![]() |
Schrootpremie: gedegenereerd cynisme of collectieve waanzin?
Deze wereld en zijn bevolking gaat kapot aan de giftige uitwasemingen van de auto en aan zijn CO2-uitstoot.
In die omstandigheden is het geven van een superpamper van duizenden euro (ook aan de rijkjes weer, natuurlijk), 1 in het beste geval een uiting van gedegenereerd cynisme 2 in het slechtste geval een uiting van collectieve paniek, zeg maar: waanzin Hoe dan ook, om de falende autoconstructeurs te redden, daar helpt het wél voor, bewijs: Duitsland. |
Het is inderdaad een kortetermijnmaatregel,en het is maar de vraag of de overheid nu niet "verplicht" zal zijn om deze maatregel nog vele kwartalen aan te houden.
Het betekent dat een moderne EUR3-wagen van vijf jaar oud,technisch in perfecte staat,op kosten van de overheid de schroothoop op gaat........(zelfs niet meer op de boot richting Afrika dus...) Ik heb daar ook enige bedenkingen bij,maar ben te beleefd om ze hier met U te delen :roll: |
Citaat:
|
Ik vraag mij af waarom de overheden zo krampachtig de 'westerse' (lees Europa en Noord-Amerika) autoindustrie blijven steunen. Enkele vooraanstaande economen en economische historici (o.a. David Landes) voorspellen al tientallen jaren een totale collaps van de 'traditionele' autonijverheid. En toen was er nog geen sprake van een mondiale crisis. Waarom auto's in bijvoorbeeld België blijven assembleren als men dit in China, Indonesië of India even goed kan doen tegen een fractie van de loonkost van bij ons? En waarom blijven de overheden hier krampachtig hun geld in steken, dit is immers een bodemloos vat (met veel verlies van ons belastingsgeld tot gevolg).
Ik ben dan uiteraard ook geen voorstander van 'nonsense' oplossingen als een schrootpremie om onze autoindustrie uit het slop te halen. Op iets langere termijn is deze in 'het westen' toch niet meer rendabel en gedoemd te verdwijnen naar 'exotische' lage loonlanden. Ik vergelijk de 'support' aan de autoindustrie met het nodeloos rekken van het leven van een terminaal zieke patiënt, die vervolgens nog enkele stuipen krijgt. Reeds tien jaar geleden hadden we onze autofabrieken moeten sluiten en de werknemers moeten omscholen naar meer rendabele sectoren. Maar de politici die dit op hun geweten zouden hebben, zouden uiteraard niet meer verkozen geraken, kortzichtig als de gemiddelde mens is. Nu is het echter te laat om nog 'verzachtend' in te grijpen en is de beerput opgeborreld. En binnen enkele jaren (of misschien al maanden) zullen er vele 'slachtoffers' vallen ten gevolge van de totale ineenstorting van onze autoindustrie. En dit had men een voormalig beleid dat wat meer op lange termijn had gewerkt, heus vermeden kunnen worden. Een schrootpremie is een duidelijke uiting van gewillige kortzichtigheid en grenzeloos cynisme. |
Citaat:
Zelfs van strategisch belang. Er gaat ook veel cutting-edge know-how en razorblade -technologie mee gepaard, van levensbelang geacht voor het concurrentievermogen van de hele industrie. |
Citaat:
En we lachen met kunsthistorici of cultuurwetenschappers, maar als de nieuwe Aziatische of Latijns-Amerikaanse 'rijken' ons geschiedkundig, kunst- en cultuurpatrimonium nog meer gaan overspoelen, gaan zij binnenkort meer werkzekerheid hebben dan een autoassembleur. |
Citaat:
Daarom moeten wij het ook hebben van het menselijke kapitaal. Ik lach zeker niet met de zachte sector. Integendeel. Ik heb altijd een voorliefde gehad voor het niet-nuttige en het minder nuttige, alhoewel ik het nut van het ogenschijnlijk nutteloze zeker niet zou willen onderschatten. De tertiaire sector is allerminst onnut, versta me niet verkeerd. |
Zevenduizend Pond is wat je in Engeland gaat krijgen als schrootpremie voor het kopen van een electrische wagen.
Je kan het zo gek niet bedenken of het gebeurt, in de autobranche. |
Gewoon alleen een schrootpremie betalen aaniedereen die een auto vernietigt.
|
Voor het milieu houdt het geen steek, je wint hooguit enkele jaren qua emissiedaling.
Maar laten we Merkel nu wel even bedanken he; dankzij de Duitse schrootpremie gaat het goed in Vorst; M.a.w. de Duitse belastingbetaler helpt Vorst, leuk toch? Zoalng België het maar niet invoert! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:41. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be