Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Belgie gaat naar de kerk (https://forum.politics.be/showthread.php?t=121532)

Sidharta 10 april 2009 08:33

Belgie gaat naar de kerk

Goede vrijdag vandaag.
Een grote meerderheid van de Belgen, gaat de paasdagen naar de kerk.
57 % van de Belgen geeft aan Rooms katholiek te zijn.

In Nederland is dat 15 % RK ,15 % protestant en 10% diversen religies, zoals molims, hindoes , boedisten , joden enz.
60 % van de Nederlanders is niet godsdienstig.

Zo zie je maar, Nederland en Vlaanderen gaan niet zomaar samen.

Zwartengeel 10 april 2009 08:40

Wel vreemd, want ik ken werkelijk niemand, maar dan ook niemand in mijn kennissenkring die nog naar de kerk gaat, behalve dan bij uitzonderlijke gelegenheden als huwelijken of begrafenissen. Hoe komen ze nu weer aan die 57%? :roll:

Henri1 10 april 2009 08:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4055047)
Wel vreemd, want ik ken werkelijk niemand, maar dan ook niemand in mijn kennissenkring die nog naar de kerk gaat, behalve dan bij uitzonderlijke gelegenheden als huwelijken of begrafenissen. Hoe komen ze nu weer aan die 57%? :roll:

Dat zijn dezelfden die de cijfers geven over VB en NV-A.

Met de haren getrokken dus.

Sidharta 10 april 2009 09:14

Citaat:

Gisteravond, bij Terzake.

Zwartengeel 10 april 2009 09:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4055056)
Dat zijn dezelfden die de cijfers geven over VB en NV-A.

Met de haren getrokken dus.

Kun jij eigenlijk nog over iets anders praten dan over het VB? Het gaat hier over het kerkbezoek in België. Leer lezen, man!

Zwartengeel 10 april 2009 09:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4055082)
Gisteravond, bij Terzake.

Die cijfers lijken me toch vrij bizar. Hebben ze een enquête gehouden waarin de helft van de ondervraagden Polen waren misschien?

Txiki 10 april 2009 09:38

Wat gaan ze doen in die kerk?

circe 10 april 2009 09:58

Citaat:

57% = ooit gedoopt maar xiet praktizerexd

dus vast geex kerkbezoek voor 57% .... zou straf zijx

sorry mijx "x" is kapot

Pelgrim 10 april 2009 09:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4055040)
Goede vrijdag vandaag.

In Nederland is dat 15 % RK ,15 % protestant en 10% diversen religies, zoals molims, hindoes , boedisten , joden enz.

laten we dat dan ook meteen opdelen in vlamingen en walen, want naar men zegt zijn vlamingen grotere kerkgangers dan de walen (zo hypocriet zijn belgicisten wel, eenzelfde argument gebruiken om totaal andere conclusies te trekken naar gelang het goed uitkomt).

Dus wat zal het zijn, is religie belangrijk genoeg om er staatsstructuren op te baseren - en moeten we dan ook Belgique logischerwijze splitsen - of is het niet belangrijk en vervalt dat argument logischerwijze als het op vlaams-nederlandse integratie aankomt?

system 10 april 2009 10:11

Citaat:

Goede vrijdag vandaag.

Ik schat het aantal katholieken in Vlaanderen op een 30 �* 40%. Als het dat nog is en in ieder geval zeker niet meer. In de paasdagen of bij kerstmis of bij een doop of op een begrafenis toevallig eens naar de kerk gaan, is in mijn ogen geen bewijs van katholiciteit, eerder een kwestie van een (al dan niet) religieuze gewoonte en minder van geloof.

Wat we wel vaststellen is, dat de nieuwe tendens van katholieke volwassendoop meer aanslaat in Wallonië dan in Vlaanderen. De cijfers hieromtrent verschenen een paar dagen geleden in de krant.

Sidharta 10 april 2009 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4055153)
Ik schat het aantal katholieken in Vlaanderen op een 30 �* 40%. Als het dat nog is en in ieder geval zeker niet meer. In de paasdagen of bij kerstmis of bij een doop of op een begrafenis toevallig eens naar de kerk gaan, is in mijn ogen geen bewijs van katholiciteit, eerder een kwestie van een (al dan niet) religieuze gewoonte en minder van geloof.

Wat we wel vaststellen is, dat de nieuwe tendens van katholieke volwassendoop meer aanslaat in Wallonië dan in Vlaanderen. De cijfers hieromtrent verschenen een paar dagen geleden in de krant.

U schat het:roll:
De uitslag van het onderzoek was 57 %

liberalist_NL 10 april 2009 11:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4055249)

Misschien enkel lid?

Sidharta 10 april 2009 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4055256)
Misschien enkel lid?

Bel Canvas/Ter Zake, voor de vragen van het onderzoek.

Waarschijnlijk zal net het zo zijn ,als het Nederlandse onderzoek .
Mensen die zelf aangeven of ze RK zijn en niet op basis van gegevens van de burgelijke stand.

Firestone 10 april 2009 11:45

Citaat:

Niet minder dan 81% (8,2 miljoen mensen) is rooms-katholiek, volgens de gegevens van de doopregisters. Maar slechts 57% van de Belgische bevolking bestempelt zichzelf als lid van een de katholieke kerk.

Opmerkelijk is de vaststelling dat, volgens onderzoek slechts 75% van degenen die zichzelf als lid bestempelen van de katholieke kerk, ook beweren dat zij er een katholieke levensbeschouwing op na houden. De anderen noemen zich ofwel christelijk, vrijzinnig, onverschillig of ongelovig.

Amper 11% van degenen die zich lid noemen van de katholieke kerk woont wekelijks een eucharistie bij.
Bron: Canvas - Terzake

Citaat:

Dat komt alvast niet uit de Terzake van gisteren.

system 10 april 2009 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4055249)

Ik twijfel aan die zogezegde onderzoeken. Bij verkiezingsenquêtes 'onderzoekt' men ook. Interviewt men ook mensen, enz. En uiteindelijk men zit er vaak grandioos naast.

Sidharta 10 april 2009 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4055306)
Ik twijfel aan die zogezegde onderzoeken. Bij verkiezingsenquêtes 'onderzoekt' men ook. Interviewt men ook mensen, enz. En uiteindelijk men zit er vaak grandioos naast.

Als het over Belgie gaat, dan twijfel je , als het over Nederland gaat, dan weet je het zeker.
Beetje vreemd:roll:

system 10 april 2009 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4055308)
Als het over Belgie gaat, dan twijfel je , als het over Nederland gaat, dan weet je het zeker.
Beetje vreemd:roll:

Neen, ik heb dit reeds vaak gezegd en herhaald. Ik twijfel aan dat soort onderzoeken. Maar natuurlijk, als men afkomt met een peiling die dit of dat vertelt, dan stel ik een andere peiling daartegenover die het tegenovergestelde zegt. Maar, al bij al, stel ik maar weinig vertrouwen in dat soort peilingen.

Bovenbuur 10 april 2009 12:14

Citaat:

Goede vrijdag vandaag.

Die Nederlandse cijfers van jou zijn wel erg optimistisch, de meeste onderzoeken houden het op iets meer gelovigen.

Sidharta 10 april 2009 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 4055330)
Die Nederlandse cijfers van jou zijn wel erg optimistisch, de meeste onderzoeken houden het op iets meer gelovigen.

Dit zijn de cijfers van vorig jaar.

JP Coen 10 april 2009 13:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4055317)
Neen, ik heb dit reeds vaak gezegd en herhaald. Ik twijfel aan dat soort onderzoeken. Maar natuurlijk, als men afkomt met een peiling die dit of dat vertelt, dan stel ik een andere peiling daartegenover die het tegenovergestelde zegt. Maar, al bij al, stel ik maar weinig vertrouwen in dat soort peilingen.

Het is algemeen bekend dat Belgie veel traditioneler en godsdienstiger is dan Nederland.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be