Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijdiscussies (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Es gibt kein Deutschsprachige Belgiern (https://forum.politics.be/showthread.php?t=12110)

Tantist 17 april 2004 00:03

Want de enige Belgisch nationalistische partij die meer dan het Frans erkent (FNB en FN doen dat immers niet), heeft nog steeds geen website in de drie officiële talen. Duits is er niet.

Jozef Ostyn 17 april 2004 00:23

dat is een schande, inderdaad. Zeker omdat die brave Duitstaligen over het algemeen vrij Belgischgezind zijn. Dat is dan één van de zwakkere kanten van deze overigens zeer sympathieke Gemeenschap.

Tantist 17 april 2004 00:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
dat is een schande, inderdaad. Zeker omdat die brave Duitstaligen over het algemeen vrij Belgischgezind zijn.

Ja? Ik weet niet waar jij al geweest bent, maar in Kelmis en Eupen heb ik duidelijk anti-Belgische gevoelens gemerkt, al was het maar de systematische graffiti die men spuit over Franstalige opschriften, en het ongenoegen over het gebrek aan vertegenwoordiging op het federale en Waalse niveau, en het gebrek aan integratie van Franstaligen die er wonen.

Groot Bakkes 18 april 2004 15:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Want de enige Belgisch nationalistische partij die meer dan het Frans erkent (FNB en FN doen dat immers niet), heeft nog steeds geen website in de drie officiële talen. Duits is er niet.

Ik zal u eens iets straffer vertellen, de webstek van De Kamer, (zie hier) is enkel in het Frans en in het Nederlands, geen Duits te besporen, als ik me niet vergis is dat in strijd met de taalwet.

Tantist 18 april 2004 16:11

En ook http://www.senaat.be/

Tantist 18 april 2004 16:13

Ik dacht dat de Duitstalige senator niet het recht had te pleiten in zijn taal in de Senaat.

In de Kamer ook niet, maar daar zit geen Duitstalige.

Er is nog een lange weg te gaan.

Spetsnaz 18 april 2004 16:18

tja, het zou dan zinvoller zijn het Marrokaans, Turks, Spaans en Italiaans te gebruiken dan het Duits

Jozef Ostyn 18 april 2004 16:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spetsnaz
tja, het zou dan zinvoller zijn het Marrokaans, Turks, Spaans en Italiaans te gebruiken dan het Duits

Dat zijn geen officiële talen van dit land.

Spetsnaz 18 april 2004 16:32

Citaat:

Citaat:

Dat zijn geen officiële talen van dit land.

Ik weet wel, maar ik wou er maar op wijzen dat het gebrek aan het Duits nu niet meteen een grote ramp is.

Vlaanderen Boven 18 april 2004 16:47

Waarom geven we het niet gewoon terug aan Duitsland? Wat hebben wij ermee te maken? De dagen van het Belgisch imperialisme zijn voorbij.

Spetsnaz 18 april 2004 16:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Waarom geven we het niet gewoon terug aan Duitsland? Wat hebben wij ermee te maken? De dagen van het Belgisch imperialisme zijn voorbij.

Ze hebben er zelf voor gekozen om Belg te zijn

Vlaanderen Boven 18 april 2004 16:53

Citaat:

Citaat:

Ja? Hoezo? Ik weet niet zoveel over die geschiedenis.

Jozef Ostyn 18 april 2004 16:56

Citaat:

Citaat:

Ja? Hoezo? Ik weet niet zoveel over die geschiedenis.

Eigenlijk is dat niet zo. De oostkantons werden door België geannexeerd na WOI. Er werd daarbij een "referendum" gehouden, maar dat werd nogal gemanipuleerd. Tijdens WOII annexeerde Duitsland het gebied opnieuw enn na WOII kwam het terug bij België. Momenteel is de bevolking daar wel Belgischgezind. In Duitsland zouden ze geen eigen Parlement, eigen regering, eigen TV, enz. hebben.

Rr00ttt 18 april 2004 16:56

Citaat:

Voor zover mij bekend is daar nooit een referendum over geweest...

En idd, voor mij mogen die terug naar Duitsland als ze dat zelf zouden willen...

Jaani_Dushman 18 april 2004 21:09

Citaat:

Eigenlijk is dat niet zo. De oostkantons werden door België geannexeerd na WOI. Er werd daarbij een "referendum" gehouden, maar dat werd nogal gemanipuleerd. Tijdens WOII annexeerde Duitsland het gebied opnieuw enn na WOII kwam het terug bij België. Momenteel is de bevolking daar wel Belgischgezind. In Duitsland zouden ze geen eigen Parlement, eigen regering, eigen TV, enz. hebben.

De kiezing was niet anoniem. En voor het 'referendum' word duidelijk gesteld dat iedereen die tegen de annexatie zou stemmen, gedeporteerd zou worden naar Duitsland.

Maar de Oostkantons hadden ook een twee Franstalige Waalse gemeenten (oa Malmédy), en daar stemden de mensen vóór de annexatie.

Dus de Duitsers brachten hun stem niet uit (omdat ze anders gedeporteerd zouden worden), en die Franstalige gemeenten (die wel deel uitmaken van de Oostkantons, maar niet van de huidige Duitstalige Gemeenschap) stemden vóór.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Citaat:

Voor zover mij bekend is daar nooit een referendum over geweest...

En idd, voor mij mogen die terug naar Duitsland als ze dat zelf zouden willen...

Slechts een miniem deel van de Duitstaligen wil naar Duitsland. Aansluiting bij Luxemburg is de voornaamste mening.
Het kan raar klinken, maar zelf de aansluiting bij Vlaanderen is er populairder dan de aansluiting bij Duitsland.
Waarschijnlijk omdat ze met 70.000 tussen 83.000.000 Duitsers niet veel te zeggen zullen hebben.

Jozef Ostyn 18 april 2004 21:42

De oplossing lijkt mij éénvoudig: aanhechting bij het Groot-Hertogdom Luxemburg. (grapje ... hoewel)

Dimitri 18 april 2004 21:46

Citaat:

Al maanden geleden werd er aangekondigd dat er een Duitse versie zou komen, maar men heeft nog steeds geen vertaalbureau ingeschakeld blijkbaar. En ook bij de Belgische overheid geldt blijkbaar: pour les germanophones la même chose. Wat is eigenlijk nog het verschil met het Fries in Nederland, in de praktijk?

De titel moet overigens zijn: Es gibt keine deutschsprachigen Belgier. :wink:

Spetsnaz 18 april 2004 21:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:

Al maanden geleden werd er aangekondigd dat er een Duitse versie zou komen, maar men heeft nog steeds geen vertaalbureau ingeschakeld blijkbaar. En ook bij de Belgische overheid geldt blijkbaar: pour les germanophones la même chose. Wat is eigenlijk nog het verschil met het Fries in Nederland, in de praktijk?

De titel moet overigens zijn: Es gibt keine deutschsprachigen Belgier. :wink:

ja, lap nen hollander die ons een ander taal komt leren ;)

Dimitri 18 april 2004 21:52

Citaat:

De oplossing lijkt mij éénvoudig: aanhechting bij het Groot-Hertogdom Luxemburg. (grapje ... hoewel)

Alleen het zuidelijke deel zou mogelijk zijn (kanton Sankt-Vith), daar spreekt men een Luxemburgs dialect. In het noordelijke kanton Eupen lijkt het dialect meer op het Limburgs en heeft men meer banden met Duitsland (regio Aken). Er wonen ook al zeer veel Duitsers: in de gemeente Raeren is inmiddels al 45% van de bevolking Duitser! De Duitstalige Belgen verhuizen steeds vaker naar het officieel Franstalige randgebied met een Duitse streektaal, de Montzenregio (gemeenten Plombières, Welkenraedt en Baelen), waar de slapende Duitse taalfaciliteiten inmiddels weer geactiveerd zijn. In Plombières, dat aan Voeren en Nederland grenst, komen ook steeds meer Nederlanders wonen.
Dit noordelijke gebied zou dus beter bij Duitsland of misschien zelfs deels bij Limburg passen.

Dimitri 18 april 2004 21:54

Citaat:

ja, lap nen hollander die ons een ander taal komt leren ;)

Ik wil je anders ook wel eens Nederlands leren? :P :wink:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be