![]() |
Een stukje van elk ...
Dit Paasweekend trokken we met Ierse vrienden naar onze stek in spe in de Ardennen. Zij hadden een cadeautje mee onder de vorm van een bol jonge kaas van twaalf kilogram. Doolin geheten.
In vergelijking daarmee is echte jonge Gouda schuimwijn naast Doolin Champagne. Wat met jullie kaassmaken? Van welks een stukje? |
Mijn kennis van kazen gaat niet helaas verder dan de schel jonge kaas tussen mijn dagelijkse boterham of de Boursin waarin ik mijn (nog net niet dagelijkse) portie zalm bak...
|
Ik lust zowat alle kazen, behalve echt oud belegen.
|
Oude Brugse.
Oude Amsterdam. Extra-Belegen Beemster. Als het maar afsmaakt. |
Een stukje Gruyère de Comté, A.O.C., dat is "hemel op aarde". Ook niet te versmaden: Tomme de Savoie, een goed stukje Brie, en geitekaas van Werchter (kaasmakerij Midgard). Ook ne goede Manchego (Spaans) gaat er wel in, en een saus met Ricotta lijkt me toch iets beter dan Boursin voor diene zalm van ZwartenGeel.
Van een andere orde: een boterham met platte kaas en bruine suiker, jummie!!! |
Tenenkaas
|
ook zowat alle kazen, op de hierboven genoemde na ...
|
zowat alle kazen, behalve schimmel- en tenenkazen
|
Of van de trapist in Westmalle, ook niet slecht.
|
- In principe alle kazen maar deze zijn toch wel érg lekker:
- Old Amsterdam - lekkere oude kaas, het liefst gecombineerd met een goed bewaarde Bordeaux (of rode Port). Nu is dat de 'commerciële versie'. Nóg lekkerder is: - Overjarige Goudse kaas. - Brie, Camembert - Danableu, Roquefort Op de IJsseldijk tussen Hattemerbroek en Wezep zit een boer die heerlijke kazen maakt. Alle soorten kazen. Maar het allerlekkerste is toch wel zijn allerjongste Goudse (hoewel de Komijnenkaas ook heerlijk is). |
Président en Beemster.
|
Ben echt dol op kaas. Gesneden, om te smeren, oud en jong, schimmelkaas (brie, cammenbert, Danish Blue, rocquefort)..........etc etc.
Mijn echte pekelzonde is "L'Explorateur", een smeuiige kaas die smelt als boter op je tong. Past heel goed bij een "kaas en wijnavond". Maar pas op, niet om elke dag te eten wat zijn vetgehalte is maar liefst 75%. 8-) ![]() |
Ik ben dol op kaas, maar ik pas inderdaad voor tenen- en schimmelkaas.
Een sneetje hollandse belegen lust ik ook nog wel, maar te belegen hoeft ook niet. De meeste abdijkaasjes zijn zalig. Frans broodje, kaasschoteltje, glas wijn en genieten. 8-) |
Citaat:
|
Ben een liefhebber van oude en overjarige Nederlandse kazen en ik vind franse brie's ook best lekker(camambert smaakt me te sterk). Verder op het lijstje staat franse geitenkaas en sterke roquefort.
|
:cheer: FETA :cheer:
|
Citaat:
90% van de feta in de wereld wordt in Nederland gemaakt |
Citaat:
|
Citaat:
Klopt ! 8-) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:01. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be