Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Erik De Bruyn (sp.a rood) (30 maart t.e.m. 5 april) (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=195)
-   -   Doel, Lange Wapper (https://forum.politics.be/showthread.php?t=121153)

Pelgrim 1 april 2009 09:39

Doel, Lange Wapper
 
Beste,

zoals u wellicht al weet zorgt de haven van Antwerpen tegenwoordig vooral voor nogal wat politieke polemiek. Ik denk dan vooral aan de dossiers van Doel en Lange Wapper, die meer met elkaar verband houden dan de media en de politiek doen uitschijnen.

Wat is uw mening over die twee dossiers?

Erik De Bruyn 1 april 2009 11:10

De Oosterweelverbinding is de grootste gecoördineerde oplichterij uit de recente Vlaa
 
Ik ben geen voorstander van het concept ‘logistiek platform Vlaanderen’, waarin projecten als Oosterweel en het Saefthingedok hun oorsprong vinden. Er is een fysieke grens aan logistieke activiteiten, een grens waarboven het ‘achterland’ zoals dat dan zo prozaïsch wordt uitgedrukt onleefbaar wordt. In dat ’achterland’ wonen mensen, veel mensen die dat allemaal moeten slikken, of het nu autosnelwegen, spoorwegen of kanalen zijn. Bovendien genereren logistieke activiteiten weinig meerwaarde en zijn ze conjunctureel erg variabel. Ik ben wél voorstander van het verzekeren van de arbeid en toekomstperspectieven van havenarbeiders, maritieme expediteurs en iedereen die zijn boterham verdient in onze havens. Niet door ongebreidelde groei maar door planning en samenwerking op Europees niveau. Europese havens kan je niet delocaliseren. Een container die in Europa moet zijn kan je niet lossen in Singapore. Europa moet dus samenwerken en aan de diverse havens de taken toewijzen die zij het beste aankunnen en waardoor het aantal wegkilometers in ons Europees logistiek systeem daalt. Een sociaal en ecologisch duurzaam havenbeleid dus, i.p.v. in het kader van de eeuwige concurrentieoorlog dure dubbele infrastructuur aan te leggen.
In de Belgische context ben ik er voorstander van om Vlaanderen de zeehavens te gunnen en Wallonië alle kansen te geven om het vrachtverkeer door de lucht te ontwikkelen. Daardoor kunnen nachtvluchten op Zaventem worden ingeperkt zonder dat de jobs naar dressden of elders verhuizen. Je moet op Belgisch niveau ook kunnen samenwerken in plaats van elkaar de duivel aan te doen.

Wat Oosterweel betreft, het is een pure schande wat daar gebeurt. Een team van onafhankelijke specialisten heeft vastgesteld dat de Lange Wapper een stedenbouwkundige ramp is, en toch gaan we die bouwen! De Oosterweelverbinding komt enkel als enig alternatief naar voren door de arbitraire randvoorwaarden die de Vlaamse regering oplegt, zoals bvb. geen vrachtverkeer door de Kennedytunnel. De verkeerscongestie in Antwerpen zou trouwens hier en nu verlicht kunnen worden zonder één kubieke meter beton te gieten, namelijk door de Liefkenshoektunnel tolvrij te maken. De renovatiewerken aan de Antwerpse Ring in 2005-2006 hebben dat bewezen. Maar de perverse reden waarom dat niet kan is de volgende: de Liefkenshoektunnel zit in de portefeuille van de BAM, en de tolgelden zijn bestemd om… de Oosterweelverbinding te bouwen.
De Oosterweelverbinding is de grootste gecoördineerde oplichterij uit de recente Vlaamse geschiedenis.

Fallen Angel 1 april 2009 11:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erik De Bruyn (Bericht 4044129)
Ik ben geen voorstander van het concept ‘logistiek platform Vlaanderen’, waarin projecten als Oosterweel en het Saefthingedok hun oorsprong vinden. Er is een fysieke grens aan logistieke activiteiten, een grens waarboven het ‘achterland’ zoals dat dan zo prozaïsch wordt uitgedrukt onleefbaar wordt. In dat ’achterland’ wonen mensen, veel mensen die dat allemaal moeten slikken, of het nu autosnelwegen, spoorwegen of kanalen zijn. Bovendien genereren logistieke activiteiten weinig meerwaarde en zijn ze conjunctureel erg variabel. Ik ben wél voorstander van het verzekeren van de arbeid en toekomstperspectieven van havenarbeiders, maritieme expediteurs en iedereen die zijn boterham verdient in onze havens. Niet door ongebreidelde groei maar door planning en samenwerking op Europees niveau. Europese havens kan je niet delocaliseren. Een container die in Europa moet zijn kan je niet lossen in Singapore. Europa moet dus samenwerken en aan de diverse havens de taken toewijzen die zij het beste aankunnen en waardoor het aantal wegkilometers in ons Europees logistiek systeem daalt. Een sociaal en ecologisch duurzaam havenbeleid dus, i.p.v. in het kader van de eeuwige concurrentieoorlog dure dubbele infrastructuur aan te leggen.
In de Belgische context ben ik er voorstander van om Vlaanderen de zeehavens te gunnen en Wallonië alle kansen te geven om het vrachtverkeer door de lucht te ontwikkelen. Daardoor kunnen nachtvluchten op Zaventem worden ingeperkt zonder dat de jobs naar dressden of elders verhuizen. Je moet op Belgisch niveau ook kunnen samenwerken in plaats van elkaar de duivel aan te doen.

Het probleem is dat men in Europa constant probeert om de havens tegen elkaar uit te spelen. Antwerpen versus Rotterdam is daar een gekend voorbeeld van. Meestal speelt er ook een soort nationalistische trots mee.
Zou het misschien niet beter zijn om alle Europese havens onder een gemeenschappelijk Europees bestuur te plaatsen om zo de druk en de onzekerheid op dokwerkers en havenfirma's te verminderen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be