipzig. DHL heeft er trouwens al grond gekocht. dit betekent niet dat ze dan ook weg zijn. De investering van de vestiging die het daar nog moet opbouwen, zijn enorm duur. |
Ik zou eens willen weten welke smeerlappenrij en is voor zo'n bedrijven hier te houden, dit gaat van geen belastingen tot..... ?
Idem met alle grote bedrijven BASF DEGUSSA BAYER GM 3M enz. |
Dat ze DHL dan laten gaan hé. Zaventem heeft zoveel andere troeven, als de dinosaurussen van BIAC en de Wetstraat die maar eens winsten uit te spelen...
|
Geef nu zelf toe, het is een beetje strijdig met de logica e.
De regering wil wel €25 miljoen geven aan subsidies om DHL hier te houden. (nota bene €50 miljoen minder als in Leipzig) terwijl ze gewoonweg evengoed de vergunning kan toekennen om meer dan 25.000 nachtvluchten te overschrijden. Die €25 miljoen kunnen ze dan evengoed sparen of uitgeven aan de omwonenden van zaventem om zo hun huis beter te isoleren en allerlei andere geluidsbeperkende maatregelen nemen. |
gaat Wallonië ook 25 milj € geven ???????? 8O
DHL werkt toch op de nationale luchthaven van Brussel..... Minister Patricia de Geld-tovenares zegt dat vlaanderen die 25 milj € liggen heeft......... maareuhh is dat ook zo........ :oops: |
Vlaanderen investeert maar in Zaventem, maar wat krijgen we terug?
Iedereen die landt in Zaventem, passeert in de inkomhal het grote bord "Bienvenue dans la communauté Wallonie-Bruxelles"! Alsof men ergens naast Luik geland is... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Gelijkheid en zo :( |
Citaat:
|
Ze zouden die 25 miljoen Euro misschien beter investeren in een tewerkgelegenheidsplan.
|
Citaat:
tewerkstelling en wergelegenheid niet door elkaar halen :wink: Als Wallonië ook eens 25 miljoen euro zou investeren :twisted: |
Citaat:
Wat DHL nu doet is het zo hard mogelijk spelen en zoen dat ze zoveel mogelijk in de wacht sleept. Belastings- en andere voordelen, die andere bedrijven niet krijgen. Natuurlijk gaat Wallonië dan zeggen dat het in de eerste plaats een "Vlaams" probleem is. Als men op die manier, kortzichtig en op korte termijn jobs moet subsidiëren dan is men beter dat men dat geld aanwent om verankerde jobs mee te scheppen. Gebruik dat geld bijvoorbeeld om leningen tegen lage rente mee te financieren (dat geld krijgt men dus terug) aan iedere ondernemer die met een vallabel initiatief ergens in Vlaanderen voor de proppen komt en - de jobs gaan méér verspreid, verankerd en standvastig in de tijd zijn. - dan zijn dat geen gesubsidiëerde jobs maar jobs die de staat de volle pot opbrengen. |
het kan best zijn dat het kalf verdronken is en dat DHL al andere plannen heeft, maar dat is dan de schuld van die zeikers van rond de luchthaven... er eerst gaan wonen en dan zeggen er is lawaaihinder 8O
Kwamen die inwijkelingen van een andere planeet :?: |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:01. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be