Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Gevangenistaal (https://forum.politics.be/showthread.php?t=121359)

circe 6 april 2009 09:20

Gevangenistaal

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=DM28M4UM

Ik lees dat Farid Le Fou werd overgebracht naar de gevangenis van Brugge.

Hoe zit het in feite met de officiële taal in die gevangenissen? Wordt Farid Le Fou aangesproken in het Frans door de cipiers? en spreken de cipiers in Wallonie dan ook Nederlands tegen Nederlandstalige criminelen?

Weet iemand dat? (ook personen die enkel arabisch of berbers of turks spreken? ).

largo_w 6 april 2009 09:28

ik denk dat het de taal van de knuppel is en die snapt iedereen.
Twee slagen= hou u muil
drie slagen=jij gaat de isoleercel in
...
zoiets :D

duveltje382 6 april 2009 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 4049788)

Hoe zit het in feite met de officiële taal in die gevangenissen? Wordt Farid Le Fou aangesproken in het Frans door de cipiers? en spreken de cipiers in Wallonie dan ook Nederlands tegen Nederlandstalige criminelen?

Weet iemand dat? (ook personen die enkel arabisch of berbers of turks spreken? ).

Nu als hij enkel maar Frans praat is er geen keuze om een andere taal te spreken,of denk jij van wel :?

HAMC 6 april 2009 10:10

Noord Afrikanen die doen al wel eens ofdat ze alleen arabisch praten, zeker als ze op valse naam in de gevangenis zitten.

Zwartengeel 6 april 2009 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 4049798)
Nu als hij enkel maar Frans praat is er geen keuze om een andere taal te spreken,of denk jij van wel :?

Zou Pierre Stukken destijds veel keus gehad hebben toen hij in Marokko in de gevangenis zat, denk je?

Txiki 6 april 2009 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 4049798)

Dan moet ge consequent zijn he makker. De ene kent enkel Chinees, de andere Russisch, een derde enkel Swahili... Begint ne keer.

duveltje382 6 april 2009 10:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4049837)
Dan moet ge consequent zijn he makker. De ene kent enkel Chinees, de andere Russisch, een derde enkel Swahili... Begint ne keer.

Wij Vlamingen spreken alle talen toch :)

Nee meer Engels Frans En Nederlands zou toch moeten kunnen hé,ocharme die allochtonen die niet begrepen werden ;)

Vette Pois(s)on 6 april 2009 10:23

Zolang de werkende mens mar kan beTALEN voor hunne opvang is alles oki

Bierke 6 april 2009 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 4049846)
Zolang de werkende mens mar kan beTALEN voor hunne opvang is alles oki

Dat ligt dus ook op mijn maag hé bij al die gedetineerden, ik zou liever zien dat die mensen zelf voor hun boterham zorgen, maar dan moet wel industrie in de gevangenissen geïmplementeerd worden. Maar daar is natuurlijk een ijzeren discipline voor nodig.

HAMC 6 april 2009 12:31

Uiteindelijk is er maar èèn taal die iedereen in de gevangenis begrijpt en dat is de taal van het geweld.

Zelfs arrogante cipiers die naast hun schoenen lopen komen daar vroeg of laat achter, en geloof me nu, als je ze dan hoort krijsen dan weet je dat ze het heel goed begrepen hebben.

HAMC 6 april 2009 12:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bierke (Bericht 4050013)
Dat ligt dus ook op mijn maag hé bij al die gedetineerden, ik zou liever zien dat die mensen zelf voor hun boterham zorgen, maar dan moet wel industrie in de gevangenissen geïmplementeerd worden. Maar daar is natuurlijk een ijzeren discipline voor nodig.

Aan de gevangenissen van Wortel en Merksplas rijden heel de week lang vrachtwagens af en aan. Lege vrachtwagens komen aan en volle vrachtwagens verlaten de gevangenis, zonder ophouden. Allemaal met spullen die door gevangenen geproduceerd worden.

De gevangenen verdienen daar zo'n 12 cent (zwart) per uur mee maar ik denk wel dat er iemand anders dik aan verdient.

Andy 6 april 2009 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 4050038)
Aan de gevangenissen van Wortel en Merksplas rijden heel de week lang vrachtwagens af en aan. Lege vrachtwagens komen aan en volle vrachtwagens verlaten de gevangenis, zonder ophouden. Allemaal met spullen die door gevangenen geproduceerd worden.

De gevangenen verdienen daar zo'n 12 cent (zwart) per uur mee maar ik denk wel dat er iemand anders dik aan verdient.

Weet je toevallig over wat voor spullen het gaat en/of over welke bedrijven er aan meedoen?

HAMC 6 april 2009 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andy (Bericht 4050056)
Weet je toevallig over wat voor spullen het gaat en/of over welke bedrijven er aan meedoen?

Computers en dergelijke meer worden daar uiteen gehaald voor het koper enzo.

Palletslagerijen zijn daar ook.

Welke bedrijven daar heb ik helaas geen weet van.

Andy 6 april 2009 13:20

ok, bedankt voor de info

circe 6 april 2009 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 4050069)
Computers en dergelijke meer worden daar uiteen gehaald voor het koper enzo.

Palletslagerijen zijn daar ook.

Welke bedrijven daar heb ik helaas geen weet van.

ze leren dus dingen UIT elkaar halen? niet IN elkaar steken? :oops: lijkt me inderdaad veiliger.

Mambo 6 april 2009 17:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bierke (Bericht 4050013)

Er is een industrie in de gevangenis, zijnde werk in uitvoering voor betalende klanten. Heel veel zelfs.
Maar wie steekt het in zijne zak?
Niet de gedetineerden in elk geval.

Mambo 6 april 2009 17:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andy (Bericht 4050056)

In Gent doen ze veel karton. Dozen maken en reclame prutsen en zo allemaal.
Tapijten afwerken.
Feitelijk van alles wat past in het kraam.

Mambo 6 april 2009 17:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 4049788)

In vlaanderen zal men nog eens frans spreken, maar Brussel of al de rest is hoofdzakelijk Frans. In Brussel is het te zien wie je ziet en hoe hun muts staat.

Mambo 6 april 2009 17:48

En in Ruiselede doen ze koeien en het land bewerken.
Aan vlees en melk geen gebrek, alleen ze verkopen het in de privé.
Zowel de melk als de koeien.

circe 6 april 2009 18:01

Maar al die bijverdiensten dienen toch niet om hun eigen "kost en inwoon" te vergoeden? of wel?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be