Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Peter Reekmans (LDD) (6 t.e.m. 12 april) (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=197)
-   -   Haatdragende of kwetsende meningsuitingen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=121540)

Distel 10 april 2009 10:22

Haatdragende of kwetsende meningsuitingen

Hoi Peter

In een andere topic stelde ik al even de vraag, maar het is belangrijk genoeg voor een aparte topic (zodat het niet verdrinkt tussen de rest):

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peter Reekmans (Bericht 4052062)
wij blijven voorstander van een algehele freedom of speach zolang deze niet haatoproepend of kwetsend is

Hoe definieer je dan "haatoproepend of kwetsend"? Hoe bepaal je wanneer iets daaronder valt?

Distel 11 april 2009 19:38

Effe terug naar boven halen. ;)

Peter Reekmans 12 april 2009 00:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 4057163)
Effe terug naar boven halen. ;)

ik denk dat dit toch duidelijk is en voor zich spreekt, neen?
iedere persoon heeft toch door wat haat en kwetsen is!

Savatage 12 april 2009 00:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peter Reekmans (Bericht 4057387)

Dat is imo net verschillend van persoon tot persoon. Neem bijvoorbeeld de cartoonrellen in Denemarken n.a.v. enkele cartoons die 'kwestend' waren voor de moslimbevolking, maar niet kwetsend voor de gewone Deen/Europeaan. Vindt u dat die cartoons gecensureerd moeten worden?

Peter Reekmans 12 april 2009 00:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 4057394)
Dat is imo net verschillend van persoon tot persoon. Neem bijvoorbeeld de cartoonrellen in Denemarken n.a.v. enkele cartoons die 'kwestend' waren voor de moslimbevolking, maar niet kwetsend voor de gewone Deen/Europeaan. Vindt u dat die cartoons gecensureerd moeten worden?

dat vind ik nu eens een voorbeeld van niet kwetsend! voor niemand

Distel 12 april 2009 08:09

Citaat:

We hebben het over wetten die mensen bestraffen bij het verspreiden van "haatdragende en kwetsende" meningsuitingen. Een van de fundamenten van een rechtstaat is het concept "rechtszekerheid". Ik had toch gehoopt om van een lid van een potentieel toekomstige regeringspartij wat meer rechtszekerheid te krijgen dan "dat is duidelijk en spreekt voor zich". Het verbieden van "haatdragende en kwetsende" meningsuitingen is slechts afdwingbaar wanneer duidelijk afgelijnd is wat nu juist "haatdragende en kwetsende" is. Anders vervallen we in willekeur.

Dus, nogmaals, wat valt onder "haatdragende en kwetsende" meningsuitingen? Hoe bepaal je dat?

Distel 12 april 2009 08:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peter Reekmans (Bericht 4057396)
dat vind ik nu eens een voorbeeld van niet kwetsend! voor niemand

Maar wel voor moslims. Blijkbaar is het dus toch niet zo duidelijk en spreekt het toch niet voor zich wat haatdragend en kwetsend juist inhoudt.

Flanelcondoom 12 april 2009 18:45

Citaat:

Neen.

Je uitroepteken doet je niet erg serieus overkomen, trouwens.

voicelesscharlie 12 april 2009 18:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 4057394)

Dan moet je ook de uitlatingen tegen de katholieken censureren.

liberalist_NL 12 april 2009 19:08

Wat een kinderachtige reacties.

Flanelcondoom 12 april 2009 19:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4058364)
Wat een kinderachtige reacties.

Mijnheer Reekmans vraagt er een beetje om.

"Iedereen weet wat..." is een goedkope drogreden.

Peter Reekmans 12 april 2009 20:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4058368)
Mijnheer Reekmans vraagt er een beetje om.

"Iedereen weet wat..." is een goedkope drogreden.

lijkt mij eerder gezond verstand

liberalist_NL 12 april 2009 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peter Reekmans (Bericht 4058481)

Evoluerende begrippen als vrijheid onderwerpen aan enkel de huidige 'Zeitgeist' is populistisch, niet gezond verstand.

cdekeule 12 april 2009 21:15

Ja maar het is dan ook een populistische partij. Wat is gezond verstand? Een manier om je er makkelijk vanaf te maken, lijkt me.

Flanelcondoom 13 april 2009 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peter Reekmans (Bericht 4058481)

Hetzelfde gezond verstand dat ons vertelt dat de Aarde plat is?

Jij faalt er telkens in om eenvoudige vragen te beantwoorden, beste man. Nuja, ik hoop al lang niet op regent-filosofen achter het stuur, maar dit is er toch wel wat over. Als jij en je partijtje een serieuze indruk willen maken, zou ik een beetje niveau in het discours brengen.

Ik ga deze "gesprekken" opslaan op mijn pc en verspreiden.

Savatage 13 april 2009 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4058985)
Hetzelfde gezond verstand dat ons vertelt dat de Aarde plat is?

Jij faalt er telkens in om eenvoudige vragen te beantwoorden, beste man. Nuja, ik hoop al lang niet op regent-filosofen achter het stuur, maar dit is er toch wel wat over. Als jij en je partijtje een serieuze indruk willen maken, zou ik een beetje niveau in het discours brengen.

Ik ga deze "gesprekken" opslaan op mijn pc en verspreiden.

Nuja, het is weer eens een nieuwe politieke discussiestijl. Alles als vanzelfsprekend beschouwen om iedereen gelijk te geven.

Flanelcondoom 13 april 2009 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 4059000)
Nuja, het is weer eens een nieuwe politieke discussiestijl. Alles als vanzelfsprekend beschouwen om iedereen gelijk te geven.

Ik vraag mij vooral hoe hij zo ver is geraakt.

liberalist_NL 13 april 2009 16:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4059012)
Ik vraag mij vooral hoe hij zo ver is geraakt.

Principes en idealen overboord gooien en zeggen wat men wilt horen.

Mahalingam 13 april 2009 17:50

Of het kwetsend kan zijn, daar liet de rechtbank zich niet over uit, maar de volgende dingen mogen gezegd worden omdat ze niet in strijd zijn met de Ned. haatwet 137.
LJN: BI0374, Rechtbank Haarlem , 15/667163-08

‘Zo’n berberaap of kakkerlak moet u gewoon binnenlaten’
‘Blijf in uw woestijn en ga nog eens fijn van bil met een van uw kamelen”
‘We hebben ze als waarde gasten behandeld. Althans voordat ze onze blondines gingen verkrachten.’
“Met een invasie van meer dan een miljoen berberapen kunnen we spreken over een dreigende Derde Wereldoorlog”
“Ratten die ons het liefst allemaal zouden afslachten omdat we ongelovige onreine varkens zijn.”

Volgens het Meldpunt Discriminatie Internet (MDI) had de rechter een vlaag van verstandsverbijstering.
Beheerder misdefinitie.nl vrijgesproken

Dajjal 13 april 2009 17:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam (Bericht 4059489)
Of het kwetsend kan zijn, daar liet de rechtbank zich niet over uit, maar de volgende dingen mogen gezegd worden omdat ze niet in strijd zijn met de Ned. haatwet 137.
LJN: BI0374, Rechtbank Haarlem , 15/667163-08

‘Zo’n berberaap of kakkerlak moet u gewoon binnenlaten’
‘Blijf in uw woestijn en ga nog eens fijn van bil met een van uw kamelen”
‘We hebben ze als waarde gasten behandeld. Althans voordat ze onze blondines gingen verkrachten.’
“Met een invasie van meer dan een miljoen berberapen kunnen we spreken over een dreigende Derde Wereldoorlog”
“Ratten die ons het liefst allemaal zouden afslachten omdat we ongelovige onreine varkens zijn.”

Volgens het Meldpunt Discriminatie Internet (MDI) had de rechter een vlaag van verstandsverbijstering.
Beheerder misdefinitie.nl vrijgesproken

Minder "kwetsend" als wat er iedere vrijdag in de doordeweekse moskee verkondigd wordt tav onze decadente Westerse maatschappij.

Maar moslims mogen dat. Want als je daar een opmerking over maakt ben je racist. Foei. Stoute witte man.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be