Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Ruben Cottenjé (Belgische Alliantie) (13 t.e.m 19 april) (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=199)
-   -   Fusie met Nederland (https://forum.politics.be/showthread.php?t=121760)

Leo 15 april 2009 16:33

Fusie met Nederland

Als Metternich de vraag niet stelt doe ik het maar:

Citaat:

Hoe staat u tegenover de hereniging met Nederland? Of dit nu Vlaanderen + Nederland is of België + Nederland, doet er even niet toe. Bent u ervoor te vinden om terug naar de staatsgrenzen te gaan van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden?

Ruben Cottenjé 15 april 2009 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Leo (Bericht 4061669)
Als Metternich de vraag niet stelt doe ik het maar:

Ik ben geen Nederlander noch Luxemburger, ik ben een Belg. Dus ik kan niet oordelen of Nederland en Luxemburg wel staan te wachten om een fusie aan te gaan met België. Het is wel een feit dat er de Benelux is en die samenwerking draag ik dan ook een warm hart toe.

Voor ons is het belangrijker dat we eerst en vooral er al voor kunnen zorgen dat België eendrachtig blijft alvorens het idee op te wekken om een fusie met Nederland en Luxemburg aan te kaarten.

Derk de Tweede 17 april 2009 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Cottenjé (Bericht 4061710)
Ik ben geen Nederlander noch Luxemburger, ik ben een Belg. Dus ik kan niet oordelen of Nederland en Luxemburg wel staan te wachten om een fusie aan te gaan met België. Het is wel een feit dat er de Benelux is en die samenwerking draag ik dan ook een warm hart toe.

Voor ons is het belangrijker dat we eerst en vooral er al voor kunnen zorgen dat België eendrachtig blijft alvorens het idee op te wekken om een fusie met Nederland en Luxemburg aan te kaarten.

Wat is een Belg precies ? 8-)

Shadowke 17 april 2009 14:04

je kan moeilijk een land terug eendrachtig maken als een groot deel van de bevolking van dat land af wilt :)

system 17 april 2009 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4063936)
je kan moeilijk een land terug eendrachtig maken als een groot deel van de bevolking van dat land af wilt :)

Er zijn maar relatief weinig mensen die echt van dat land afwillen. U overdrijft weer eens.

system 17 april 2009 16:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 4063908)
Wat is een Belg precies ? 8-)

Wat is een Zwitser, wat is een Duitser?

Shadowke 17 april 2009 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4064044)
Er zijn maar relatief weinig mensen die echt van dat land afwillen. U overdrijft weer eens.

beter beetje meer op café gaan beste system.
en u zult veel leren.

liberalist_NL 17 april 2009 18:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4064060)
Wat is een Zwitser, wat is een Duitser?

Ik ben een Duitser. :-)

FDM 17 april 2009 18:34

wat moeten we ermee , ze kunnen geen koers winnen

Shadowke 17 april 2009 18:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FDM (Bericht 4064232)
wat moeten we ermee , ze kunnen geen koers winnen

lol FDM :)

zoetemelk, boogers, ...
dat zijn allemaal Nederlanders die hoge ogen hebben gegooid int wielrennen.

liberalist_NL 17 april 2009 18:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4064236)
lol FDM :)

zoetemelk, boogers, ...
dat zijn allemaal Nederlanders die hoge ogen hebben gegooid int wielrennen.

Nederlanders zijn op Olympisch niveau beter in schaatsen, zwemmen, voetbal, hockey...

FDM 17 april 2009 21:12

Boogerd is een kleintje tegen de Kneet

Karma 17 april 2009 21:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Cottenjé (Bericht 4061710)

Even op inpikken ... de vraag was niet of NEDERLAND of LUXEMBURG staat te wachten om een fusie aan te gaan maar wel of JIJ achter het idee staat.
Wat is JOUW idee over de Verenigde Nederlanden?

Trouwens ... welk belang hebben we bij een eendrachtig België waar altijd maar gekijf bestaat tussen Noord en Zuid (da's de tweede vraag)?

Karma 17 april 2009 21:44

Wat is trouwens je gedacht over de Gulden Sporenslag en ... De Brugse Metten? Was die gegrond?

Ruben Cottenjé 18 april 2009 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 4064485)
Even op inpikken ... de vraag was niet of NEDERLAND of LUXEMBURG staat te wachten om een fusie aan te gaan maar wel of JIJ achter het idee staat.
Wat is JOUW idee over de Verenigde Nederlanden?

Trouwens ... welk belang hebben we bij een eendrachtig België waar altijd maar gekijf bestaat tussen Noord en Zuid (da's de tweede vraag)?

Op zich heb ik geen probleem met een Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Maar ik wil dan wel dat dit dan door een ruim en sluitend volksreferendum wordt bekrachtigd. Niet zoals nu in België door wat politieke spelletjes het land werd opgesplitst.

Invoering van het confermatief referendum.
Voor de Belgische Alliantie is de grondwet een overeenkomst tussen de bevolking en zijn instellingen. Het bevat de basisregels van het democratisch samenleven en stelt grenzen aan de macht. De grondwet mag geen speelbal zijn in de hand van politici en partijen.
De Belgische Alliantie stelt daarom als nieuwe instrument het confirmatief referendum voor, zoals dat nu reeds in Italië bestaat. Dat betekent dat elke grondwetsherziening na goedkeuring door het parlement ook door een volksreferendum bekrachtigd moet worden, alvorens ze kan doorgevoerd worden. Als de bevolking de voorgestelde herziening afwijst, dan moet de politieke wereld zijn huiswerk overdoen!

Ruben Cottenjé 18 april 2009 14:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 4064500)
Wat is trouwens je gedacht over de Gulden Sporenslag en ... De Brugse Metten? Was die gegrond?

De Guldensporenslag van 1302 had allerminst iets met taalkwesties te maken. Het was Brugge en het Graafschap Vlaanderen, waarvan de Graaf een franstalige was die meer rechten wou afdwingen bijde Franse koning. Het graafschap Vlaanderen kon rekenen op de steun van het Graafschap Namen en de ridders van boven de Rijn terwijl dan weer het Hertogdom Brabant (Antwerpen-Brussel) aan de zijde van de Fransen vochten.

Daarom vind de Belgische Alliantie ook 11 juli 1302 een eigenaardige datum tot het vieren van de Vlaamse feestdag.

system 18 april 2009 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4064212)
beter beetje meer op café gaan beste system.
en u zult veel leren.

In het café 'De Leeuw van Vlaanderen' zekers? Of 'den Egmont' in Brussel? Of naar het 'Café Zonder Naam' in Zeebrugge. Maar noch in het een noch in andere café zult u vaak komen, want u zit de hele tijd achter uw PC.

van Maerlant 18 april 2009 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Cottenjé (Bericht 4065302)
terwijl dan weer het Hertogdom Brabant (Antwerpen-Brussel) aan de zijde van de Fransen vochten.

:lol:
Jan II van Brabant streed tegen het leen van zijn grootvader?

system 18 april 2009 15:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 4065348)
:lol:
Jan II van Brabant streed tegen het leen van zijn grootvader?

Er waren inderdaad ook Brabanders die aan de kant van de Franse koning vochten. Dat is gewoon zo geweest. Dat is een historisch feit.

van Maerlant 18 april 2009 15:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4065393)
Er waren inderdaad ook Brabanders die aan de kant van de Franse koning vochten. Dat is gewoon zo geweest. Dat is een historisch feit.

Godfried van Brabant, de oom van Hertog Jan II, vocht inderdaad met zijn zoon aan de zijde van de Fransen. Hertog Jan zelf streed tegen Jan II van Avesnes, die dan weer aan de kant van de Fransen stond.
Twee jaar na de Guldensporenslag vochten de Vlamingen en Brabanders samen tegen Holland.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be