![]() |
Kiwimodel
Het kiwimodel is me niet helemaal duidelijk, een woordje uitleg graag. En een vraagje daarover ook : ik kende vroeger nogal wat arbeid(st)ers die in fabrieken in de farmaceutische industrie werkten en ivg met andere sectoren zoals bvb de textiel waarin ik tewerk gesteld was waren de lonen daar nog behoorlijk en de werkdruk ook. Hoe ziet u dat ivm het kiwimodel, gaat dat daar geen einde aan maken ?
|
Citaat:
voor antidepressiva, cholesterolproducten, diabetesmedicatie,... gaat hetzelfde op vandaag betaalt de overheid overal iets terug en rekenen bedrijven gewoon hun maximumprijs door. met het kiwimodel bespaar je gewoon miljarden op kosten vd industrie. |
ik dacht dat het zoiets was maar dus gaat die industrie de rekening aan haar minst opgeleide werknemers presenteren waarschijnlijk zoals gewoonte
|
Citaat:
Het kiwi-model is eigenlijk zowat hetzelfde als het ALDI-principe. Diegene die de laagste prijs kan garanderen, krijgt de volledige aanbesteding. Dit creëert een situatie waarbij de bedrijven er alles aan doen om toch één cent gedkoper te zijn dan hun concurrent, en dus hun arbeiders altijd meer gaan onder druk zetten. Farmaceutische bedrijven moeten, net zoals banken, vezekeringen, electriciteitsmaatschappijen, telecommunicatie,... onder democratische controle komen. Alleen dat kan zorgen voor een redelijke prijs in combinatie met goede arbeidsomstandigheden. |
Ja, daar ben ik dan dus eigenlijk toch geen voorstander van.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
In feite is er voor elke openbare aanbesteding een mini-kiwi...
wat je zou kunnen doen is de aanbestedingen meer gaan groeperen.. Om vooral te vergelijken en te zorgen dat dossiers op dezelfde manier opgesteld worden/ Voorbeeld: elke school moet computers kopen... In een kiwi koopt de school computers via een aankoopcentrale vermoedelijk 30% goedkoper, vooral als je dan kijkt naar de kostprijs van het operating system zul je zien dat die gegroepeerde aankoop dan dik 80% goedkoper wordt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
dat model is gewoon een staat die het kapitalisme in zijn voordeel toepast om uitgaven te drukken. ik snap je bezwaren niet. jij betaalt je medicatie 30-50% goedkoper en het RIziv spaart ook nog eens tientallen procenten en dat allemaal op de kap vd aandeelhouder. gaan we medelijden krijgen met die mensen of gaan we die miljarden zelf aanwenden? :) |
Citaat:
Citaat:
Je kan het Nieuw-Zeelandse model niet zomaar op ons land kopiëren. Nieuw-Zeeland kent nauwelijks werkgelegenheid in de farmaceutische sector. Totaal onvergelijkbaar met hier. Welke bezwaren heeft de PVDA tegen de democratisering van de farmaceutische sector? Blijkbaar is het de PVDA die medelijden heeft met de aandeelhouders... |
Citaat:
|
Die kiwi is eigenlijk ook maar een successtory in Nieuwzeeland, en precies omdat ze daar consequent, rigoureus en wetenschappelijk een model van aanbesteding voorgesteld hebben.
Een kiwi in nieuwzeeland is cholesterol verlagen voor de laagste priijs. Dat is dus niet Zocor zo goedkoop mogelijk krijgen, maar gans de groep naar beneden krijgen. En een behandeling terugbetalen... Hier in belgie hebben ze gewoon zocor eens aanbesteed, de generieken zijn niet uit de markt, en blockbusterLipitor is zijn troon niet kwijt;.. Dus daarom op zijn politieks, onwetenschappelijk, en ridicuul toegepast. Andere modellen. 1° kijk naar de prijzen in Europa: - als er één land is waar een geneesmiddel goedkoper verkocht wordt, geef je grossisten en apothekers toestemming om het te importeren zonder veel papierwerk Europa kan gemakkelijker de prijzen doen zakken dan belgie alleen. 2° kijk naar de wetgevingen en registratieprocedures die eraan hangen en maak ze vooral goedkoper |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Feit blijft dat de terugbetaling van de geneesmiddelen 17.8% van het totale budget van de gezondheidszorg uitmaakt (de grootste kosten zijn honoraria van artsen en hospitalisatie (resp 29.8 en 21.6 %)-cijfers voor 2006). De reele opbrengst voor de industrie is 13.5% (distributiesector neemt een serieuze hap). |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:44. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be