Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Is het nieuwe verkeersbeleid één grote leugen ????? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=12160)

Peace 18 april 2004 09:04

Zijn het aantal verkeersslachtoffers werkelijk aan het dalen door de superboetes e.d.?

Wanneer ik vooral de ongevalberichten van de weekends hoor krijg ik eerder de indruk dat ze aan het stijgen zijn.

Vorig jaar zouden het aantal verkeersslachtoffers gedaald zijn na het invoeren van de superboetes. Is dit echter een gevolg van de superboetes of spelen andere criteria een rol?

Enkele denkpistes;

Neem bijvoorbeeld eens het weer. zoals iedereen wellicht weet, gebeuren er bij slecht weer aanzienlijk meer ongevallen dan bij goed weer. Vorig jaar hadden wij een bijzonder goed weerjaar.
Welke invloed heeft dit gehad op het aantal verkeersongevallen?

Zijn wij Belgen inderdaad roekelozer op de weg of worden de statistieken op een verkeerde basis met elkaar vergeleken?
Ons land is een centraal doorvoerland en ik denk dat het aantal gereden kilometers hier aanzienlijk hoger ligt dan in bepaalde landen waar onze statistieken mee vergeleken worden. Neem als voorbeeld Nederland. Nederland is een fietsersland en het openbaar vervoer wordt daar ook veel meer gebruikt dan hier. Waarschijnlijk ligt het aantal gereden kilometers daar aanzienlijk lager dan hier.
Een statistisch vergelijk zou dan ook veel nauwkeuriger zijn wanneer men dit zou voeren op basis van het aantal gereden kilometers en de verkeersdrukte.

Nog een vraag. Werd er misschien vorig jaar niet een beetje aangepast in de wijze hoe men verkeersslachtoffers registreerd. Ik weet het niet maar Verhofstadt kennende weet die wel hoe hij statistieken ten zijne gunste moet aanpassen.

Is onze verkeersinfrastructuur niet verantwoordelijk voor een zeer groot aantal verkeersslachtoffers? Denk daarbij aan de lindbebouwing, Wegen die nog nauwelijks het aantal verkeersdeelnemers aankunnen. Trage verkeersdeelnemers die op dezelfde rijstroken als het snelle verkeer moeten rijden.

Staan de snelheidscamera's in België op de zwarte punten of staan ze grotendeels op punten waar men er van uitgaat dat ze het meest zullen in het laatje brengen?

Onder de motorrijders vallen een aanzienlijk aantal doden. De laatste jaren zijn het aantal motorrijders aanzienlijk toegenomen. Zou zonder deze toename het aantal verkeersslachtoffers niet veel meer gedaald zijn.

Om de haverklap lezen wij in de media dat vrachtwagens verantwoordelijk zijn voor verkeersdoden. Het grote aantal doden door vrachtwagens wordt bijna nooit veroorzaakt door te hoge snelheid.
Er zijn dus andere oorzaken. Er zijn technische mogelijkheden om bijvoorbeeld achteroprij ongevallen door vrachtwagens grotendeels te voorkomen. Waarom heeft de regering daar nog geen werk van gemaakt?

Is het aantal verkeersslachtoffers in Nederland vorig jaar niet toegenomen, ondanks een zeer streng controle beleid?

PS. Het is misschien een raar vergelijk, maar het grootste aantal donororganen komt van verkeersslachtoffers. Hoe minder verkeerslachtoffers er vallen, hoe minder organen er ter beschikking staan en daardoor sterven er weer mensen. Eén orgaandonor kan soms verschillende mensen redden.


neruda 18 april 2004 09:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peace
Zijn het aantal verkeersslachtoffers werkelijk aan het dalen door de superboetes e.d.....g controle beleid?

PS. Het is misschien een raar vergelijk, maar het grootste aantal donororganen komt van verkeersslachtoffers. Hoe minder verkeerslachtoffers er vallen, hoe minder organen er ter beschikking staan en daardoor sterven er weer mensen. Eén orgaandonor kan soms verschillende mensen redden.

:lol: :lol: dit laatste bewijst degelijk uw lage IQ gehalte zenne vriend...ik stel voor om uw te plezieren ingeval u ooit eens zelf een orgaantje of twee nodig zou nodig hebben om in één slag alle verkeersreglementen totaal af te schaffen en hebben we 'a volonté' organen in 'stock'.
Uw logica klopt maar is allesbehalve rijk aan intellekt...genre 'Dedecker' die liever zijn zeehondjes redt ipv zijn eigen kinderen.... :oops: :oops: :oops: :oops:

dorus 18 april 2004 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door neruda
:lol: :lol: dit laatste bewijst degelijk uw lage IQ gehalte zenne vriend...ik stel voor om uw te plezieren ingeval u ooit eens zelf een orgaantje of twee nodig zou nodig hebben om in één slag alle verkeersreglementen totaal af te schaffen en hebben we 'a volonté' organen in 'stock'.

Lees die zin nu eens.
Nog eens.

Over IQ gesproken! :lol: :lol: :lol:

Peace heeft gelijk. Nergens in die fameuze statistieken wordt rekening gehouden met het aantal wagens op de weg, het aandeel daarin van vrachtwagens etc. Nergens ook maar één woord over de invloed van files op het aantal verkeersdoden en gekwetsten.

Kortom, het zijn statistieken en statistiek is een Belgische uitvinding, dus kan je er alle kanten mee op.
Zo van: wat wil je bewijzen - bedien u. :wink: :wink: :wink:

Peace 18 april 2004 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door neruda
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peace
Zijn het aantal verkeersslachtoffers werkelijk aan het dalen door de superboetes e.d.....g controle beleid?

PS. Het is misschien een raar vergelijk, maar het grootste aantal donororganen komt van verkeersslachtoffers. Hoe minder verkeerslachtoffers er vallen, hoe minder organen er ter beschikking staan en daardoor sterven er weer mensen. Eén orgaandonor kan soms verschillende mensen redden.

:lol: :lol: dit laatste bewijst degelijk uw lage IQ gehalte zenne vriend...ik stel voor om uw te plezieren ingeval u ooit eens zelf een orgaantje of twee nodig zou nodig hebben om in één slag alle verkeersreglementen totaal af te schaffen en hebben we 'a volonté' organen in 'stock'.
Uw logica klopt maar is allesbehalve rijk aan intellekt...genre 'Dedecker' die liever zijn zeehondjes redt ipv zijn eigen kinderen.... :oops: :oops: :oops: :oops:

Nergens beweer ik dat wij het aantal verkeersdoden hoog moeten houden om voldoende donor organen te hebben. Ik heb deze PS. er enkel bijgezet om de denkpiste volledig te maken.

Uiteraard moet er alles aan gedaan worden om het aantal verkeersdoden terug te dringen, behalve door daarvoor grote delen van de bevolking financieel te ruïneren.

Die nieuwe verkeerswetgeving met haar superboetes zijn niet vóór, maar tegen de bevolking gericht.

Uiteindelijk is het maar een zeer kleine groep mensen die wat op een zeer onverantwoorde wijze met hun voertuig om gaan. Ik durf te stellen dat dik meer dan negentig procent van de bestuurders die bijvoorbeeld harder rijden dan toegestaan, toch nooit daardoor in een ongeval betrokken raken.

Door een betrekkelijk klein aantal chauffeurs die niet bekwaam zijn om op een verantwoordde wijze met een voertuig om te gaan, wordt nu iedereen op een zeer associale manier aangepakt.
En met iedereen, bedoel ik iedereen. Ook die mensen die gelijk die denken dat zij zich aan de verkeersregels houden maken fouten.

Daarom, stop die waanzin en stop vooral Anciaux. Die hoort niet thuis in de politieke wereld en heeft dringend psychologische begeleiding nodig.


Erw 18 april 2004 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door neruda
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peace
Zijn het aantal verkeersslachtoffers werkelijk aan het dalen door de superboetes e.d.....g controle beleid?

PS. Het is misschien een raar vergelijk, maar het grootste aantal donororganen komt van verkeersslachtoffers. Hoe minder verkeerslachtoffers er vallen, hoe minder organen er ter beschikking staan en daardoor sterven er weer mensen. Eén orgaandonor kan soms verschillende mensen redden.

:lol: :lol: dit laatste bewijst degelijk uw lage IQ gehalte zenne vriend...ik stel voor om uw te plezieren ingeval u ooit eens zelf een orgaantje of twee nodig zou nodig hebben om in één slag alle verkeersreglementen totaal af te schaffen en hebben we 'a volonté' organen in 'stock'.
Uw logica klopt maar is allesbehalve rijk aan intellekt...genre 'Dedecker' die liever zijn zeehondjes redt ipv zijn eigen kinderen.... :oops: :oops: :oops: :oops:

De manier waarop u hier lol en oops smilies gebruikt doet me eerder denken dat U andere redenen hebt dan het onderwerp om in dit topic een antwoord te plaatsen.
Peace maakt duidelijk dat verhoudingen tussen problemen belangrijk zijn want als je de verhoudingen kunt bepalen dan krijg je een rangschikking die toelaat om prioriteiten te kunnen stellen.
Inzake die organen, dit is geen mening maar een vermelden van de nuchtere realiteit. Over wat gaat het hier uiteindelijk: over de mate waarin de maatschappij als geheel beter wordt van een bepaalde maatregel, voordelen afgewogen tegen nadelen.

Als die bepaalde maatregel een probleem enkel verschuift dan heeft de maatschappij er niet alleen niks mee gewonnen maar ook mee verloren, want de maatregel zelf kost ook veel geld aan de gemeenschap, je kunt het vergelijken met 'water naar zee brengen en je mag zelf je verplaatsingskosten betalen'.

Trouwens, volgens mij zijn die boetes alleen maar een algemene belastingsverhoging zoals vele andere maatregelen en worden verkeersdoden gebruikt zoals vele andere excuses.

De belastingen stijgen continue, overal zit de regering *stillekes* maatregelen uit te vaardigen waarbij ze zich ontdoet van allerhande geld kostende verantwoordelijkheden die wel ten dienste stonden van de gemeenschap, of uitbreiding/strictere toepassing van bepaalde wetten.
Tot voor dit jaar kon je door meerdere rekeningen te openen bij een bank een stukken hogere belasting (hogere schaal) op rente vermijden.
Dit was zeuren van de burger natuurlijk, maar ze hebben het wel jaren en jarenlang toegelaten, en nu niet meer. En niet omdat ze het nu pas ontdekten.

Het gaat hier om hoge verkeersboetes maar ik denk dat ze gewoon een manifestatie zijn van het probleem waar we op afstevenen: failliet van België door haar geldverkwistende en waanzinnig ineffectieve beleid.

Wat ik me ook afvraag: als je ziet met welke ongelooflijke inspanning (en corruptie alom) de banksector en de overheid de laatste 10 jaar de burger naar de beurs trachten te drijven, dan maak ik me ongerust, ik ben geen econoom, maar het enige voordeel dat dit voor beide instanties volgens mij kan hebben is een verplaatsing van risico van belangengroep naar burger toe.

Peace 20 april 2004 06:48

“Automobilisten vormen een zeer grote groep. Als je vanuit die groep kunt binnenhalen, is dat veel. Dat kan 248 �* 300 miljoen euro aan boetes opleveren, tegenover 64 miljoen in 1987 (Moniek Denhaen van Touring in De Morgen van 27 maart 2004).
De auto is een uiterst belangrijke bron van inkomsten voor de overheid. Met alle taksen, accijnzen, BTW-heffingen en boetes inbegrepen spijzen onze vierwielers de staatskas voor 10 miljard euro per jaar. Tegenover de helft 15 jaar terug.


Herman Desmedt ©HD 20 april 2004 06:55

De ongevallen, zowel vroeger als nu, zijn er in de eerste plaats omdat bestuurders, al dan niet in roes, de reglementeringen negeren.
Het percentage ongevallen is dan ook niet voornamelijk te wijten aan de limieten van die reglementeringen, maar aan de bestuurders.

ancapa 20 april 2004 07:02

[size=7]om de poen is het te doen en niets anders [/size]

dat ze gewoon veel meer controles deden... dat was voldoende !

Foundation 20 april 2004 08:15

En dan halen ze nog meer poen op... wat wil je eigenlijk?

dorus 20 april 2004 10:04

Ach, Stevaert is Bertje gewoon aan het doodknuffelen. De superboetes, de geluidshinder.... Bertje hapt naar adem en Steve lacht. :lol: :lol: :lol:

Flippend Rund 20 april 2004 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peace
“Automobilisten vormen een zeer grote groep. Als je vanuit die groep kunt binnenhalen, is dat veel. Dat kan 248 �* 300 miljoen euro aan boetes opleveren, tegenover 64 miljoen in 1987 (Moniek Denhaen van Touring in De Morgen van 27 maart 2004).
De auto is een uiterst belangrijke bron van inkomsten voor de overheid. Met alle taksen, accijnzen, BTW-heffingen en boetes inbegrepen spijzen onze vierwielers de staatskas voor 10 miljard euro per jaar. Tegenover de helft 15 jaar terug.


Er is mij juist een idee te binnen geschoten hoe we Stevaert en Anciaux een geweldige loer kunnen draaien, allemaal goed luisteren, i will say this only once:

vanaf vandaag gaan we allemaal, zonder uitzondering... de verkeersregels volgen!!!!! Dus... GEEN BOETES MEER en de heren ministers kunnen op hun slappe kin kloppen. :D :D :D :D :D

dorus 20 april 2004 10:15

Mis!
Dan plaatsen ze borden met 70 p.u. op de autostrades. Ze verstoppen de borden achter struikgewas.....
Kortom, ze zullen je pakken. Ontsnappen is onmogelijk. :wink:

Tegendradigaard 20 april 2004 11:27

As het jullie eender is laat ik mij liever niet pakken en zeker nie door den Bert of door de Steve.

Herr Flick 20 april 2004 11:46

Van 't weekend nog een bende arrogante wielertoeristen tegengekomen, die er eigenlijk om smeekten om doodgereden te worden.

A hun volgwagen droeg geen bord wielertoeristen,
het voertuig droeg ook zijn 4 pinkers niet om voor gevaar te waarschuwen

B ze vonden het blijkbaar nodig de twee rijstroken te gebruiken...

Als ge dan zo nen assehole aan uw moterkap hebt kleven, zijde direct de grote verkeersgangster, terwijl ze het volledig aan hun eigen egoïstisch rijgedrag te wensen hebben.

Ik rij ook graag met de fiets, maar ik hou me aan de regels, ik laat dus mijn licht branden in het halfduister, ik rij op het fietspad, ik kijk 3 keer uit op een rondpunt, (laatst nog bekanst overhoop gereden door nen nest traagrijdende bomma's, ... ) ik had het al door da ze mij ging doodrijden op da rondpunt als ik nie ging stoppen...


Op autostrades het zelfde iritante gedrag, mensen niet laten invoegen die op de autostrade willen komen of er af willen gaan, ...

En verder dat eeuwige middenvakterrorisme, !

en daar doen de flikken niks aan, want dan moeten ze natuurlijk werken, ...

Het ontbreekt belgen totaal aan enige vorm van verkeersopvoeding en vlot gedrag op de weg, Vraag maar eens aan een Fransman of Duitser die hier woont wat ze van ons weggedrag vinden, ...

Herr Flick 20 april 2004 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peace
“Automobilisten vormen een zeer grote groep. Als je vanuit die groep kunt binnenhalen, is dat veel. Dat kan 248 �* 300 miljoen euro aan boetes opleveren, tegenover 64 miljoen in 1987 (Moniek Denhaen van Touring in De Morgen van 27 maart 2004).
De auto is een uiterst belangrijke bron van inkomsten voor de overheid. Met alle taksen, accijnzen, BTW-heffingen en boetes inbegrepen spijzen onze vierwielers de staatskas voor 10 miljard euro per jaar. Tegenover de helft 15 jaar terug.


Er is mij juist een idee te binnen geschoten hoe we Stevaert en Anciaux een geweldige loer kunnen draaien, allemaal goed luisteren, i will say this only once:

vanaf vandaag gaan we allemaal, zonder uitzondering... de verkeersregels volgen!!!!! Dus... GEEN BOETES MEER en de heren ministers kunnen op hun slappe kin kloppen. :D :D :D :D :D


Nog veel beter een traagheidsactie, iedereen maar max 70 per uur rijden op de autostrades, ...

Tegendradigaard 20 april 2004 12:14

Bwa Heer Flick als die Fransman ene uit Parijs is moet die nie veel zeggen.
Ik heb daar de laatste jaren regelmatig rondgereden en das echt een leuke stad om rond te rijden. Aan het rood licht met drie rijvakken staan en ik in het midden. Het wordt groen en die links van mij staat gaat voor mijne neus plots naar rechts om af te slaan, en die rechts van mij staat profiteerde van mijn stoppen (om die linkse te vermijden) om nadat die links-rechtsafdraaiende zijne neus gepasseerd was om op zijn beurt voor mij te snorren en naar links af te slaan. Bienvenu �* Paris. Maar het leuke is wel dat eens ge aangepast zijt ge het gewoon ook doet. Ge gaat staan waar ge wilt, ge draait af wanneer ge wilt zonder te kijken naar lijnen of lichten. Gas geven is de boodschap.

Herr Flick 20 april 2004 12:28

Vwoilla gij hebt het tenminste gesnapt, !


Zo werkt da op ronde punten, en dat soort toestanden, gewoon vlot rijden, !


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be