Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Forums vs. fora (https://forum.politics.be/showthread.php?t=121883)

Hallebarde 18 april 2009 22:20

Forums vs. fora

Ik weet niet goed waar deze vraag te posten ; hier lijkt mij nog het meest geschikt...

Volgens Van Dale is het meervoud van forum zowel forums als fora.

Velen houden het hier op fora, wijl ik liever forums gebruik.

Is er een aanbevolen voorkeur voor het ene of het andere ?

Distel 18 april 2009 22:42

Bij mijn weten maakt het niet uit.

Daarentegen, hoe vaak ik het meervoud "media" al in het enkelvoud heb weten gebruiken ("de media is niet objectief...")

freespirit 19 april 2009 11:43

Ik weet het ook niet zo goed. Neem nu mijn specifiek geval:

- 1 doctorandus (een man, dat is duidelijk)

- 1 doctoranda (een vrouw, ook duidelijk)

- 10 doctorandi (allemaal mannen, logisch voor wie de Latijnse verbuigingsvormen kent)

- 10 doctorandae (allemaal vrouwen die doctoreren, gepaste Latijnse verbuigingsvorm)

- wat met een groep van 10 mensen die doctoreren bestaande uit 5 mannen en 5 vrouwen: zijn dit dan 10 doctorandi of 10 doctorandae ???

AdrianHealey 19 april 2009 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 4066109)
- wat met een groep van 10 mensen die doctoreren bestaande uit 5 mannen en 5 vrouwen: zijn dit dan 10 doctorandi of 10 doctorandae ???

Mannen hebben altijd voorrang.

AdrianHealey 19 april 2009 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 4065827)

Daarentegen, hoe vaak ik het meervoud "media" al in het enkelvoud heb weten gebruiken ("de media is niet objectief...")

Dat kan toch?

Men zegt toch ook 'De verenigde staten heeft ...'?
Dat is niet meer verkeerd. Taal past zich aan.

lollysticky 19 april 2009 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 4066179)
Mannen hebben altijd voorrang.

dit is idd correct...
het wordt dan doctorandi :)

Scarabaeida 19 april 2009 12:53

Fora klinkt chiquer en juister.

Wat gebruiken jullie trouwens: stigma of stigmata?
Ik heb het gevoel dat ik een zeldzaamheid ben die het laatste hanteert, en ik heb nooit Grieks geleerd nochtans.

eno2 20 april 2009 09:38

Citaat:

hier lijkt mij nog het meest geschikt...
K&K

driewerf 20 april 2009 13:08

Ik gebruik alleszins liever fora.
Absoluut uit de boze :fora's.

Rhiannon 20 april 2009 15:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 4066180)
Dat kan toch?

Jij vindt misschien dat zoiets kan, maar dat maakt het niet minder verkeerd. "De Verenigde Staten heeft" is nog altijd even fout als "de media is". Een tijdje geleden is hier nog eens zo'n discussie gevoerd over de taalverloedering in Vlaanderen, meer bepaald over het foute gebruik van "heten" en "noemen" door de Vlaamse minister-president. Taal past zich inderdaad aan, maar een verloedering van de taal is niet hetzelfde als een aanpassing. Toch geen positieve aanpassing alleszins...

AdrianHealey 20 april 2009 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rhiannon (Bericht 4067920)
Jij vindt misschien dat zoiets kan, maar dat maakt het niet minder verkeerd. "De Verenigde Staten heeft" is nog altijd even fout als "de media is".

Het is niet mijn fout dat jij niets weet van taalkunde. Sorry. Ik heb u dat al uitgelegd.

De website van onzetaal.nl tendendeert naar uw stelling:
Citaat:

Zowel 'De VS is een groot land' als 'De VS zijn een groot land' is juist; de voorkeur gaat uit naar het enkelvoud. Als VS voluit wordt geschreven als Verenigde Staten, is het meervoud juist: 'De Verenigde Staten zijn een groot land.'
Gelukkig dat taal geen wiskunde is.

Bovenbuur 20 april 2009 17:23

Volgens de van Dale mag ik zowel "koetjes en kalfjes" als "koeien en kalveren" zeggen. Heeft u een voorkeur voor een van de twee?

Rhiannon 20 april 2009 20:33

.

Rhiannon 20 april 2009 20:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 4067967)
Het is niet mijn fout dat jij niets weet van taalkunde. Sorry. Ik heb u dat al uitgelegd.

Wat een geluk voor ons, onwetend forum-plebs, dat wij de grote, alwetende Adrian Healy hebben om ons bijtijds terug op het rechte pad te zetten... :roll:

Wat een weerzinwekkend arrogant ventje ben jij zeg.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 4067967)
De website van onzetaal.nl tendendeert naar uw stelling:

Gelukkig dat taal geen wiskunde is.

Ook de Nederlandse Taalunie beveelt het gebruik van de meervoudsvorm aan wanneer de eigennaam voluit geschreven wordt (zoals dat in jouw voorbeeld hierboven het geval was, weet je nog wel?) en gedoogd het enkelvoud wanneer een letterwoord wordt gebruikt om de eigennaam te vervangen.

Het werkwoord "tendenderen" bestaat overigens niet in het Nederlands. En zo'n broekje als jij heeft dan nog de pretentie om mij de les te willen spellen over taalkennis?

filosoof 20 april 2009 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde (Bericht 4065801)
Ik weet niet goed waar deze vraag te posten ; hier lijkt mij nog het meest geschikt...

Volgens Van Dale is het meervoud van forum zowel forums als fora.

Velen houden het hier op fora, wijl ik liever forums gebruik.

Is er een aanbevolen voorkeur voor het ene of het andere ?

Voorkeurspelling was fora. Fransen gebruiken hun eigen mv voor Latijnse woorden.

filosoof 20 april 2009 20:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 4065827)

Foutief dus.

Hallebarde 20 april 2009 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 4068084)
Volgens de van Dale mag ik zowel "koetjes en kalfjes" als "koeien en kalveren" zeggen. Heeft u een voorkeur voor een van de twee?

Bovenbuur (der Belgen, dan), van mij mag u gerust bedoeld rundvee omschrijven zoals u wilt, en mag u eveneens de draak steken met wat u niet laten kunt.

Ook en zelfs als een (weliswaar meertalig opgevoede, maar uiteraard franstalige) Française die niet zo dikwijls in Nederland of Vlaanderen komt, toch haar Nederlands wat levend wil houden, en een praktische taalvraag voorlegt.

De reden waarom ik dat niet in de onderste regionen van dit forum doe, is eenvoudig : ik heb liever niet dat mijn vraag binnen de kortste keren door allerhande tetten-items versmacht wordt.

Indien u dat niet bevalt, wil dan zo goed zijn mij mijn stijfkoppige domheid te vergeven.

Wij zijn hier al decennialang zo beleefd van niet met de uitstekende Franse taalkennis uwer landgenoten te lachen, ook niet wanneer we ze aan elkaar horen vragen “hoe seg je nou sju dorrans in ’t Frans ?”, dus een beetje grootmoedigheid uwerzijds ware evenzeer in dank aanvaard.

Marie van de koster 20 april 2009 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 4066180)
Dat kan toch?

"De Verenigde Staten hebben".
Als u denkt dat 'De verenigde staten heeft ' goed Nederlands is, dan betekent dit enkel dat u weinig taalgevoel hebt.

eno2 21 april 2009 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door driewerf (Bericht 4067781)
Ik gebruik alleszins liever fora.
Absoluut uit de boze :fora's.

Je moet van Fora met je fikken afblijven, die is al van mij.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be